اغلب ساختمان‌های تهران مشکل ایمنی دارند

۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۹۱۱

رضا کرمی‌محمدی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: مدیریت بحران هنگام وقوع بحران، ‌بحران‌زده است‌ و از عدم هماهنگی بین سازمانی در ‌پاسخگویی، در کنار ضعف قوانین و مشخص نبودن تکالیف رنج می‌برد.

به گزارش ایلنا، رضا کرمی‌محمدی با اشاره به اینکه لزوم و اهمیت مدیریت بحران همیشه هنگام وقوع آن مطرح می‌شود، از هماهنگی بین ارگان‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات در این زمینه یاد کرد و گفت: این هماهنگی شامل فعالیت بسیاری از بخش‌های مختلف همچون رسانه‌های تصویری و نوشتاری، فضای مجازی و ارگان‌های مسوول از جمله آب و فاضلاب، برق، گاز و غیره می‌شود. او افزود: در بین مردم ما ‌حتی نخبگان دانشگاهی و مدیران نیز اطلاعات کافی در ارتباط با اقدامات فوری حین وقوع بحران ندارند، در نتیجه ما سعی می‌کنیم موضوعات آموزشی را مردمی‌تر کنیم تا دستاوردهای بیشتری از این نظر داشته باشیم. رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت گروه‌های دوام با اشاره به اینکه تشکیل این گروه بر اساس پیشنهاد SDC (آژانس توسعه و همکاری سوییس) انجام شد، گفت: تاکنون حدود ۱۰ هزار داوطلب در گروه‌های دوام عضو شده‌اند که بزرگ‌ترین گروه داوطلبی در سطح تهران است. اما مشکل این است که از یک طرف امتیازاتی که به‌طور کلی برای گروه‌های داوطلبی در نظر گرفته می‌شود، برای گروه‌ دوام در نظر گرفته نشده و در تلاش هستیم تا در این زمینه اقدامات موثری انجام دهیم. از سوی دیگر باید بتوانیم گروه‌های موجود را سازماندهی مجدد کرده و با افزایش تعداد، آموزش آنها را نیز تعمیق بخشیم.

او درباره تغییر کاربری پایگاه‌های مدیریت بحران و استفاده ورزشی از آنها نیز گفت: این پایگاه‌ها دارای دو بخش هستند. قسمتی از آن شامل فضای سالن می‌شود، یک قسمت نیز اداری است. بخش سالن هم در پایگاه‌های ویژه ما به دو قسمت تبدیل شده که ‌یک بخش آن فضای عمومی و بخش دیگر آن انبار است که در آنجا تعدادی از اقلامی که هنگام وقوع بحران مورد نیاز است، نگهداری می‌شود، این بخش در تمام پایگاه‌های ویژه ثابت است و سازمان ورزش نیز در این‌گونه پایگاه‌ها حضور ندارد.

کرمی‌محمدی درباره اقلام امدادی موجود در این پایگاه‌ها تصریح کرد: اکنون چیزی به اسم موادغذایی در پایگاه‌های مدیریت بحران شهر تهران نداریم. وسایلی که اکنون در این پایگاه‌ها قرار دارد، شامل تجهیزات آواربرداری، امداد و نجات، چادر، موتور برق و موارد محدودی از این دست می‌شود. با استفاده از این تجهیزات محدود در صورتی که ۳۰۰ یا ۴۰۰ نفر درگیر حادثه شوند، می‌توانیم آنها را مدیریت کنیم و اگر تعداد زیاد شود، از عهده ما خارج می‌شود. اختیارات ما محدود است و بیش از این میزان به سطوح بالای امنیتی باز می‌گردد که تصمیم‌گیری درباره آن تفاوت دارد. او در پاسخ به این پرسش که چرا مدیریت بحران در شهر تهران طی 10 سال گذشته با وجود ۵ هزار میلیارد تومان هزینه، خروجی چندان نداشته است، گفت: عدد ۵ هزار میلیارد تومان درست نیست، زیرا در سال گذشته و سال جاری بودجه ما در مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است. بودجه ۸۰ میلیاردی امسال نیز خیلی کم است و بخش زیادی از آن به هزینه‌های جاری اختصاص می‌یابد.

او اظهار کرد: ما طرحی به نام دکل‌های خودایستا داریم که این دکل‌ها در زمان زلزله مقاوم هستند و به نحوی در سطح شهر نصب می‌شوند که به صورت اپتیک و رادیویی همدیگر را می‌بینند و می‌توانند با هم ارتباط داشته باشند و در حدود ۸۰ میلیارد تومان بودجه فقط برای نصب آن نیاز است. رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره ناایمن بودن ساختمان‌ برخی مدارس شهر تهران گفت: بگذارید خیال شما را از این جهت راحت کنم، ‌مدارس، بیمارستان‌ها، ‌خانه‌ها، بافت‌های فرسوده، ساختمان شهرداری‌، وزارتخانه‌ها و به عبارتی همه اینها دچار مشکل ایمنی هستند. از سال ۸۳ درگیر مقاوم‌سازی این ساختمان‌ها در شهر هستیم. به ابعاد قضیه که نگاه کنید، می‌بینید این کار نیازمند هزینه بسیار هنگفتی است و با این وضعیت اقتصادی مقاوم‌سازی برای ما ممکن نیست، مگر آنکه بخش خصوصی با پول‌های دیگری این کار را انجام دهد ‌وگرنه دولت و شهرداری توان این کار را ندارد.

کرمی‌محمدی افزود: اما طرح‌های دیگری از جمله طرح بهسازی لرزه‌ای نسبی در بافت‌های فرسوده را در دست اجرا داریم‌ که حدود 10 سال پیش روی آن کار شده و نتایج خیلی خوبی گرفته شده است. این مورد را با سازمان نوسازی شهرداری صحبت کردیم و قرار است به صورت پایلوت روی یکسری از خانه‌های بافت فرسوده انجام دهیم که ‌هم هزینه کمی دارد ‌و هم سریع انجام می‌شود.

 

ارسال نظر