احداث فرودگاه قم فاقد موافقتنامه اصولی

۱۳۹۸/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۰۲۶

گروه راه و شهرسازی|

درحالی که حدود 9 سال از امضای تفاهم ساخت فرودگاه قم و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان می‌گذرد و اجرای آن هم از بهمن‌ماه همان سال آغاز شد، اما هنوز خبری از تکمیل این فرودگاه شنیده نمی‌شود و همین موضوع نارضایتی‌هایی را در میان مردم قم، مراجع تقلید و نمایندگان این شهر موجب شده است. درهمین رابطه، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در دیداری که با محمد نهاوندیان، معاون رییس‌جمهوری داشت، احداث فرودگاه برای قم را ضروری دانست و گفت: من معتقدم اگر فرودگاه درست شود وضعیت قم بهتر می‌شود و از داخل و خارج استقبال خواهد شد.

به گزارش ایرنا، او افزود: خیلی‌ها می‌خواهند مستقیم برای زیارت به قم بیایند، لذا نداشتن فرودگاه کار را سخت می‌کند.

در میان اما و اگرهای موجود درباره طولانی شدن پروژه ساخت فرودگاه قم، تناقض‌هایی درباره داشتن یا نداشتن مجوزهای لازم برای احداث این فرودگاه وجود دارد به عنوان نمونه شرکت فرودگاه‌ها بارها اعلام کرده است که محل ساخت فرودگاه قم در طبقه‌بندی این شرکت به عنوان فرودگاه مورد شناسایی قرار نگرفته است یا سازمان هواپیمایی کشوری هم این موضوع را مطرح کرده که برای ساخت این فرودگاه «موافقتنامه اصولی» دریافت نشده است، درحالی که برای ساخت فرودگاه باید از سازمان هواپیمایی کشوری موافقتنامه و مجوز صادر شود. مشکلات این پروژه تنها به نداشتن مجوز از سوی سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه خلاصه نمی‌شود، بلکه سال 96 مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری کشور، خبر از نهایی‌شدن حکم قضایی برای خلع‌ید مجری این طرح فرودگاهی داد. به گفته او، حدود 3 هزار هکتار اراضی ملی در این منطقه تصرف شده بود، بی‌آنکه مجوزی برای ساخت فرودگاه داده شود و مجوز تغییر کاربری‌ دریافت شود، ضمن اینکه مدیر طراحی و مدیر بازرگانی فرودگاه قم که پیش از این با روزنامه «تعادل» گفت‌وگو کرده بود گفته بود این پروژه هر روز با معارضان بیشتری رو به رو می‌شود به گونه‌ای که تعداد این معارضان به صورت صعودی درحال افزایش است.

مساله دیگری که فرودگاه قم با آن دست و پنجه نرم می‌کند، بحث بر سر فروش سهام این پروژه به مردم برای تأمین منابع مالی ساخت فرودگاه است، البته براساس تصمیم‌هایی که در سال 97 گرفته شد، مقرر شده تا شورای شهر، شهرداری قم را وارد میدان کند تا با ورود بخشی از منابع شهرداری به پروژه، مشکل این پروژه از بُعد سرمایه‌گذارانی که متضرر شده‌اند برطرف شود تا پس از آن، این پروژه دوباره به بخش خصوصی واگذار شود. اما به گفته کارشناسان، این اقدام هم نمی‌تواند مشکل این شهرک فرودگاهی دوبانده را حل کند، زیرا هزینه ساخت فرودگاه حداقل برای یک باند درحال‌حاضر، حدود 10 میلیارد تومان است و این هزینه گزاف نمی‌تواند در توان شهرداری قم باشد. البته ناگفته نماند با وجود موانعی که برسرراه احداث فرودگاه قم وجود دارد پروژه ساخت این فرودگاه با سرمایه دولت تاحدودی پیشرفت کرده است اما مباحث مربوط به زمین خواری و نداشتن مجوزهای گوناگون و نبود منابع کافی اختلالاتی را در پروسه ساخت این فرودگاه ایجاد کرده است.

   احداث فرودگاه قم ضرورت ندارد

اما فارغ از مشکلات مالی، نداشتن مجوزهای لازم و اعلام شکایت نسبت به زمین خواری در ساخت این پروژه که تکمیل آن را با مشکل مواجه کرده است، کارشناسان حوزه فرودگاهی و هوایی معتقدند که نیازی به ساخت این فرودگاه در شهر قم وجود ندارد، آنها معتقدند که در اطراف مکانی که برای احداث فرودگاه قم در نظر گرفته شده، پنج فرودگاه امام خمینی (ره) و مهرآباد در تهران و سه فرودگاه در کاشان، اراک و البرز قرار گرفته است، بنابراین ایجاد یک فرودگاه بزرگ بین‌المللی با حجم بالای مسافر با برنامه، بی‌معنا است و اصولا نیازی برای آن وجود نداشت.

به گفته کارشناسان، در همان ابتدا که بر احداث این فرودگاه از سوی مقامات محلی، سیاسی و مذهبی تأکید می‌شد، ضرورت اینکه از منابع عمومی دولت به این منظور هزینه شود، وجود نداشت که در نهایت نیز به دلیل عدم وجاهت، بخش خصوصی مکلف شد در این منطقه فرودگاه بسازد تا سود وزیان آن برعهده بخش خصوصی باشد.

البته شنیده‌ها طی یکی دوسال گذشته حاکی از آن است که مقامات محلی قم به دنبال آن هستند که زمین‌های آن منطقه را به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان متصل کنند تا به این طریق از اعتبارات این منطقه ویژه بهره بگیرند، ‌موضوعی که در صورت وقوع، می‌تواند احداث منطقه ویژه سلفچگان را با مشکلات جدی مواجه کند، درواقع مقامات محلی و سیاسی عموما روی تصمیم‌گیری‌ها اثرگذار هستند و نمی‌گذارند بحث‌های کارشناسی اعمال شود و اینجا است که مشکلات آغاز می‌شود. بر اساس این گزارش، فرودگاه قم در جاده قم- سلفچگان واقع‌شده، از شهر قم تقریباً ۲۵ کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران ۱۲۵ کیلومتر فاصله دارد.

 

 

ارسال نظر