پیشنهاد تشکیل ائتلاف 1+7 برای برقراری امنیت خلیج فارس

۱۳۹۸/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۱۶۸
پیشنهاد تشکیل ائتلاف 1+7 برای برقراری امنیت خلیج فارس

گروه راه و شهرسازی|

مراسم روز جهانی دریانوردی امسال رنگ و بوی دیگری داشت. آزادسازی نفتکش گریس یک در تنگه جبل الطارق، صدور حکم دادستانی امریکا مبنی بر توقیف و ضبط نفتکش یادشده، توقیف کشتی بریتانیای «استتا ایمپرو» در خلیج فارس توسط ایران و مسائلی از این دست، سمت و سوی خاصی به این مراسم داده بود. در این مراسم، نیروی دریایی ارتش برای اسکورت نفتکش گریس یک در تنگه جبل الطارق اعلام آمادگی کرد و همچنین خبر داد که به تازگی کشتی هپی نس را برای ورود به آب‌های ایران اسکورت کرده است. نیروی دریایی سپاه نیز از پیشنهاد تشکیل ائتلاف 1+7 (ایران به علاوه هفت کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس) برای تامین آب‌های بین‌المللی جنوب کشور و تنگه هرمز خبر داد.  بر اساس این گزارش، امیر حسین خانزادی، ‌فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه مراسم روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه امنیت یک موضوع اتفاقی نیست، گفت: وقتی یک کشتی ایرانی در آبهای بین‌المللی تردد می‌کند، نیروی مسلح بخشی از زنجیره تامین امنیت این کشتی است و برقراری امنیت حاصل یک مکانیزم است. فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به اینکه آیا اسکورت کشتی گریس۱ نیاز است، گفت: هیچ نیازی به ارسال ناوگروه نیست، اما در حال حاضر این ناوگروه در آب است و آماده اعزام به سوی گریس۱ است. امیر خانزادی با اشاره به دعوت امریکا برای ائتلاف دریایی از سایر کشورها اظهار کرد: این کشورها از آرزوهای خود صحبت می‌کنند و رویکرد فریبکارانه در دریا دارند. نیت آنها ایجاد ناامنی در منطقه است اما با حضور نیروی دریایی ایرانی زمان آن فرا رسیده است که آهن‌پاره‌های خود را جمع و منطقه را ترک کنند.

    کشتی هپینس را اسکورت کردیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین در مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی اظهار کرد: امروز شاهد آن هستیم که دزدان دریایی واقعی یعنی امریکا و انگلیس تجهیزات خود، ناوهای هوایی و دریایی را به دلیل هراس از ایران 300 مایل دورتر از آب‌های ایران مستقر کردند. او از ورود کشتی هپینس به کشورمان خبر داد و گفت: روز شنبه کشتی هپی‌نس با افتخار وارد مرزهای دریایی کشورمان شد و از لحظه‌ای که این کشتی دچار مشکل شده بود نیروی دریایی ارتش در کنار شرکت ملی نفتکش بود و روز گذشته هم با اسکورت این کشتی را از تنگه باب المندب وارد آب‌های کشورمان کردیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه اسکورت این کشتی به دلیل مصون ماندن از دزدان دریایی منطقه نبوده است، اظهار کرد: اسکورت این کشتی برای حفاظت آن از دزدان دریایی واقعی که امریکا و انگلیس در راس آن هستند، بوده است. وی تاکید کرد: امروز شاهد آن هستیم که دزدان دریایی واقعی یعنی امریکا و انگلیس تجهیزات خود، ناوهای هوایی و دریایی را به دلیل هراس از ایران 300 مایل دورتر از آب‌های ایران مستقر کردند. امیرخانزادی با مقایسه وضعیت دریایی کشورمان در طول یک سال گذشته با حال حاضر گفت: از روز جهانی دریانوردی سال گذشته تا امسال حوزه دریایی کشورمان دچار هجمه بی‌سابقه استکبار جهانی شد و دریاهای آزاد در این مدت بسیار پرتنش بودند و در این شرایط همکاران نیروی دریایی ما بطور قطع حضور پررنگ‌تری داشتند.

   افزایش ناوگروه‌های منطقه به 13 ناوگروه

وی افزود: در حالی که در سال‌های گذشته شش ناوگروه در منطقه حاضر بود امسال تعداد ناوگروه‌ها را به 13 ناوگروه رساندیم. فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه نیروهای دریایی ارگان‌های مختلف بیش از 500 روز به صورت شبانه‌روزی در نقاط مختلف دریایی حضور داشتند، گفت: حضور ما این‌بار پیچیده‌تر، آگاهانه‌تر و با چشمان بیدار بود تا مهم‌ترین بستر مورد نیاز دریانوردان یعنی امنیت برقرار شود.

