تمرد برخی ایرلاین‌ها از نرخ‌های جدید بلیت هواپیما

۱۳۹۸/۰۶/۲۳ - ۰۰:۴۷:۴۵
کد خبر: ۱۵۲۸۲۲
تمرد برخی ایرلاین‌ها از نرخ‌های جدید بلیت هواپیما

گروه راه و شهرسازی|

درحالی که هفته گذشته مدیرکل نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان از عدم هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری با کارگروه تنظیم بازار در افزایش قیمت بلیت هواپیما انتقاد کرد و خواستار بازگشت قیمت‌ها به سطوح قیمتی آذرماه سال گذشته شد، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در واکنش به این اظهارات گفت: نرخ‌ بلیت هواپیما با حضور کارشناسان سازمان حمایت تصویب و اعلام شده و با توجه به قانون برنامه پنجم توسعه، این نرخ‌ها غیرقانونی نیست.

از تیر ماه سال جاری، شرکت‌های هواپیمایی با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی اقدام به افزایش دوباره نرخ بلیت هواپیما طی یکسال گذشته کردند موضوعی که انتقادهای فراوانی را به همراه داشت تا اینکه دوهفته پیش دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از کاهش 10 درصدی بلیت هواپیما از 21 شهریور خبر داد.

اما یک روز مانده به اجرایی شدن تصمیم جدید انجمن شرکت‌های هواپیمایی برای کاهش نرخ بلیت هواپیما، شاهد انتقاد دیرهنگام سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان بودیم، انتقادی که با واکنش دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره قانونی بودن افزایش قیمت بلیت در تیر ماه همراه شد. مقصود اسعدی سامانی درتوجیه رشد قیمت بلیت به ایسنا گفت: شرکت‌های هواپیمایی در شرایط تحریم کنونی با سختی بسیاری خود را برای ارایه سرویس و خدمات بهتر به مردم آماده و در این راه با مشکلات و معضلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

او با بیان اینکه نرخ بلیت هواپیما در یک مسیر یک ساعته پرواز در فرانسه ۲۸۳ یورو است، افزود: گرچه نمی‌توان کیفیت پرواز و هواپیماهای کشوری مانند فرانسه را با ایران مقایسه کرد اما خدماتی که در پروازهای داخلی ارایه می‌شود، کاملا رایگان بوده و آنها حتی کترینگ در پروازهایشان ندارند و مردم برای نوشیدن یک لیوان آب هم باید هزینه اضافه پرداخت کنند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد: با توجه به پایین آمدن نرخ ارز و ثبات آن در ماه‌های گذشته، تصمیم گرفتیم نرخ بلیت هواپیما را کاهش دهیم که این اتفاق رخ داده است و در حدود ۶۰ مسیر پروازی پرتردد داخلی، نرخ بلیت هواپیمای جدید حتی از نرخ‌های آذرماه هم پایین‌تر است.

اسعدی سامانی اضافه کرد: یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنیم این است که با وجود افزایش نرخ بلیت هواپیما در تیرماه، هیچ کدام از شرکت‌های هواپیمایی طی ماه‌های گذشته پروازهای خود را تا سقف نرخ تعیین شده نفروختند، بلکه همواره قیمت‌ها پایین‌تر از آن بود. او ادامه داد: علت انتخاب سقف قیمت بلیت، برخی سایت‌هایی بودند که بلیت هواپیما را از ایرلاین‌ها خریداری کرده و آن را گران‌تر از نرخ مصوب به مردم می‌فروختند و این وظیفه دستگاه‌های نظارتی است که با آنها برخورد کنند و باید این برخورد صورت بگیرد.

   نرخ‌های جدید بلیت هواپیما

اما همان‌گونه که دبیرانجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده و وعده داده بود، نرخ‌های جدید بلیت هواپیما از روز پنج‌شنبه اعلام شد و روی تارنمای انجمن قرار گرفت.

