ایجاد انضباط مالی با راه‌اندازی سامانه بودجه

۱۳۹۸/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۲۹۱

ابوالفضل مرادی، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران با اشاره به تخصیص سه‌ماهه اول و دوم بودجه شهرداری گفت: بیش از ۵۳ درصد بودجه تخصیص یافته در دو فصل اول امسال، به اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی اختصاص یافته و سهم اعتبارات هزینه‌ای کمتر از ۵۰ درصد بودجه بوده است.

به گزارش ایسنا، مرادی در تشریح اقدامات صورت گرفته برای ایجاد انضباط و شفافیت مالی در شهرداری تهران اظهارکرد: شهرداری تهران با دو معضل بزرگ در حوزه بودجه مواجه است. اول، کاهش درآمدها و سختی در تحقق درآمدها و دوم، انباشت هزینه‌ها و توسعه مصارف، هزینه‌ها و بدهی‌های شهرداری است. برای حل این دو معضل اساسی، باید بودجه امسال به‌گونه‌ای تدوین و اجرایی می‌شد که راه‌حل مناسب برای این موارد داشته باشد. بر همین اساس، در بودجه امسال به دو راه‌حل ویژه توجه شده است. اول تلاش بیشتر برای تحقق درآمدها همچنین شناسایی درآمدهای جدید و دوم کنترل مصارف و اولویت‌بندی‌ها هزینه‌ها است.

مرادی با اشاره به تشکیل کمیته تخصیص بودجه به عنوان رکن اجرای بودجه گفت: از گذشته در شهرداری این‌گونه عمل می‌شد که تخصیص نقدینگی به‌صورت تجمیعی در اختیار واحدها قرار می‌گرفت و تخصیص بر اساس تفکیک ردیف‌ها و کدهای بودجه وجود نداشت، یعنی خزانه شهرداری، مبلغی را به‌صورت عمومی در اختیار واحدها قرار می‌داد و واحدهای هزینه نیز بدون اولویت‌بندی اهداف اقدام به هزینه آن می‌کردند. نتیجه چنین اقدامی، عدم تحقق اهداف بودجه، بی‌انضباطی و در انتهای سال، فاصله زیاد عملکرد بودجه با اهداف و اعداد مصوب بود. به گفته مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران، چنین روند بی‌انضباطی در شرایط فعلی شهرداری تهران قابل تحمل نبود و ضرورت داشت که چنین روندی با اجرای دقیق تخصیص بودجه اصلاح شود.

مرادی راه‌اندازی سامانه تخصیص را موجب شفافیت بودجه‌ای در شهرداری تهران دانست و گفت: در حال حاضر در حال انطباق سامانه جامع مالی به عنوان نظام عملکرد با سامانه جامع بودجه‌ای به عنوان نظام تخصیص هستیم و در صورت انطباق و اتصال این سامانه‌ها با یکدیگر، که مورد تاکید ماده ۳۹ برنامه سوم توسعه شهر تهران و بند ۲ تبصره ۴۰ بودجه سال ۹۸ شهرداری و دستورالعمل بودجه نیز است، می‌توانیم تخصیص هر فصل را بر اساس عملکرد فصل قبل انجام دهیم و در این صورت دیگر شاهد بی‌انضباطی بودجه‌ای نخواهیم بود.

مرادی در ادامه به بیان آمارهای تخصیص بودجه در سال جاری پرداخت و گفت: از ابتدای امسال تاکنون، سه جلسه کمیته تخصیص به ریاست شهردار تهران و با حضور معاونان و مدیران کل مربوطه برگزار شده است که در جلسه اول، تقسیم و تسهیم بودجه نقد و غیر نقد تعیین تکلیف و مقرر شد تا ابلاغ بودجه بر مبنای ۸۰ درصد بودجه نقدی و ۲۰ درصد غیرنقدی صورت گیرد.در جلسه دوم کمیته تخصیص، با توجه به برآوردهای معاونت مالی و اقتصاد شهری از وضعیت درآمدهای شهرداری تهران در سال جاری، سهم ۸۴ درصدی برای تخصیص تا پایان سال پیش‌بینی و سقف تخصیص سه ماهه اول ۳۶ درصد مشخص شد.

مرادی افزود: با توجه به پیش‌بینی تحقق ۸۰ درصد درآمدهای نقدی و ۱۰۰ درصد درآمدهای غیرنقد تا پایان سال، در کمیته تخصیص مقرر شد تا در بخش اعتبارات هزینه‌ای ۱۱۱ درصد تخصیص انجام شود، در بخش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۴۳ درصد نقدی و

 ۱۰۰ غیرنقدی (به‌صورت متوسط ۵۸ درصد) و در بخش اعتبارات تملک دارایی‌های مالی ۴۱ درصد نقدی و ۱۰۰ غیرنقد (به‌صورت متوسط

۷۶ درصد) تخصیص انجام خواهد شد. علت اینکه اعتبارات هزینه‌ای ۱۱۱ درصد در نظر گرفته شده به دلیل سهمی است که شهرداری به جای دولت در یارانه بلیت و مترو باید پرداخت ‌کند.

او سپس با تشریح میزان عددهای تخصیص داده شد، گفت: از مجموع ۱۸ هزار و ۸۲۸ میلیارد تومان بودجه مصوب امسال، حدود ۱۰ هزار و ۲۳۴ میلیارد تومان در سه ماهه اول و دوم تخصیص یافته که 4 هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن سهم اعتبارات هزینه‌ای، 3 هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سهم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سهم اعتبارات تملک دارایی‌های مالی است. به گفته وی، عددهای تعیین شده برای تخصیص بودجه بر اساس برآوردها و پیش‌بینی‌ها صورت می‌گیرد و اگر سهم بیشتری از درآمدها تا پایان سال محقق شود، بدون شک تخصیص‌ها نیز با نسبت بیشتری انجام خواهد شد.

مرادی با اشاره به برگزاری جلسه سوم تخصیص بودجه در تیرماه امسال اظهارکرد: در این جلسه تخصیص سه‌ماهه دوم امسال انجام شد که با تاکید شهردار تهران به منظور تسریع در روند اقدامات عمرانی و بهره‌برداری از پروژه‌ها مقرر شد تا سهم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی در تخصیص سه ماهه چهارم نیز در همین سه‌ماه دوم انجام شود بنابراین سهم تخصیص‌های عمرانی از تخصیص‌های هزینه‌ای پیشی گرفته است.به گفته مرادی، در واقع ۵۳ درصد بودجه برای اعتبارات عمرانی (تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی) و ۴۷ درصد برای اعتبارات هزینه تخصیص داده شده است. با این تخصیص‌ها، مناطق می‌توانند تا صد درصد به پروژه‌های دارای اولویت بودجه تخصیص دهند و حتی بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام را تا پایان تابستان به اتمام برسانند. تخصیص بودجه بر اساس عملکرد، مهم‌ترین شیوه برای تحقق انضباط مالی و بهبود روند خدمت‌رسانی به شهر و شهروندان است.

 

ارسال نظر