    امنیت در تمام آب‌های تحت مالکیت ایران

امیرخانزادی با تاکید بر اینکه آن چیزی که استکبار به دروغ از وضعیت دریایی کشورمان نشان می‌دهد تا خلیج فارس، تنگه هرمز را ناامن نشان دهد سراسر کذب است، گفت: امروز امنیت در تمام آب‌های تحت مالکیت ایران برقرار است و در کنار این تلاش شبانه‌روزی حضور نیروهای سایر مجموعه‌ها در گشت‌های دریایی و سایر مجموعه‌ها مجموعه اطلاعاتی، موشکی، جنگ الکترونیکی به صورت شبانه‌روزی باعث شد تا هیچ مشکلی در منطقه به وجود نیاید و زنجیره امنیتی تکمیل شود. امیر خانزادی تاکید کرد: در این مدت از هر لحظه حضور دشمن در هر نقطه اطلاع داشتیم و این دورایستایی ما امکان فرار به دشمنان را نداد.

   دوران بزن دررویی تمام شده است

وی تاکید کرد: دیگر دوران بزن دررویی تمام شده است و بیگانگان نمی‌توانند به منطقه نفوذ کنند. فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: دقیقا در زمانی که دشمن تلاش می‌کرد به ما چنگ و دندان نشان دهد توانستیم زیردریایی فاتح و ناوشکن سهند را وارد آبهای ایران کنیم و این نگرانی و هراس را از امکان ساخت تجهیزات در داخل کشور را در دشمنان دیدیم و پایش کردیم. وی افزود: در این مدت حتی یک فروند و یک دستگاه از تجهیزات دریایی ایران در اسکله قرار نداشت و تمام ناوگان ایران برای حفاظت از منطقه در آب بودند که این نشان از آمادگی نیروی دریایی کشورمان دارد.

    بی‌ارتباطی سرنوشت کشتی بریتانیا با گریس1

دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز در حاشیه مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی گفت: رهاسازی کشتی «استتا ایمپرو» متعلق به بریتانیا در آبهای ایران ارتباطی به آزادسازی و رفع توقیف کشتی گریس۱ ندارد. دریادار تنگسیری با بیان اینکه تصمیم‌گیری برای رهاسازی کشتی بریتانیایی در آبهای ایران ارتباطی به آزادسازی و رفع توقیف کشتی گریس۱ ندارد، گفت: تخلفات این کشتی محرز شده است و بنا بر تشخیص قوه قضاییه تصمیم به توقیف این کشتی گرفتیم. او در پاسخ به اینکه آیا تهدید امریکا مبنی بر توقیف کشتی گریس۱ می‌تواند جنبه اجرایی داشته باشد و این اختیار را دارد، گفت: امریکا چنین اختیاری ندارد و توقیف گریس۱ هم غیرقانونی بوده است و تا به امروز امریکا اقدامات غیرقانونی متعددی انجام داده است و این اقدام جدیدی نیست. این می‌تواند یک سناریوی دیگر غیرقانونی امریکایی‌ها باشد.

    خطر بی‌آبی برای کشورهای

حاشیه خلیج فارس

دریادار تنگسیری همچنین در مراسم گرامیداشت روز دریانورد و دریانوردی اظهار کرد: این هشدار را به کشورهای منطقه خلیج فارس می‌دهیم که اگر اتفاقی برای یکی از ناوهای اتمی در خلیج فارس بیفتد، حتی آب خوردن هم نخواهند داشت.  او با اشاره به تهدیدات حضور بیگانگان در منطقه اظهار کرد: خلیج فارس یک منطقه بسته‌ای است و آب در این منطقه دوار می‌چرخد تا از آن خارج شود. این هشدار را به کشورهای منطقه خلیج فارس می‌دهیم که اگر اتفاقی برای یکی از ناوهای اتمی در خلیج فارس بیفتد، حتی آب خوردن هم نخواهند داشت. وی افزود: ایران مشکل آب ندارد اما سایر کشورهای حوزه خلیج فارس تنها آب این منطقه را با آب‌شیرین‌کن قابل شرب می‌کنند. حال اگر برای یکی از ناوهای اتمی اتفاقی رخ دهد، مردم این کشورها از تشنگی می‌میرند. فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه حضور استعمارگران در خلیج فارس ابتدا اسپانیا و بعد از آنها پرتغالی‌ها ۱۱۷ سال به طول انجامید، گفت: این اهمیت خلیج فارس را نشان می‌دهد و پس از این دوره استعمارگری در قرن ۱۹ با پیدایش نفت و گاز شاهد حضور سایر بیگانگان از جمله انگلیسی‌ها و امریکایی‌ها در منطقه بودیم و تا امروز هم حضورشان در منطقه ادامه داشته است.

