خیز شهرداری برای ساخت واحدهای 28 متری مسکن امید

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۲۱۱
خیز شهرداری برای ساخت واحدهای 28 متری مسکن امید

کیوان خلیجی، معاون هماهنگی و امور مناطق سازمان نوسازی شهر تهران از آغاز ساخت ۳۵۰۰ واحد مسکن امید در زمین‌های شهرداری از فروردین ۹۹ خبرداد.

به گزارش ایسنا، خلیجی درباره شناسایی اراضی در اختیار دولت، شهرداری و پیگیری تحویل آنها برای اجرای برنامه بازآفرینی شهری امید گفت: دولت‌ها در دوره‌های گذشته تاکیدشان بر تامین مسکن خارج از فضای شهری بود که نمونه آن مسکن مهر است. دکتر روحانی از ابتدا به این موضوع انتقاد داشت و هدف دولت را بر بازآفرینی بافت فرسوده قرار داد. ایده‌آل رییس‌جمهوری این بود که ما در کشور زمین‌های بلاتکلیف دولتی زیاد داریم، می‌توانیم با سرمایه‌گذار بخش خصوصی مشارکت و در آنجا ساختمان‌سازی کنیم؛ سپس خانه را به جای خانه بدهیم. یعنی شهروندان از بافت فرسوده به این خانه‌ها نقل مکان کنند و در گام بعد، خانه‌های فرسوده واگذاری شده، تخریب و نوسازی شود.

معاون هماهنگی و امور مناطق سازمان نوسازی بافت فرسوده گفت: در دوره مدیریت دکتر نجفی بر شهرداری تهران، جلسات با دولت شروع شد. مهم‌ترین بحث هم این بود؛ این زمین‌های دولتی که قابلیت واگذاری دارد و عمدتا خالی است، کجاست؟ آمار مشخص و دقیقی از این زمین‌ها وجود نداشت، زیرا دستگاه‌ها خودشان زمین‌ها را مدیریت می‌کردند و زیاد راغب هم نبودند که زمین‌ها را در اختیار این طرح قرار دهند.

وی گفت: با این حال ما حدود ۷۶ قطعه زمین شناسایی کردیم که عمدتا متعلق به آموزش و پرورش، بنیاد، وزارت نیرو و... بود. خودمان هم به عنوان شهرداری تهران ۱۳ قطعه زمین معرفی کردیم. در سال ۹۷ آیین نامه اجرایی برای حمایت از مشارکت‌کنندگان در این طرح نوشته شد و کار به اجرا رسید. ایده اولیه این بود که زمین داخل این بافت‌های دولتی بارگذاری شود و بعد جابه‌جایی صورت گیرد. یعنی شهروندان ساکن ساختمان‌هایی که داخل بافت فرسوده است، در این خانه‌ها مستقر شوند و بعد بافت فرسوده را نوسازی کنند.

معاون هماهنگی و امور مناطق سازمان نوسازی شهر تهران توضیح داد: اما به هر حال ممکن است این طرح مورد اقبال ساکنان بافت فرسوده قرار نگیرد و آنها راغب به جابه‌جایی نباشند، به همین دلیل این ایده در خلال طرح تلطیف شد. در واقع قرار شد آنهایی هم که ملک‌شان در معبر یا طرح قرار دارد و اجازه خرید، فروش یا ساخت و تعمیرات ندارد، بیایند و ملک‌شان را با این خانه‌ها جابه‌جا کنند؛ آن هم با ساز و کار تشویقی.

او با اشاره به افتتاح اولین طرح مسکن امید تهران در منطقه ۱۸ شامل ۳۲۴ واحد مسکونی و ۶۳ واحد تجاری در ۹ بلوک در مجاورت بافت فرسوده منطقه ۱۸ شهر تهران ادامه داد: ما از این مجموعه برای جابه‌جایی پلاک‌هایی در محور زینبیه در منطقه ۱۸ و طالقانی در منطقه ۱۹ استفاده می‌کنیم و با جابه‌جایی برخی واحدها توانستیم به توسعه معابر و فضای سبز در این منطقه کمک کنیم.تا امروز برای ۳۵۰۰ واحد مسکونی قرارداد بستیم. شرکت‌های مختلف هم برای سرمایه‌گذاری پای کار آمده‌اند.در حال حاضر به لیست ۱۴تایی زمین‌های دولتی رسیده‌ایم و رییس‌جمهوری دستور داده تا در این زمین‌ها بارگذاری صورت گیرد.

او با تاکید بر این مطلب که برای هر چه سریع‌تر اجرایی کردن کار تلاش می‌کنیم، افزود: در عین حال برنامه ما این است که ۱۰درصد از واحدها بسیار ارزان قیمت باشند؛ یعنی واحدهای حدود ۲۸متری که در دنیا به رسمیت شناخته شده است و از این طریق بتوانیم همه قشرها را پوشش دهیم.

 

 

ارسال نظر