ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۸:۳۳
کد خبر: ۱۵۲۹۹۶

حباب قیمت مسکن شکسته شده است

دبیرکانون انبوه‌سازان کشور درباره وضعیت بازار مسکن گفت: مسکن ارزان نشده اما حباب قیمت‌ها شکسته شده است و به همین دلیل فضایی برای سوداگری و خرید و فروش مکرر در اختیار سوداگران و سفته‌بازان نیست. فرشید پورحاجت درگفت‌وگو با ایرنا افزود: کاهش قیمت‌ها در برخی مناطق شهر تهران مشهود است، در کلان‌شهرهایی که قیمت‌ها غیرکارشناسی افزایش یافته بود هم نرخ‌ها کاهش یافته که همان شکست حباب قیمت‌ها تعبیر می‌شود اما چسبندگی قیمت در حوزه مسکن برخلاف سایر بازارها به‌شدت قوی است. پورحاجت ادامه داد: اکنون ثباتی در حوزه قیمت‌ها به وجود آمده است که می‌توان از آن به عنوان قیمت‌های واقعی نام برد و همین قیمت‌های فعلی را قیمت واقعی خانه اعلام کرد و کاهش قیمت بیش از این دور از تصور است. او با بیان اینکه در حوزه خرید مسکن توان و قدرت خرید مردم تنزل پیداکرده و تقاضای بالقوه در بازار مسکن وجود دارد، گفت: آمار سر انگشتی از وضعیت صندوق پس انداز مسکن یکم حاکی از این است که ۴۰۰ هزار فقره تسهیلات مسکن یکم از طرف افرادی که بضاعت خرید مسکن را دارا بودند اما انتظار داشتند با سیستم بانکی صاحب خانه بهتری شوند باقی‌مانده است. دبیرکانون انبوه‌سازان کشور ادامه داد: این وضعیت حاکی از این است که ۴۰۰ هزار تقاضای بالقوه در بازار مسکن وجود دارد اما هنوز بالفعل نشده است، اینها خریدارانی هستند که تمایل به افزایش قدرت نقدینگی از محل تسهیلات مسکن داشتند تا خانه با کیفیت‌تری را خریداری کنند اما جهش ناگهانی قیمت‌ها آنها را به بیرون از مناطق شهری مدنظر کشانده است. پورحاجت افزود: اکنون در مناطق پایین شهر تهران، فروشنده‌ها سعی می‌کنند واقعی‌تر رفتار کنند.

وجود ۷۵۰ پروژه نیمه‌تمام بازآفرینی شهری

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حدود ۷۵۰پروژه نیمه تمام در حوزه بازآفرینی شهری در کشور داریم، گفت: تنها راه‌حل پیش رو، حضور و مشارکت مردم در اجرای طرح‌ها در کنار ارایه مشوق‌های دولت است تا برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار به توفیق برسد. به گزارش تسنیم، سید محمد پژمان افزود: تخفیف 100 درصدی در صدور پروانه‌ها، تسهیلات ارزان قیمت و تخفیف‌های سازمان نظام مهندسی از اقدامات مثبتی بوده که برای اجرای بازآفرینی شهری محقق شده است. او از برداشت 3700 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای شرکت بازآفرینی شهری خبر داد و تصریح کرد: 2200 میلیارد تومان از این رقم با کمک و افزوده شدن منابع بانک‌ها در قالب تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌شود. باقیمانده این مبلغ نیز در قالب 1580 پروژه طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن و طرح اقدام مشترک هزینه می‌شود. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد: حدود 1400 تا 1500 میلیارد تومان مجموع بودجه‌ای است که در حوزه اجرای پروژه‌ها به منظور تکمیل 750پروژه نیمه‌تمام هزینه خواهد شد. پژمان با تاکید بر کارشناسی ضعف‌های موجود در بازآفرینی شهری اظهار کرد: بافت‌های فرسوده زمانی کانون اصلی شهرها بوده‌اند، اما متناسب با تغییرات روز پیش نرفته‌اند و معابر محدود و باریک در بافت‌های مختلف پاسخگوی شرایط زندگی امروز نیست، همچنین به منظور کمبود سرانه‌های خدماتی در این مناطق شهرداری‌ها و دولت باید عرصه‌های مناسبی از این محدوده‌ها را برای اینگونه خدمات در اختیار بگیرند. او با یادآوری اینکه تاکنون نگاه به بافت‌های فرسوده مانند سایر مناطق بوده که منطقی نیست، افزود: شرایط پیش رو می‌طلبد هزینه‌های اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار را کاهش دهیم.

راه‌اندازی ۲۲ خط سرویس مدرسه در پایتخت

پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید برنامه زمان‌بندی جدیدی با توجه به افزایش تقاضای سفر و کاهش سرفاصله‌های اعزام اتوبوس ارایه می‌شود از تقویت خطوط ۱۰گانه اتوبوس تندرو و راه‌اندازی ۲۲ خط سرویس مدرسه در سطح پایتخت خبر داد. به گزارش ایسنا، پیمان سنندجی با بیان اینکه در مهرماه با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مسافر روبه‌رو هستیم، اظهارکرد: با توجه به بازگشایی مدارس در مهرماه و به‌ منظور تأمین نیازهای حمل‌ و نقلی دانش‌آموزان برای عزیمت به مدرسه و مراکز آموزشی، در تمامی مناطق شهرداری نسبت به راه‌اندازی اتوبوس مدرسه با نصب لوگوی ویژه مدارس اقدام شده است تا در ساعات شروع و تعطیلی مدارس، سرویس‌رسانی انجام شود. به گفته او برای سهولت تردد و آرامش خاطر دانش‌آموزان در طول مسیر این خطوط، ایستگاه‌هایی مشخص‌ شده که تنها مختص خط اتوبوس مدرسه است و صرفاً برای پیاده و سوار کردن دانش‌آموزان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در ادامه با بیان اینکه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید برنامه زمان‌بندی جدیدی با توجه به افزایش تقاضای سفر و کاهش سرفاصله‌های اعزام اتوبوس ارایه می‌شود، اظهارکرد: اشتغال حداکثری ناوگان و لغو مرخصی‌های غیرضروری و استقرار عوامل نظارتی در مکان‌های پرمسافر و گلوگاهی شبکه از دیگر برنامه‌های ناوگان اتوبوسرانی برای تردد آسان‌تر دانش‌آموزان و دانشجویان است.

 

ارسال نظر