    تشکیل ائتلاف 1+7 در خلیج فارس

دریادار تنگسیری با تاکید بر اینکه حضور بیگانگان نشان از جایگاه بسیار مهم خلیج فارس از لحاظ راهبردی و اقتصادی دارد، ادامه داد: ایران با طولانی‌ترین مرز با خلیج فارس یکی از مهم‌ترین کشورهای منطقه محسوب می‌شود و از این رو بارها در مجامع مختلف بین‌المللی اهمیت خلیج فارس را گوشزد کرده‌ایم و همواره پیام صلح و دوستی را به کشورهای حوزه خلیج فارس داده‌ایم و سفیر صلح در عمان قطر و امارات بوده‌ایم. فرمانده نیروی دریایی سپاه با تاکید بر ائتلاف کشورهای هفت با اضافه یک در منطقه خلیج فارس اظهار کرد: اعتقاد داریم هفت به اضافه یک امنیت را در خلیج فارس ایجاد می‌کند و هفت کشور در جنوب خلیج فارس و ایران اسلامی می‌توانند امنیت در منطقه را برقرار سازند. وی افزود: وجود جزایر مهم و راهبردی در این منطقه به ما کمک می‌کند بتوانیم امنیت پایدار در منطقه را ایجاد کنیم.

دریادار تنگسیری با اشاره به آبراه خلیج فارس و حضور ایران در این منطقه که برقرارکننده امنیت و ایمنی است، گفت: به دنبال ایجاد هر چه بیشتر امنیت در خلیج فارس و این آبراهه هستیم و همواره اهمیت این منطقه را در رزمایش‌ها و مذاکرات دیکته کرده‌ایم. فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه حضور بیگانگان در خلیج فارس ناامنی و بی‌ثباتی ایجاد می‌کند، گفت: برخی از بیگانگان صنعتی نیازمند انرژی این منطقه هستند اما عده‌ای دیگر می‌خواهند این موضوع را به کشورهای منطقه خلیج فارس دیکته کنند که شما نیاز به سلاح دارید و ما سازنده سلاح هستیم. وی ادامه داد: حضور امریکا و انگلیس در این منطقه به معنای ناامنی است و ایران حامل این پیام به کشورهای منطقه بوده و خواهد بود.

   ایران می‌تواند پرچمدار امنیت در منطقه باشد

دریادار تنگسیری ادامه داد: ما امروز قادر هستیم این امنیت را در خلیج فارس با هم‌دلی و همگرایی سایر کشورها ایجاد کنیم و پیام ما در منطقه پیام صلح و دوستی است و امروز که روز دریانوردان محسوب می‌شود پیام ما به سازمان آیمو این است که ایران می‌تواند پرچمدار امنیت در منطقه باشد. وی با بیان اینکه نیروی دریایی ایران پرچمدار امنیت فراتر از مرزهای خود و در اقیانوس هند و سایر مناطق است، اظهار کرد: با همگرایی کشورهای همسایه از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های حداکثری این منطقه استفاده کنیم. دریادار تنگسیری با بیان اینکه بیگانگان به دنبال ایجاد ناامنی در منطقه هستند، گفت: به تازگی در محفلی در قطر یک فرانسوی در صحبتی با بنده ادعای برقراری امنیت در خلیج فارس را داشت و مدعی شد برای برقراری امنیت در خلیج فارس حضور دارند و بنده در پاسخ به وی گفتم شما به دنبال ناامنی در منطقه هستید و شما بودید که صدام را مسلح کردید و از این جنگ بین ایران و عراق حمایت کردید وگرنه خلیج فارس منطقه امنی برای حضور تمام کشورها محسوب می‌شود. فرمانده نیروی دریایی سپاه با تاکید بر اینکه تاکنون انگلیسی‌ها سه بار و امریکایی‌ها دو بار در برابر ایران زانو زدند تا درخواست‌هایی از ما داشته‌ باشند، گفت: ما توانستیم ناو ساوان رابرت و کشتی بریستول را مورد هدف قرار دهیم و اخیرا هم موفق به توقیف کشتی انگلیسی‌ها شدیم و تمام این اقدامات را انجام دادیم تا بگوییم ملت ایران در برابر آنان قد خم نمی‌کنند.