این دامنه بر اساس نرخ جدید دلار در سامانه نیما تهیه شده و نسبت به دامنه نرخ قبلی که از آذر ماه سال گذشته تا روزهای پیش رعایت می‌شد، کاهش یافته است. به عنوان مثال، در این نرخ نامه جدید، حداقل قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران- مشهد ۲۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان و حداکثر نرخ این پرواز ۷۰۱ هزار و ۳۰۰ تومان است که نسبت به نرخ پیشین بیش از ۵۰ هزار تومان کاهش داشته است.

همچنین در این فهرست نرخ پرواز تهران- شیراز در بازه ۲۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۶۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان، پرواز تهران - اهواز در بازه ۱۹۷ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۶۸۹ هزار تومان، پرواز تهران-کیش در بازه ۲۵۲ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۹۰۵ هزار و ۸۰۰ تومان و پرواز تهران- اصفهان در بازه ۱۷۳ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۴۹۸ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

بنابر اعلام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، این پنج مسیر پر ترددترین مسیرهای پروازی در تیرماه امسال بوده‌اند.

در این نرخ نامه، ارزان‌ترین قیمت کف بلیت ۱۷۳ هزار و ۴۰۰ تومان است که در تعداد زیادی از مسیرها از جمله تهران- اصفهان، تهران- اراک، اهواز- بوشهر و بندرعباس-کیش اجرایی می‌شود.

بیشترین نرخ کف قیمت هم متعلق به مسیر ارومیه-کیش با قیمت ۲۸۳ هزار و ۳۰۰ تومان است. کمترین قیمت در ستون حداکثر نرخ نیز متعلق به مسیرهایی چون اصفهان- ماهشهر و بندرعباس- ابوموسی با ۴۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان و گران‌ترین نرخ مربوط به مسیر رشت- قشم با ۹۹۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

در فهرست جدید اعلام شده در تارنمای انجمن شرکت‌های هواپیمایی، اشاره‌ای به ایرلاین‌های مختلف نشده و این‌طور برداشت می‌شود که نرخ‌های جدید به صورت یکسان برای همه شرکت‌های هواپیمایی لازم‌الاجرا است.

   بی‌توجهی به جدول جدید نرخ پروازهای داخلی

اگرچه براساس برنامه قرار بود که ایرلاین‌ها از 21 شهریور ماه نرخ‌های جدید را در فروش بلیت اعمال می‌کردند اما شواهد نشان می‌دهد که همچنان فروش بلیت بالاتر از نرخ اعلام شده از سوی برخی شرکت‌های هواپیمایی در حال انجام است که این موضوع باید از سوی سازمان هواپیمایی کشوری مورد بررسی قرار گیرد. به گزارش تسنیم، جدول نرخ پروازهای داخلی شامل قیمت 193 پرواز توسط انجمن شرکت‌های هواپیمایی منتشر شد، در این جدول حداقل قیمت بلیت هواپیما 173 هزار و 400 تومان و حداکثر نرخ یک میلیون و 49 هزار و 600 تومان برای مسیر مشهد-ماهشهر است. در جدول جدید حداقل و حداکثر بلیت مسیر پر تقاضای تهران-کیش به ترتیب 252 هزار و 700 تومان و 905 هزار و 800 تومان است اما با این وجود یکی از شرکت‌های هواپیمایی این بلیت پروازی را برای روز جمعه به قیمت یک میلیون و 152 هزار تومان یعنی حدود 250 هزار تومان گران‌تر به فروش می‌رساند. یا در نمونه‌ای دیگر حداکثر قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد باید 703 هزار تومان باشد اما نرخ بلیت این مسیر پروازی برای همان ایرلاین حدود 770 هزار تومان است. درواقع به نظر می‌رسد برخی شرکت‌های هواپیمایی هیچ توجهی به جداول منتشر شده از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی که به تایید سازمان هواپیمایی هم رسیده، ندارند.

 

ارسال نظر