ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۲۱۴

اعلام نرخ جدید عوارض آزادراه‌های کشور

با اعلام خبر افزایش ۲۱ درصدی نرخ عوارض آزادراه‌ها، نرخ‌نامه مصوب عوارض آزادراهی منتشر شد که بر اساس آن حداقل عوارض برای تردد خودروهای سواری در آزادراه باغچه مشهد، بخش فریمان به مبلغ ۱۵۰۰ تومان و حداکثر عوارض برای تردد نفتکش‌ها در آزادراه قم - گرمسار به مبلغ ۱۵۱ هزار تومان در نظر گرفته شده است. به گزارش ایسنا، بر اساس دستور العمل ارسالی خودروهای عمومی که بیش از ۴۰ بار از یک عوارضی در طول یک ماه عبور کنند ۵۰ در صد تخفیف می‌گیرند. ۲۰ درصد تخفیف مربوط به خودروهای پلاک‌عمومی و ۳۰ درصد مربوط به تردد بیش از ۴۰ بار خودروها در ماه است، یعنی با افزایش میانگین ۲۱ درصدی عوارض، تخفیف ۵۰ درصدی برای خودروهای عمومی و پرتردد لحاظ شده است و آنهایی که به مردم خدمات ارایه می‌کنند، مشمول تخفیف ۵۰ درصدی شده و در این صورت عوارض آزادراهی برای آنها ۲۹ درصدی کاهش پیدا خواهد کرد. البته وزارت راه و شهرسازی، میزان هزینه نگهداری از آزادراه‌ها در سال ۱۳۹۸ را با فرض حداقل هزینه ضروری نگهداری، سالانه (۲درصد هزینه احداث) برابر با ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است. در حالی که درآمد کل آزادراه‌ها از محل عوارض کنونی که صرف نگهداری از آنها می‌شود، برابر با ۱۲۰میلیارد تومان یعنی کمتر از یک سوم این مبلغ است. این یعنی برای تامین حداقل بودجه هزینه نگهداری راه‌ها، عوارض فعلی تردد خودروها باید ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کند، در حالی که میانگین رشد عوارض در سال جاری حدود ۲۱ درصد تعیین شده است. همچنین بر اساس محاسبات انجام شده، مبنی بر داده‌های آماری بارنامه‌های صادر شده به‌طور متوسط، نسبت کل عوارض دریافتی از خودروهای سنگین شامل تریلی، کامیون دو محور و سه محور به میزان دریافتی آنها بابت کرایه حمل بار در چند نمونه مورد بررسی برای کل مسیر بین 2 تا 6 درصد است. در نتیجه میزان عوارض افزایش یافته برای سال ۱۳۹۸ حداکثر دو هزارم تا یک درصد میزان کرایه دریافتی است و مطلقاً سهم قابل محاسبه‌ای در سبد قیمت حمل و نقل ندارد. این در حالی است که استفاده از آزادراه‌ها که بخش عمده‌ای از هزینه نگهداری آن ناشی از استهلاک وسایل نقلیه سنگین روی آن است، حداقل موجب کاهش ۴۶۷ کیلومتری مسیر نسبت به راه‌های موجود و صرفه‌جویی ۱۶۶ میلیارد تومانی سالانه در مصرف سوخت آن هم با قیمت سوخت یارانه‌ای انواع وسایل نقلیه می‌شود.

انتقاد از سازمان هواپیمایی به دلیل گرانی بلیت

رییس کمیسیون عمران مجلس علت گرانی بلیت هواپیما با وجود کاهش نرخ ارز را تداوم فعالیت چارتری و فقدان نظارت سازمان هواپیمایی کشوری دانست.

به گزارش مهر، محمدرضا رضایی کوچی با انتقاد از افزایش غیرمنطقی قیمت بلیت هواپیما گفت: متأسفانه نرخ بلیت پرواز در سال‌های اخیر مدام در حال افزایش است و هیچ نظارتی برای کنترل این قیمت‌ها وجود ندارد. نماینده مردم جهرم در مجلس با انتقاد از تداوم فعالیت شرکت‌های چارتری در حوزه سفرهای هوایی افزود: قطعاً یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت بلیت هواپیما به ویژه در ایام خاص فعالیت چارترکننده‌هاست.

رضایی کوچی ادامه داد: در شرایط کنونی میزان تعداد مسافران و متقاضیان استفاده از حمل و نقل هوایی بسیار بیشتر از میزان صندلی‌های موجود هواپیماها است، بنابراین فعالیت چارتری در این شرایط هیچ معنایی ندارد. او گفت: امروز شرکت‌های چارترکننده، بلیت هواپیما را با قیمت دلخواه در بازار عرضه می‌کنند و تنها در این عرصه مردم و مسافران تحت فشارهای مالی قرار می‌گیرند. این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از عدم تحقق وعده سازمان هواپیمایی کشوری درباره محدود کردن شرکت‌های چارتری گفت: با وجود وعده این سازمان، شرکت‌های چارتری در حوزه مسافرت هوایی به فعالیت خود ادامه داده‌اند و هنوز اقدام خاصی در این عرصه صورت نگرفته است.

رضایی کوچی بیان کرد: در گذشته مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری عامل اصلی افزایش قیمت بلیت هواپیما را افزایش نرخ ارز اعلام کرده و می‌گفتند که با توجه به سهم ۵۰ درصدی ارز در هزینه‌های ایرلاین‌ها و هواپیماها، افزایش قیمت بلیت هواپیما طبیعی است.

تشدید نظارت‌های پلیس راهور از نیمه دوم شهریور

سردار سید کمال هادیان‌فر، رییس پلیس راهور ناجا گفت: در نیمه دوم شهریورماه نظارت‌های پلیس راهور جدی‌تر خواهد شد، چرا که بر اساس سنوات گذشته تصادفات در نیمه دوم شهریور افزایش می‌یابد. به گزارش ایسنا، سردار هادیان‌فر در حاشیه نشست فصلی مدیران عامل سازمان‌های پایانه‌های مسافربری شهرداری‌ها و در جمع خبرنگاران افزود: یکی از برنامه‌های امسال، کاهش ۱۲ درصدی تصادفات است؛ هرچند شاید اجرای این برنامه سخت باشد اما تلاش خواهیم کرد که این اتفاق بیفتد، چرا که نسبت به سنوات گذشته در بهترین شرایط شاهد کاهش ۷۱۲ نفری تلفات تصادفات بودیم.گام‌های موثری در این حوزه برداشته شده است و یکی از اقدامات موثر همسوسازی دستگاه‌ها و سازمان‌های مسوول در این زمینه است. هادیان‌فر افزود: امروز بر اساس قانون، ۳۳ دستگاه در حوزه انضباط بخشی ترافیکی نقش موثر داشته و ۱۲ سازمان نقشی اساسی در این زمینه دارند و باقی آنها کمک‌دهنده و همکاری‌کننده با پلیس و سایر بخش‌ها هستند.یکی از موضوعاتی که در این نشست نیز به آن پرداخته شد، مربوط به بخشی از تصادفات است که در حوزه حمل و نقل عمومی اتفاق می‌افتد که بسیار هم جدی است؛ چرا که تردد در این بخش زیاد است.

 

 

ارسال نظر