کوچ 44 هزار نفر به شهرهای اطراف تهران در سال 97

۱۳۹۸/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۴۲۸

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که در سال گذشته 80 هزار و 84 نفر به جمعیت شهرهای جدید اضافه شده است. از این تعداد، حدود 44 هزار نفر (بیش از 50 درصد) در شهرهای جدید اطراف تهران جذب شده‌اند، ‌در حالی که در شهرهای مورد نظر، امکانات زیر ساختی ویژه‌ای ایجاد نشده است. مساله‌ای که می‌توان علت عمده آن را به جهش نرخ اجاره‌بها و در پی آن کوچ اجباری از پایتخت به شهرهای اطراف نسبت داد.

 به گزارش «تعادل»، بنا به آمارهای منتشر شده از سوی شرکت عمران شهرهای جدید، جمعیت شهر جدید اندیشه در پی جذب 5198 نفر در سال 97 به 125 هزار و 315 نفر افزایش یافته است. شهرهای پردیس و پرند نیز در سال گذشته هریک بیش از 18 هزار نفر جمعیت جدید جذب کرده‌اند. شهر جدید هشتگرد نیز در سال گذشته پذیرای 2648 نفر جمعیت جدید بوده است. از این رو در سال 97 مجموع افراد اضافه شده به جمعیت شهرهای جدید اندیشه، پرند، پردیس و هشتگرد که در اطراف تهران واقع شده‌اند به 43 هزار و 928 نفر رسیده است.

    روایت رسمی از جذب جمعیت

آنگونه که فارس گزارش کرده است، اجرای طرح کالبدی ملی و توزیع متناسب جمعیت و اشتغال در سطح کشور در ارتباط با هدف‌های استراتژیک و محدودیت منابع آب و خاک و انرژی از جمله اهداف ایجاد شهرهای جدید به شمار می‌رود.

ایجاد مناطق مسکونی برای کارکنان یک یا چند فعالیت جدید الاحداث اقتصادی و جمعیتی، کمک به اجرای کمی و کیفی برنامه‌های توسعه مسکن و ایجاد تعادل در بازار مسکن از دیگر اهداف ایجاد شهرهای جدید به شمار می‌رود.

اما جذب جمعیت شاید یکی از اهدافی بوده که سال‌ها است وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن بوده است.

موضوع شهرهای جدید در ایران در حال حاضر یکی از سیاست‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی در کنار بهسازی و احیای بافت قدیم شهرها به خصوص شهرهای بزرگ و توسعه بیرونی (فیزیکی) شهرهای موجود است که محل بحث بسیاری از کارشناسان اقتصادی، جامعه‌شناسی، معماران و شهرسازان و... است. پس شهرهای جدید معمولاً با هدف جلوگیری از گسترش بی‌رویه شهرهای بزرگ و جذب سرریز جمعیت آنها و نیز جلب مهاجرین احتمالی به عنوان موج‌گیر تأسیس می‌شوند. در شهرهای جدید فاصله بسیار بیشتر از شهرک با شهر اصلی است و معمولاً خارج از نفوذ شهر هستند.

بر اساس گزارشی که شرکت عمران شهرهای جدید منتشر کرده است، در سال گذشته 80 هزار و 84 نفر به جمعیت شهرهای جدید اضافه و 2 هزار و 464 میلیارد تومان از محل تمامی منابع داخلی و غیرداخلی جذب و صرف توسعه شهر و امور جاری شده است.

این بدان معناست که هر یک 100 میلیون تومان هزینه‌کرد منجر به جذب 25 نفر شده که در مقایسه با کلان‌شهرها ناچیز بوده و یک توفیق و توجیه عالی در توسعه شهرهای جدید است.

اما نکته حائز اهمیت، این است که از 21 شهر جدید شهرهایی هستند که در جذب جمعیت بسیار ناموفق عمل کرده‌اند که به گفته مقامات مسوول شرکت عمران شهرهای جدید نبود زیرساخت‌های لازم و امکانات باعث شده تا شهرهای جدید در جذب جمعیت چندان موفق عمل نکنند.

در آمارهای ارایه شده جذب جمعیت در برخی شهرهای جدید به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.به عنوان مثال رشد جمعیت در شهر جدید تیس در سال گذشته 2 نفر بوده است. در شهر ایوانکی 22 نفر، شیرین شهر 34 نفر و علوی تنها 25 نفر بوده است.

Taadol-13

 

ارسال نظر