ردپای حفاری‌های مترو در تشدید فرونشست تهران

۱۳۹۸/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۹۳۷

رضا کرمی محمدی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تشریح دلایل فرونشست زمین در تهران، از حفاری غلط مترو در دوره قبلی مدیریت شهری به عنوان یکی از عوامل تشدید‌کننده فرونشست زمین نام برد.

به گزارش ایسنا، رضا کرمی محمدی درباره دلایل فروریزش و فرونشست زمین در تهران، اظهار کرد: ابتدا باید توجه داشته باشیم فرونشست را با فروریزش اشتباه نگیریم. فرو ریزش فرآیندی ناگهانی است مثلا آنچه در سال 94 در شهران رخ داد یک فرو ریزش بود اما فرو نشست سطح بزرگی دارد که ممکن است خرابی عمده‌ای در سازه‌ها ایجاد نکند و به دلایل مختلفی رخ داده و در شهر ما نیز احتمال وقوع آن زیاد است. کرمی محمدی با بیان اینکه نواحی جنوبی شهر تهران بیشتر از نقاط دیگر آن در معرض فروریزش و فرونشست قرار دارد، گفت: فرونشست به شکل تدریجی انجام شده و از جمله در نقاطی از اطراف اتوبان بهشت زهرا (س) چند نقطه را شناسایی کردیم که دچار فرو نشست شده و سطح زمین به پایین می‌رود. او با اشاره به دلایل بروز فرونشست زمین گفت: نخستین دلیل کاهش سطح آب‌های موجود در پوسته زمین است که با توجه به تغییرات اقلیمی، بهره‌برداری بی‌رویه از چاه‌ها و ... میزان نفوذ آب به لایه‌های زمین کاهش یافته و فرو نشست رخ داده است. اما همان‌گونه که گفته شد اینگونه فرونشست معمولا خطر آنی در بر ندارد.

کرمی محمدی عامل نوع دیگر فرونشست یعنی فروریزش را خاکبرداری‌های مربوط به مترو دانست و گفت: در گذشته هنگامی که برخی از ایستگاه‌های مترو ساخته شد خاکی که برای پر کردن حفاری‌ها به داخل آن ریخته شد دارای تحکیم مناسبی نبود و به مرور زمان و با عبور قطارهای مترو که ارتعاش خفیفی در اطراف خود ایجاد می‌کنند سبب فرو ریزش زمین شد.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرتهران درباره اینکه آیا در حال حاضر مترو می‌تواند چنین مشکلی را ایجاد کند، گفت: در ایستگاه‌ها و خطوطی که به تازگی حفاری می‌شود سعی شده است تا اصول ایمنی رعایت شود و دیگر چنین مسائلی ایجاد نشود. به گفته کرمی محمدی تاکنون هیچ اقدام متمرکز و کارشناسی شده قطعی برای جلوگیری از فرونشست و فروریزش در تهران انجام نشده اما سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در تلاش است تا با اتخاذ یکسری تدابیر این موارد را دنبال کند. همچنین در این زمینه سازمان مدیریت بحران به شهرداری‌های مناطق توصیه‌ها و هشدارهای لازم را ارایه کرده است. وی با بیان اینکه در حال بررسی خطر فرو نشست و فروریزش در تهران هستیم تصریح کرد: البته در برخی از مناطق شمالی تهران نیز ما با خطر رانش زمین روبرو هستیم. مناطقی که در قسمت‌های کوهپایه‌ای و مجاورت دره‌ها و رود دره‌ها قرار گرفته در معرض چنین خطراتی قرار دارد.

 

ارسال نظر