ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۲۹۳

شرط اجرای طرح منطقه فاقد آلایندگی

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ساماندهی موتورسیکلت‌ها را شرط لازم اجرای طرح «ZEZ» (منطقه فاقد آلایندگی) در محدوده مرکزی شهر دانست. به گزارش ایسنا، یوسف حجت درباره اجرای طرح «ZEZ» (منطقه فاقد آلایندگی) که قرار بود در پی اجرای موفقیت‌آمیز طرح LEZ (کاهش آلودگی هوا) اجرایی شود، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود بعد از اجرای موفقیت‌آمیز طرح LEZ، طرح«ZEZ» در منطقه مرکزی شهر به خصوص بازار اجرایی شود، اما هنوز زمینه‌های اجرایی این طرح فراهم نشده است.او با بیان اینکه براساس طرح ZEZ میزان انتشار آلایندگی در مناطق اجرای طرح، ‌باید به عدد صفر برسد، اظهار کرد: در این محدوده باید همه خودروها اعم از اتوبوس، سواری، موتورسیکلت و غیره برقی باشد. ما در طرح LEZ با خودروها روبه‌رو بودیم که مالکیت و هویت آنها مشخص بود، اما در طرح «ZEZ» با موتورسیکلت‌هایی روبه‌رو هستیم که زیر بار هیچ نظارتی نمی‌روند و ابزاری هم برای کنترل آن نداریم که قطعا اجرای طرح «ZEZ» منوط به حل مشکل مالکیت موتورسیکلت‌ها است.حجت با بیان اینکه پلیس فداکارانه در مقابل موتورسیکلت‌های متخلف ایستاده است، ادامه داد: اجرای این طرح ساده نیست و بسیار زمان‌بر است و موضوع ساماندهی موتورسیکلت‌ها باید به صورت ریشه‌ای حل شود. بر اساس این گزارش، در قالب طرح «ZEZ» (منطقه فاقد آلایندگی) در برخی از مناطق شهر هیچ یک از خودروهایی که سوخت فسیلی مصرف می‌کنند، اجازه تردد نخواهند داشت و تنها خودروهای برقی، دوچرخه و سامانه‌های پاک حمل و نقل عمومی نظیر مترو در آن حضور پیدا می‌کنند.

بی توجهی دولت به بازار اجاره‌بها

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دولت بازار اجاره‌بهای مسکن را رها کرده است، گفت: برخی سیاست‌ها در دولت‌های قبلی برای تهیه مسکن اقشار کم‌درآمد اجرا شد که بهتر است دولت نواقص طرح‌های قبلی از جمله مسکن مهر را برطرف کند.

به گزارش تسنیم، محمدرضا ملکشاهی‌راد اظهار کرد: وضعیت بازار اجاره‌بهای مسکن، به‌خصوص در شهرهای بزرگ وخیم شده، به نحوی که اقشار متوسط جامعه نیز امکان تهیه مسکن مناسبی را ندارند از این رو دولت باید در سیاست‌هایش برای تهیه مسکن اقشار کم‌درآمد تجدیدنظر کند.

او تصریح کرد: در جلسات متعددی که با برخی معاونان وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت اجاره‌بهای مسکن داشته‌ایم، آنها نتوانسته‌اند برنامه جامع و مشخصی برای مهار قیمت‌ها ارایه کنند که این مساله موجب انتقادات جدی نمایندگان شده است.ملکشاهی‌راد افزود: از دولت انتظار داریم شرایط کشور و اقشار ضعیف جامعه و حتی اقشار متوسط را درک کرده و فهم صحیحی از وضع موجود کشور داشته باشد؛ با روندی که در دولت می‌بینیم، نمی‌توان شاهد برنامه‌ای مدون برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن بود، بنابراین باید زمینه برای حضور بخش خصوصی در بخش مسکن فراهم شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه نابسامانی موجود در بازار مسکن موجب شده تا زمینه برای حضور بخش خصوصی در این حوزه فراهم نشود، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط بازار و قیمت‌ها به‌گونه‌ای است که گویا دولت برنامه‌ای برای جلوگیری از رشد بی‌رویه قیمت‌های اجاره‌بهای مسکن ندارد. برخی سیاست‌ها در دولت‌های قبلی برای تهیه مسکن اقشار کم‌درآمد اجرا شد که بهتر است دولت نواقص طرح‌های قبلی از جمله مسکن مهر را برطرف کند و آن را ادامه دهد.

اتوبوس‌های برقی‌ پایتخت افزایش می‌یابد

پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران از برنامه‌های شهرداری برای افزایش اتوبوس‌های برقی‌ پایتخت خبر داد و گفت: این اتوبوس‌ها فقط در مسیر میدان خراسان تا 17 شهریور فعال است.در حال حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران دارای 5 هزار و 926 دستگاه اتوبوس در بخش عمومی و خصوصی است که از این تعداد هزار و 342 دستگاه در بخش عمومی و 4 هزار و 584 دستگاه آن در بخش خصوصی قرار دارد. به گزارش ایسنا، سنندجی افزود: از کل اتوبوس‌ها 3 هزار و 382 مورد آن دیزل، 2 هزار و 480 دستگاه گاز سوز و 64 دستگاه برقی است. همچنین متوسط طول عمر ناوگان 11.5 سال است که 3 هزار و 232 دستگاه معادل 54 درصد ناوگان فرسوده است.بر اساس برنامه 5 ساله توسعه شهر تهران به‌طور کلی 500 دستگاه اتوبوس برای نوسازی و 500 دستگاه اتوبوس برای توسعه ناوگان اتوبوسران در سال در نظر گرفته شده است. سنندجی در مورد اتوبوس‌های برقی تصریح کرد: در اتوبوس‌های برقی اتصال و ارتباط قسمت برق 800 ولت ورودی اتوبوس‌ها تنها از طریق سیستم پانتوگراف عایق شده بر روی سقف اتوبوس امکان پذیر بود، بنابراین در صورت قطع ارتباط شاخک از خطوط بالاسری، اتوبوسران باید به جهت انجام فرآیند ارتباط مجدد، شخصاً اقدام می‌کرد ولی اکنون با تمهیدات پیش‌بینی شده و اصلاح زیرساخت‌ها این مشکل برطرف و دیگر نیازی به تنظیم با دست توسط راننده نیست.او از توسعه و افزایش اتوبوس‌های برقی پایتخت خبر داد و گفت: در حال حاضر تنها مسیر میدان خراسان تا انتهای 17 شهریور دارای اتوبوس برقی است و در تلاشیم برای دو مسیر دیگر نیز امکان را فراهم‌سازیم. شهرداری به موضوع خرید اتوبوس‌های جدید برقی و نوسازی اتوبوس‌های قبلی اهتمام داشته و مقدمات لازم در این زمینه در حال انجام است.

 

ارسال نظر