آزادسازی زمین 26 پادگان برای ساخت مسکن

۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۱:۵۲
کد خبر: ۱۵۲۱۲۵
آزادسازی زمین 26 پادگان برای ساخت مسکن

گروه راه و شهرسازی|

3 ماه از وعده وزیرراه و شهرسازی برای انتقال پادگان‌های نظامی به خارج شهر در 25 استان و ساخت مسکن در اراضی این پادگان‌ها می‌گذرد و او در تازه‌ترین اظهاراتش اعلام کرده است که شورای عالی شهرسازی، ساخت مسکن در 26 پادگان را تصویب کرده است.

اوایل تیرماه سال جاری و درحاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از انتقال پادگان‌های نظامی در 25 استان و استفاده از اراضی آنها برای ساخت 100 هزار واحد مسکونی خبر داد، ضمن اینکه وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح هم برای انتقال پادگان‌ها از شهرها اعلام آمادگی کرد.

البته پرونده جابه‌جایی پادگان‌های نظامی به تیرماه امسال بازنمی‌گردد و پیش از این هم بارها شاهد بوده‌ایم که مسوولان وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری به انتقال پادگان‌ها اشاره کرده‌ایم.

شهریور سال گذشته بود که معاون سابق وزارت راه و شهرسازی به جابه‌جایی ۱۹ پادگان باهدف انتفاع عمومی اشاره کرده و گفته بود: پادگان‌ها بخشی از فرصت‌هایی هستند که ارتش جمهوری اسلامی ایران در اختیار وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها برای بهره‌مندی مردمی و عمومی قرار می‌دهد.

براساس برنامه‌ای که سال گذشته شورای عالی شهرسازی و معماری درباره ساخت مسکن در پادگان‌های نظامی داشت، قرار بود که بیش از ۱۹ پادگان جابه‌جا شوند که برای پادگان‌های ۷ نزاجای لرستان، پادگان ۶۴ ارومیه، پادگان ۰۴ بیرجند، پادگان‌های اصفهان و لشگر ۲۱ تبریز طرح تهیه شده بود و در شورای عالی هم مطرح و به تصویب رسیده بود.

در سند طرح جامع شهر تهران برای پادگان‌های پایتخت هم پیش‌بینی‌های لازم انجام گرفته است بنابراین از سال گذشته، آزادسازی زمین پادگان ۰۶ تهران در دستور کار شورای عالی قرار گرفت.

براساس قانون انتقال پادگان‌ها این امکان به شهرداری‌ها داده شده تا با یک نسبتی که عموما ۶۰ به ۴۰ یا ۷۰ به ۳۰ درصد هستند، بتوانند با ارتش به توافق برسند تا با اعطای ۶۰ یا ۷۰ درصد پادگان‌ها به شهر، امکان استفاده عمومی برای شهرها را ایجاد کنند.

     دولتی‌ها همکاری نکردند

فارغ از تفاهم‌نامه‌ای که تیرماه میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع برای ساخت 100 هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح امضا شد، نیمه نخست سال گذشته بود که رییس‌جمهوری در ابلاغیه‌ای، ارگان‌ها و نهادهای دولتی را مکلف کرد که اراضی بلااستفاده خود را برای ساخت مسکن به وزارت راه و شهرسازی واگذار کنند اما این ابلاغیه با واکنش مثبت ارگان‌های دولتی مواجه نشد و براساس گزارش‌هایی که طی ماه‌های گذشته از سوی وزارت راه و شهرسازی منتشر شد، نهادهای دولتی همکاری مناسبی با دولت نداشتند اما اظهارات جدید وزیر راه و شهرسازی درباره تصویب ساخت مسکن در 26 پادگان درصورتی که با همکاری ارتش همراه باشد، می‌تواند نشانه مثبتی درراستای این ابلاغیه باشد، درهمین رابطه، اسلامی در نخستین همایش سراسری تأمین و ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن کارکنان نیروهای مسلح، بر ورود تمامی بانک‌ها برای مشارکت در این طرح تأکید می‌کند و می‌گوید: ۲۶ پادگان ارتش و نیروهای مسلح مصوبه‌ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را برای اجرای طرح‌های تولید مسکن اخذ کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی می‌افزاید: زمین‌هایی که در اختیار نیروهای وزارت دفاع و نیروهای مسلح برای اجرای تفاهمنامه مشترک بین وزارتخانه‌های راه و دفاع در احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نیروهای مسلح قرارگرفته است، انتظار می‌رود با تخصیص زمین‌ها کار به زودی آغاز شود. اسلامی اضافه می‌کند: برای ۵۰ هزار واحد مسکونی دیگر در اجرای این تفاهمنامه وزارت راه‌وشهرسازی به وسیله اداره‌های کل راه و شهرسازی استان‌ها، شهرهای جدید زمین‌های مورد نیاز برای اجرای این کار فراهم خواهد شد و در اختیار اجرای این تفاهم‌نامه قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی بر تشکیل سریع پرونده‌ها تأکید می‌کند و می‌گوید: برای تشکیل پرونده‌ها به بانک مسکن اکتفا نمی‌شود و سایر بانک‌ها (سپه، ملت، پاسارگاد و رفاه) هم باید وارد این طرح شوند و از توان آنها بهره گرفته شود تا بتوانیم سهم ۲۰ درصدی بانک‌ها برای تخصیص منابع به اجرای طرح اقدام ملی را عملیاتی‌سازیم. عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به این مطلب که اجرای این تفاهمنامه به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اضافه می‌کند: تلاش وزارت راه، تکمیل واحدهای مسکونی کارکنان نیروهای مسلح در سال‌های ۹۹- ۱۳۹۸ است.

