دفاع از افزایش حق کمیسیون بنگاه‌های املاک

۱۳۹۸/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۰۷

چندماهی است که بحث افزایش حق کمیسیون مشاوران املاک داغ شده و در حالی که وزارت راه و شهرسازی به این افزایش روی خوش نشان نداده است اما رییس اتحادیه مشاوران املاک و فعالان حوزه خرید و فروش تمام قد از این پیشنهاد، دفاع کرده‌اند، درهمین رابطه، رییس دانشگاه اتحادیه املاک با بیان اینکه تیم کارشناسی و پژوهشی دانشگاه پس از آنالیز هزینه‌های دفاتر املاک پیشنهاد افزایش حق الزحمه مشاوران به یک درصد را ارایه کرده است، گفت: تیم کارشناسی دانشگاه علمی‌کاربردی اتحادیه مشاوران املاک پس از بررسی مسائل مرتبط با بازار مسکن و افزایش هزینه‌های واحدهای صنفی همچون مالیات، عوارض شهرداری، تابلو، پسماند، تجاری، نوسازی، مشاغل، هزینه‌های مصرفی انشعابات، تبلیغات، حقوق نیروی انسانی، خدماتی و... پیشنهاد داده هریک از طرفین برای قراردادهای بیع یک درصد ثمن معامله را پرداخت کنند.

به گزارش ایسنا، محمدعلی عباس‌زاده دیباور اظهار کرد: پیشنهاد دادیم همچنین درخصوص قراردادهای اجاره یک دوم اجاره‌بهای یک ماه از هر طرف دریافت شود.

او ادامه داد: درخصوص تمدید قرارداد اجاره در صورت افزایش اجاره‌بها یک‌چهارم اجاره‌بها و در صورت عدم افزایش یک‌ششم اجاره‌ها از طرفین، درخصوص قرارداد مشارکت در ساخت بر اساس تقویم ارزش موضوع قرارداد قبل از تخریب ۳ درصد از سازنده و نیم درصد ازهریک از مالکان، در صورت تعدد واحدهای پیش از تخریب به ازای هر شش دانگ اضافه یک میلیون به حق‌الزحمه از سوی سازنده اضافه شود.

به گفته رییس دانشگاه اتحادیه املاک همچنین متمم قرارداد بر اساس آنچه که در قرارداد شرط شده رایگان و متمم خارج از شروط قرارداد، هر متمم ۱۰۰ هزار تومان، قراردادهایی چون هبه و صلح در صورت بلاعوض بودن، هر قرارداد ۲۰۰ هزار تومان شود.

 عباس‌زاده با اشاره به تغییرات قانون نظام صنفی در سال ۱۳۹۲ گفت: متاسفانه صنف مشاوران املاک را به عنوان یک صنف خاص در نظر نگرفته، در حالی که این صنف از نظر ماهیتی با دیگر مشاغل متفاوت است؛ چرا که اگر یک فرد در صنف ما قصور یا تخلفی انجام دهد با سرنوشت دو خانواده بازی کرده است.

او با ذکر مثالی به اهمیت افزایش سواد در اتحادیه املاک اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۶ در بلوار فردوس به دلیل سهل‌انگاری یک واحد صنفی در تنظیم قرارداد و عدم اطلاعات علمی و حقوقی ۴۰ نفر که اقدام به خرید واحد مسکونی کرده بودند دچار خسارت شدند و رییس اتحادیه ورود کرد و حتی تا ابطال پروانه ساختمانی هم پیش رفت. بحث تاریخ قرارداد، شرایط قرارداد بیع مشکل داشت که نهایتا مشکل برطرف شد و واحد صنفی به جهت تخلفی که صورت داده بود مورد برخورد قرار گرفت.

   پزشکانی که مشاور املاک هستند

رییس دانشگاه اتحادیه املاک گفت: افراد دارای مدارک تحصیلی در صنف مشاوران املاک در حال افزایش است. در بین مشاوران املاک حدود ۲۰۰۰ فرد دارای مدرک لیسانس، ۵۰۰ نفر فوق لیسانس و بیش از ۱۰۰نفر دارای مدرک دکتری هستند.  

او ادامه داد: 8 پزشک در صنف املاک فعالیت می‌کنند و افراد بسیاری با تخصص‌های غیرمرتبط از جمله تعدادی خبرنگار با اخذ پروانه کسب و طی کردن دوره‌های آموزشی به شغل مشاور املاک مشغولند و اتفاقا افراد موفقی هستند. عباس‌زاده اظهارکرد: بانوان هم با هر سطح سوادی می‌توانند پروانه کسب دریافت کنند اما در کنارش باید یک مباشر آقا هم حضور داشته باشد؛ چرا که در بحث مراجعه به منازل، یک آقا باید حضور داشته باشد. رییس دانشگاه اتحادیه املاک با اشاره به تعداد اعضای صنف مشاوران املاک گفت: حدود ۱۲ هزار فرد دارای پروانه صنفی در استان تهران و ۱۴۰ هزار نفر در کل کشور حضور دارند.

 

 

ارسال نظر