کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۸۲۹

استقرار جنگنده‌های پاکستان در نزدیکی مرزهای هند

مقام‌های هندی از انتقال هواپیماها و تجهیزات پاکستان به پایگاه هوایی اسکاردو در نزدیکی منطقه لداخ کشمیر در شمال هند خبر دادند. به‌گزارش آسیانیوز اینترنشنال، پاکستان با استفاده از سه فروند هواپیمای باری «C-130»، هواپیماهای «جی اف-17» و سایر تجهیزات را به پایگاه اسکاردو منتقل کردند و سازمان‌های اطلاعاتی و نیروی هوایی هند از نزدیک تحرکات نیروی هوایی پاکستان در طول مرزهای خود را رصد می‌کند. هند هفته گذشته خودمختاری و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر را لغو کرد. این اقدام با انتقاد اسلام‌آباد روبرو شده است.

امریکا عملیات‌ علیه طالبان را محدود می‌کند

نشریه نیوزویک از تصمیم امریکا برای توقف عملیات‌های نیروهای امریکایی علیه طالبان خبر داده است. به‌گزارش بی‌بی‌سی، همزمان با پایان دور هشتم مذاکرات نمایندگان امریکا و طالبان در قطر، نیوزویک به نقل از مقام‌های ارشد در پنتاگون نوشته، به نیروهای امریکایی در افغانستان دستور داده شده که تمام عملیات‌های نظامی‌شان علیه گروه شورشی طالبان را محدود کنند. همچنین مشاوره دادن به وزارت دفاع ملی و نیروهای امنیتی افغانستان هم متوقف می‌شود. گفته شده، ترامپ در نظر دارد شمار نیروهای را به حدود نصف تعداد کنونی یا شش هزار نفر کاهش دهد.

کاهش ارزش لیر ترکیه

لیر در آخرین دور از معاملات ارزی ۱.۴درصد ریزش کرده است. به‌گزارش اهوال، پس از چندین تقویت متوالی، لیر ترکیه سه‌شنبه یکی از بدترین روزهای امسال خود را سپری کرد و نگرانی از چشم‌انداز بازارهای نوظهور باعث افزایش صف فروش لیر شد. گفته شده، ارزش لیر در برابر دلار درمعاملات صرافی‌های استانبول با کاهش ۱.۴درصدی همراه بود تا بدین‌ترتیب هر دلار به ازای ۵.۵۶ لیر مبادله شود. بدین‌ترتیب لیر از قله چهار ماه اخیر خود که اواخر هفته گذشته بدان رسیده بود عقب نشست. اقتصاد ترکیه در حال درجا زدن و حتی عقب‌گرد است، چراکه انجام بسیاری از اصلاحات به تعویق افتاده است.

اقدام بی‌سابقه عربستان در مراسم حج

در اقدامی بی‌سابقه در عربستان زندانیان می‌توانند امسال در مراسم حج شرکت کنند. به‌گزارش رویترز، در چارچوب کمپین اصلاحی بی‌سابقه‌ای از سوی مدیریت کل زندان‌های عربستان، زندانیان این کشور می‌توانند امسال در مراسم حج شرکت کنند و هیچ‌گونه محدودیتی درباره آزادی یا رفت و آمدشان طی مراسم حج اعمال نمی‌شود. مدیر اداره روابط و رسانه در مدیریت کل زندان‌ها گفته هدف اصلی این برنامه ایجاد انگیزه برای زندانیان و حضور آنها در جامعه است.

 

ارسال نظر