او با تأکید بر اینکه تشکیل پرونده‌ها گام مهم اساسی در آغاز این طرح به شمار می‌رود، بیان می‌کند: تشکیل پرونده‌ها باید موثر گام برداشته شود و در استان‌ها از طریق بانک ملی و سایر بانک‌ها اقدام لازم انجام گیرد. اراضی مورد نیاز برای اجرای این طرح مراحل قانونی خود را طی کرده و در اختیار آن قرار می‌گیرد.

وزیر راه‌وشهرسازی می‌افزاید: مکاتبه با استان‌ها برای تخصیص زمین در اجرای این طرح سریعتر انجام شود و در شهرهای جدید این آمادگی بطور کامل وجود دارد، بنابراین انتظار می‌رود تا در مدت سه ماه پرونده‌های اجرای این طرح در بانک‌ها تشکیل شود.

او بیان می‌کند: اولویت اجرای طرح تأمین مسکن کارکنان نیروهای مسلح به اقشار متوسط و ضعیف نیروهای مسلح اختصاص یافته، بنابراین تلاش می‌شود کارکنانی صاحب خانه شوند که در شمار جامعه هدف این طرح (قشر متوسط و ضعیف) محسوب شوند. به گفته او، وزارت راه‌وشهرسازی برای اجرا و عملیاتی‌سازی طرح تأمین مسکن کارکنان نیروهای مسلح ایستاده و انتظار می‌رود با همکاری گسترده‌تر طبق زمانبندی دنبال شود. وزیر راه وشهر‌سازی یادآورمی شود: تمامی افراد نیروهای مسلح که از تعاونی‌ها زمین و واحد مسکونی دریافت کردند، اسامی‌شان قرمز می‌شود و آنها که فرم‌های سبز دارند و فاقد مسکن هستند، در اولویت قرار می‌گیرند. اسلامی اضافه می‌کند: براساس طرح اقدام ملی به نقشه‌های معماری توجه می‌شود بدین معنا که معماری واحدهای مسکونی باید از نظر فرهنگ ایرانی اسلامی شاخص باشند و ویژگی قابلیت زندگی در آنها لحاظ شده باشد.


جزییات طرح ساخت مسکن برای نیروهای مسلح

براساس تفاهم نامه‌ای که بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع به امضا رسید، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی دو ساله و طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ ساخته می‌شود و اولویت ساخت 100 هزار واحد در شهرهایی است که نیروهای مسلح در آنجا مستقر هستند و ۲۵ شهر بزرگ به عنوان شهرهای هدف تعیین شده که طبق قانون مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری باید پادگان‌های این شهرها به بیرون از شهر منتقل شود و اراضی آن در اختیار فضای شهری قرار بگیرد و این پادگان‌ها اولویت برای ساخت مسکن نیروهای مسلح خواهند بود و در شهرهایی هم که نیروهای مسلح زمین نداشته باشند، یا در شهرهای جدید یا در اراضی دولتی، زمین به این طرح اختصاص می‌یابد. اما مساحت پادگان‌هایی که در دستور کار بررسی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قرار دارند، ۲۸۳۲.۵ هکتار است که در بوشهر ۱۰۵ هکتار پادگان، زاهدان ۵۲ هکتار، مشهد ۱۸۷ هکتار، اهواز ۲۷۰ هکتار، تهران منطقه۱۳- ۸ هکتار، جی ۳۵ هکتار، شرق صیاد شیرازی در تهران ۹.۸ هکتار، پادگان ۰۶ تهران ۴۹ هکتار است.

در ارومیه ۷۴ هکتار، منطقه یک وزارت دفاع ۴.۵ هکتار، بیرجند ۱۰۳۰ هکتار، قلعه مرغی ۳۰۰ هکتار، لشگر ۳۰ ساری ۹.۲ هکتار، لرستان ۱۵.۵ هکتار، خرم آباد ۴۲ هکتار، تبریز ۱۰۰ هکتار، مشهد ۴۰۰ هکتار، بجنورد ۲۰ هکتار و باتری‌سازی منطقه ۴ وزارت دفاع نیز ۱۰۰ هکتار است.

 

ارسال نظر