  آماده‌سازی «آدریان دریا»

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آخرین وضعیت گریس ۱ یا کشتی آدریان دریا گفت: کشتی آدریان دریا در حال آماده‌سازی برای حرکت است.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه سال ۹۸ یکی از سال‌های ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی خواهد بود، گفت: ایران در سال ۹۸ در اوج تحریم‌های ظالمانه توانست موفقیت‌های قابل توجهی را در بسیاری از حوزه‌ها کسب کند و در همه شاخص‌هایی که در حوزه دریانوردی با سال‌های گذشته مقایسه می‌کنیم، شاهد رشد پایدار در این حوزه بوده‌ایم. وی با اشاره به رشد تخلیه و بارگیری و صادرات و واردات در بنادر کشورمان در سال جاری اظهار کرد: رشد تخلیه و بارگیری در بنادر از ۶۰ میلیون تن عبور کرده است و در بخش صادرات از بنادر رشد ۶ درصدی و در بخش واردات رشد ۲۵ درصدی داشتیم. اسلامی با بیان اینکه در تولید تجهیزات صنایع دریایی موفقیت‌هایی را کسب کردیم، گفت: ساخت شناورها در صنعت دریایی بیشترین سهم اشتغال را نسبت به سال‌های گذشته داشته است و امسال بیشترین حجم تولیدات تجهیزات دریایی را تجربه کردیم. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عدم اثرگذاری تحریم‌ها در صنعت دریایی گفت: به دلیل غیرقانونی بودن توقیف کشتی ایرانی در جبل‌الطارق انگلیس مجبور به رهاسازی این کشتی شد. وی ادامه داد: مردم ایران اقدامات انگلیس در سال‌های گذشته را به یاد دارند و این اقدام را با اقدامات این کشور در سال‌های قبل از انقلاب مقایسه می‌کنند و شاهد اقتدار ایران در سال‌های پس از انقلاب هستیم و خدا را شکر می‌کنیم توانسته‌ایم استقلال ایران را با عزت حفظ کنیم. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به حضور ارتش و سپاه در آب‌های ایران که بیانگر اقتدار عظیم ایران است، افتخار می‌کنیم. اسلامی در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف خدمه کشتی گریس۱ اظهار کرد: نام این کشتی از گریس۱ به آدریان دریا تغییر کرده و این کشتی با پرچم ایران تردد خواهد کرد. خدمه جدید در راه پیوستن به کشتی است و به زودی آدریان دریا تردد خود را آغاز می‌شود.

    ممانعت از تصویب قطعنامه علیه ایران

معاون امور دریایی سازمان بنادر نیز در مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی اظهار کرد: در اجلاس اخیر شورای آیمو که در هفته اخیر تیرماه سال جاری برگزار شد هیات نمایندگی ایران در این اجلاس با حضوری فعالانه و انجام رایزنی‌های فشرده با نمایندگان دولت‌های عضو و غیرشورا مانع از تصویب قطعنامه‌ای شد که از سوی ایالات متحده امریکا و امارات متحده عربی در رابطه با امنیت دریانوردی دریای عمان و تنگه هرمز پیشنهاد شده بود. به گزارش جلیل اسلامی با بیان اینکه این روز را به جامعه دریایی کشور تبریک می‌گویم، گفت: دو مناسبت در یک روز فرصتی را فراهم آورده تا به موضوعات مختلف پیرامون فعالیت مرتبط با دریا و دریانوردی بیشتر بپردازیم. وی افزود: امروز گرد هم آمدیم تا از یک سال تلاش و زحمت دریانوردان و فعالان جامعه دریایی کشور در همه بخش‌ها، از حافظان حریم دریایی و امنیت دریانوردی کشور و صنعت کشتیرانی، صیادی و محیط‌بانان محیط زیست دریایی قدردانی کنیم. این مقام مسوول با بیان اینکه ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز در صنعت کشتیرانی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین اعضای سازمان بین‌المللی دریانوردی با عضویت در بیش از 30 کنوانسیون و پروتکل دریایی، خود را متعهد به اجرای استانداردهای بین‌المللی نسبت به ناوگان ملی دریایی می‌داند، گفت: ایمنی آبراه‌های استراتژیک تنگه هرمز، خلیج عمان و خلیج فارس را با تهیه و تولید نقشه‌های به روز شده دریایی و ارایه خدمات ناوبری به کشتی‌های عبوری و ورودی به بنادر تامین کرده‌ایم. اسلامی ادامه داد: کشور ما به لحاظ استانداردهای آموزش و صدور گواهینامه‌های دریانوردان به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در جهان مطرح بوده و در لیست سازمان سفید بین‌المللی دریانوردی قرار داشته و کشتی‌های تحت پرچم آن از رکورد مطلوبی در بازرسی‌های مناطق جهان برخوردار است.

 

ارسال نظر