ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۳:۲۲
کد خبر: ۱۵۲۱۲۷

احتمال خروج آلودگی هوای تهران از بحران تا 5 سال آینده

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران با انتقاد از ساخت و سازهای بی‌رویه در منطقه ۲۲ گفت: به‌طور قطع این ساخت و سازها کیفیت هوای کل تهران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به گزارش ایسنا محمد رستگاری در گفت‌وگو با یک برنامه رادیویی ضمن انتقاد از بی‌توجهی به موضوع آمایش سرزمین در کشور اظهار کرد: به دلیل نبود آمایش سرزمینی ۲۰ درصد از جمعیت کشور در استان تهران ساکن شده‌اند در حالی که این استان نزدیک به یک درصد از مساحت کشور را تشکیل می‌دهد. افزایش جمعیت منجر به رشد ساخت و ساز در شهرک‌ها و شهرهای اطراف تهران شده است. در واقع باید تدابیری اندیشید که جمعیت تهران با این سرعت افزایش پیدا نکند تا تبعات حاصل از آن در استان تهران قابل مدیریت باشد. معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران ساخت و سازهای بی‌رویه در منطقه ۲۲ را مضر برای هوای تهران دانست و گفت: قرار است در این منطقه نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر ساکن شوند و با توجه به این جمعیت ۳۰۰ هزار خودرو در منطقه تردد می‌کنند آلودگی متمرکزی را این نقطه ایجاد می‌کنند. رستگاری افزود: دغدغه اصلی این است که این آلودگی با توجه به جهت وزش باد بطور مستقیم وارد تهران می‌شود و قطعا این ساخت و ساز کیفیت هوای کل تهران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، همان‌گونه که رشد بالای جمعیتی در شهریار و پرند بر هوای تهران اثر گذاشته است. معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران تاکید کرد: متاسفانه برای حل مشکل جمعیتی و نیاز مسکن تهران به راه‌حل‌های سطحی متوسل شده‌ و در منطقه ۲۲ مسکن ساخته‌ایم در حالی که باید برای رشد طرح جامع شهر تهران و ساخت و ساز در آن برنامه مدونی ایجاد کنیم که مسوولیت اصلی بر دوش کمیسیون ماده 5 شهرداری است. او در ادامه به روند کاهش آلودگی هوا در تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس سنجش کیفیت هوای تهران در سال ۹۰، هوای تهران در ۶۰ درصد از روزهای سال آلوده بود. هر سال با برنامه‌ریزی شاخص آلودگی هوا کاهش یافته است البته بارندگی و بادهای خوبی که وجود داشت نیز در کاهش آلودگی موثر بود اما اگر برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا در تهران نداشتیم بارندگی نمی‌توانست تا این میزان اثرگذار باشد.به گفته رستگاری با توجه به توسعه ناپایدار شهر تهران و وضعیت اقتصادی ایران اگر برنامه‌های کاهش آلودگی با همین روند ادامه یابد می‌توان پیش‌بینی کرد که تا پنج سال آینده تهران از حالت بحرانی خارج شود.

ضرورت استفاده از ابزار قانونی برای تسویه با ایرلاین‌ها

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه اگر لازم باشد از ابزار قانونی برای وصول بدهی‌ها استفاده می‌کنیم، گفت: هیچ درخواستی از سوی دستگاه‌های وابسته به وزارت راه و شهرسازی یا سایر نهادها برای برداشت و استقراض نداشتیم و تاکنون نه به ایران ایر و نه به وزارت راه برای پرداخت حقوق کارکنان و تکمیل مسکن مهر پولی قرض نداده‌ایم. سیاوش امیر مکری در گفت‌وگو با ایلنا درباره روند وصول مطالبات شرکت فرودگاه از ایرلاین‌ها بابت ارایه خدمات فرودگاهی و ناوبری و مشتریان خوش‌حساب و بدحساب در این پرداخت بدهی‌ها، اظهارکرد: مشتری بدحساب نداریم اما واقعیت این است که شرکت‌های هواپیمایی وضعیت مالی خوبی ندارند. او با بیان اینکه ایرلاین‌ها اعتبار دارند اما پول ندارند، ادامه داد: به دنبال تعامل با ایرلاین‌های خوش‌حساب و بدحساب هستیم که با روشی مناسب تسویه حساب کنیم. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی با اشاره به میزان مطالبات شرکت فرودگاه از ایرلاین‌ها، گفت: بدهی ایرلاین‌ها چیزی حدود 700 میلیارد تومان است که با همکاری شرکت‌های هواپیمایی به تدریج در حال وصول مطالبات هستیم. امیرمکری با تاکید بر اینکه به دنبال وصول مطالبات با روش مسالمت‌آمیز هستیم، اظهارکرد: اگر شرکت‌های هواپیمایی از راه‌های مسالمت‌آمیز اقدام به پرداخت بدهی‌ها نکنند، مجبور خواهیم شد از ابزارهای قانونی استفاده کنیم چراکه موظفیم سرویس و خدمات استاندارد ارایه دهیم که بخشی از منابع ارایه خدمات از همین وصول بدهی‌ها تامین می‌شود. بنابراین اگر لازم باشد از ابزار قانونی برای وصول بدهی‌ها استفاده می‌کنیم اما امیدواریم که این اتفاق نیفتد. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی همچنین درباره ساخت فرودگاه جدید گفت: ساخت فرودگاه جدید در مشهد و اهواز در دست مطالعه و بررسی است.

نفوذ جریانات خنک شمالی به کشور

سازمان هواشناسی با اعلام نفوذ جریانات خنک شمالی به کشور از بارش باران و رعد و برق طی 3روز آینده در ۸ استان خبر داد. به گزارش تسنیم، روزهای سه شنبه و چهارشنبه با نفوذ جریانات خنک شمالی در استان‌های ساحلی بارش باران خواهیم داشت. در شمال آذربایجان‌های شرقی و غربی، اردبیل، خراسان شمالی و ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های تهران و سمنان نیز در ساعات بعدازظهر رگبار پراکنده باران، گاهی رعد و برق روی می‌دهد. در امروز (دوشنبه) در برخی مناطق شرق و جنوب شرق کشور به ویژه منطقه زابل و شرق کرمان وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود موجب خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوای این مناطق شود.

 

ارسال نظر