نمره منفی شورای شهرتهران در مقابله با آلودگی هوا

۱۳۹۸/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۸۵۴

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست از عملکرد شورای شهر تهران در مقابله با آلودگی هوا انتقاد کرد. او گفت: شورای شهر تهران در دو سال گذشته هیچ برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوای تهران ارایه نداده است در حالی که باید با محوریت قانون هوای پاک و سایر قوانین بالادستی برای خروج اتوبوس‌ها و تاکسی‌های فرسوده و توسعه وسایل حمل و نقل عمومی برنامه‌ای دقیق و عملیاتی ارایه دهد.

به گزارش ایسنا، در آستانه سومین سالگرد تولد شورای پنجم شهر تهران، مسعود تجریشی در بررسی عملکرد مدیران شهری تهران در کاهش آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا یک موضوع چند بعدی است. شاید در مسائل حاکمیتی مثل تدوین قوانینی مانند قانون کاهش آلودگی هوا خوب عمل کرده باشیم اما در اجرای این قوانین عملکرد بسیار بدی داشته‌ایم. وی در پاسخ به اینکه به مدیریت شهری تهران چه نمره‌ای در حوزه کاهش آلودگی هوا می‌دهید، اظهارکرد: من نه به سازمان حفاظت محیط زیست و نه به شورای شهر و شهرداری تهران نمره خوبی در حوزه کاهش آلودگی هوا نمی‌دهم. با این تفاوت که تهیه مصوبات و پیش‌نویس قوانین از سوی سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری شده است اما آیا نهادهای اجرایی مثل شهرداری در اجرای قانون هوای پاک و مصوبات دولت برای کاهش آلودگی هوا عملکرد قابل قبولی داشته‌اند؟

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد شدید از شورای شهر تهران گفت: شورای شهر تهران با گذشت دو سال از عمرش هیچ برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوای تهران تدوین نکرده است. طبیعی است که شورای شهر تهران باید با توجه به مصوبات کاهش آلودگی هوا و قانون هوای پاک، برنامه‌ای عملیاتی برای اجرای مواد این قوانین ارایه می‌داد اما تاکنون هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه نیفتاده است. شورای شهر تهران باید بر مبنای قوانین بالادستی، یک برنامه تهیه می‌کرد که در آن برای اتوبوس‌ها و تاکسی‌های فرسوده، برای خروج موتورسیکلت‌های قدیمی و البته برای توسعه خطوط مترو بطور جداگانه تصمیم‌گیری می‌شد. به تبع آن هم سازمان شهرداری‌ها باید اعتبارات لازم را برای اجرای این برنامه تأمین می‌کرد. متاسفانه شورای شهر تهران هرگز چنین برنامه‌ای ارایه نداده است.

او با تاکید بر اینکه در دو سال گذشته اقدامی در جهت کاهش اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها فرسوده تهران انجام نشده است، گفت: شورای شهر تهران می‌توانست در حوزه نوسازی تاکسی‌های فرسوده وارد شود و تخصیص اعتباری را برای این امر مصوب کند اما هیچ حرکتی انجام نداده است حتی سال قبل شورای شهر تهران ردیف بودجه‌ای که برای تجهیز اتوبوس‌های کارکرده به فیلتر دوده در نظر گرفته شده بود را حذف کرد در حالی که نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های در حال تردد و نو مصوبه دولت است. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: متاسفانه شورای شهر تهران نه تنها بودجه فیلتر دوده را حذف کرد بلکه از اختصاص تسهیلات و اعتبار برای نوسازی اتوبوس‌ها هم خودداری کرد. شک نکنید اگر در تهران وسایل حمل و نقل عمومی نوسازی نشود و مترو توسعه پیدا نکند، مطمئنا در شش ماهه دوم سال مشکل ذرات معلق و آلودگی شدید هوا را خواهیم داشت البته سال قبل حرکاتی جزئی در شهرداری تهران در حوزه کاهش آلودگی هوا مثل ایجاد محدودیت‌ها برای تردد کامیون‌ها انجام شد، اما اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا در شهرداری تهران به‌صورت سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده نبود.

تجریشی تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر هیچ گزینه‌ای برای اجرای مصوبات و قانون هوای پاک در تهران وجود ندارد که مطمئن باشیم که این تحرکات در کاهش آلودگی هوای تهران اثرگذار خواهد بود چون شورای شهر تهران هیچ برنامه‌ای برای این امر ارایه نداده و شهرداری تهران هم هیچ بودجه‌ای اختصاص نداده است. معاون سازمان حفاظت محیط زیست در پایان نسبت به کاهش شدید کیفیت هوای تهران در زمستان پیش رو هشدار داد و گفت: هوای تهران در زمستان دو سال اخیر به نسبت سال‌های قبل‌تر بهتر بود چون شرایط جوی در کاهش روزهای ناسالم تهران نقش داشت و البته معاینه فنی حدود یک میلیون خودرو در تهران هم در بهبود هوا موثر واقع شد.

 

 

ارسال نظر