دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۳۲۳

انجام مصاحبه جعلی با دیپ ‌فیک

محققان MIT از نوع جدیدی از دیپ‌فیک رونمایی کردند که می‌تواند بطور لحظه‌ای حالات چهره را تغییر دهد. این فناوری در قالب مصاحبه‌ای طنز‌آمیز با رییس‌جمهوری روسیه به تصویر کشیده شد. به گزارش دیجیاتو، مجله «MIT Technology Review» که به بررسی فناوری‌های جدید پرداخته و به موسسه MIT تعلق دارد، روز چهارشنبه در کنفرانس EmTech یک میهمان ناخوانده داشت: «ولادیمیر پوتین»، رییس‌جمهوری روسیه. البته این فرد ولادیمیر پوتین واقعی نبود و فقط حالات چهره آن به لطف تکنولوژی دیپ‌فیک به شکل رییس‌جمهوری روسیه درآمده بود. در این برنامه «Gideon Lichfield»، سردبیر مجله که در دو نقش ظاهر می‌شد، به مصاحبه با رییس‌جمهور خیالی روسیه پرداخت. در طول مصاحبه مجری برنامه سوالاتی طنزآمیز در مورد دخالت روسیه در انتخابات 2020 امریکا و دیپ‌فیک می‌پرسد. با اینکه چهره پوتین جعلی شباهت زیادی با مدل اصلی ندارد، ولی با این حال راضی‌کننده از آب درآمده و عملکرد این تکنولوژی را در تغییر لحظه‌ای حالات چهره نشان می‌دهد. پیشرفت تکنولوژی دیپ فیک نگرانی مقامات امریکایی را در پی داشته است. کنگره امریکا بعد از انتشار ویدیوهای دیپ از «نانسی پلوسی (Nancy Pelosi) »، رییس مجلس نمایندگان امریکا تحقیقاتی را در این رابطه شروع کرد. مقامات امریکایی نگران اثرگذاری این تکنولوژی در انتخاب ریاست‌جمهوری سال 2020 هستند. شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر نیز موظف به شناسایی سریع ویدیوهای دیپ‌فیک و حذف آنها شده‌اند. از این فناوری برای کلاهبرداری هم استفاده شده و در یکی از آخرین موارد کلاهبرداران با جعل صدا موفق به سرقت 200 هزار دلاری شدند. دیپ‌فیک از ترکیب دو عبارت یادگیری عمیق یا «دیپ لرنینگ (Deep Learning) » و «فیک (Fake) » ایجاد شده است. در این تکنولوژی هوش مصنوعی به کمک الگوریتم‌های پیچیده چهره فرد را با فرد دیگر جابه‌جا می‌کند. پیشرفت روزافزون این فناوری باعث شده تا تشخیص ویدیوهای جعلی دشوار شود.

تشخیص سرطان پوست با هوش مصنوعی

اپلیکیشن SkinVision با دقت 95 درصدی ریسک ابتلا به سرطان پوست را تشخیص داده و هدف از توسعه آن کاهش مراجعات غیر‌ضروری به پزشک عنوان شده است. به گزارش دیجیاتو، برای تشخیص ریسک ابتلا به سرطان پوست، کاربر عکسی از محل لکه‌دار یا مشکوک گرفته و آن ‌را در اپلیکیشن آپلود می‌کند. هوش مصنوعی پس از چند ثانیه به دنبال علایم سرطان گشته و پس از اتمام بررسی، ریسک ابتلا به بیماری را گزارش می‌کند. هوش مصنوعی با بررسی الگوهای غیرطبیعی در پوست مثل تغییر رنگ و شکل، عدم تقارن و فاکتورهای دیگر ریسک ابتلا به سرطان را محاسبه کرده و در صورتی که ریسک بالا ارزیابی شود، به کاربر اطلاع داده می‌شود تا با پزشک مشورت کند. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن SkinVision می‌گویند سرویس آنها برای تشخیص سرطان پوست نیست و تنها ریسک ابتلا به این بیماری را اندازه‌گیری کرده و به کاربر پیشنهاداتی می‌دهد. به گفته آنها لکه‌های پوستی یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه مردم به پزشک هستند در حالی که این لکه‌ها در اغلب اوقات سرطانی نیستند. توسعه‌دهندگان قصد دارند به کمک سرویس خود سرطان پوست را در مراحل اولیه پیشرفت شناسایی کرده و از مراجعات غیرضروری به پزشک جلوگیری کنند. در مقاله‌ای که اخیرا در آکاد‌می د‌رماتولوژی و ونرئولوژی اروپا (European Academy of Dermatology and Venereology) منتشر شد، محققین میزان دقت اپلیکیشن SkinVision در تشخیص زودهنگام شایع‌ترین سرطان‌های پوست را 95.1 درصد اندازه‌گیری کردند. استفاده از تکنولوژی برای تشخیص زودهنگام برخی بیماری‌ها می‌تواند از مراجعات بی‌دلیل به پزشک جلوگیری کند اما هنوز راهی طولانی تا جایگزین کردن پزشکان با هوش مصنوعی در پیش داریم. اما در برخی بیماری‌ها مانند سرطان پوست که تشخیص زودهنگام آنها حیاتی است، اپلیکیشن‌هایی مثل SkinVision می‌توانند ناجی جان انسان‌ها شوند. اپلیکیشن SkinVision برای iOS و اندروید منتشر شده است.

افشای داده‌های کاربران در واتس‌آپ

محققان امنیتی از شناسایی یک نقص جدید در نرم‌افزار واتس‌اپ خبر داده‌اند که باعث می‌شود اطلاعات و داده‌های شخصی کاربران در معرض دید اشخاص ثالث قرار بگیرد. به گزارش فارس، کارشناسان امنیتی از شناسایی حفره امنیتی مهمی در برنامه واتس‌آپ خبر داده‌اند که می‌تواند بیش از 1.5 میلیارد کاربر این برنامه را دچار مشکل کند. نقص یادشده باعث می‌شود قابلیت پاک کردن پیام‌های ارسالی که باعث می‌شود افراد دیگر نتوانند آنها را مشاهده کنند، به درستی عمل نکند و پیام‌های پاک‌شده باز هم قابل مشاهده و در دسترس باشند. علت این مساله مشکلات مربوط به تنظیمات این قابلیت در گوشی‌های اندرویدی و همین‌طور آیفون است. آسیب‌پذیری تازه توسط محققی هندی به نام شیتش ساچان کشف شده که بعد از پاک کردن پیام‌ها و فایل‌های رسانه‌ای ارسالی خود از طریق واتس‌آپ در آیفون متوجه شد این کار عملا اتفاق نیفتاده و پیام‌های وی هنوز از طریق گروه‌های گپ در دسترس است. مشکل یادشده محدود به آیفون نیست و در مورد گوشی‌های اندرویدی نیز گزارش شده است.

 

ارسال نظر