روی خوش برزیل به کشتی‌های ایرانی

۱۳۹۸/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۵۸۶
روی خوش برزیل به کشتی‌های ایرانی

گروه راه و شهرسازی|

دو ماه پس از پهلوگیری دوکشتی باری ایرانی «باوند» و «ترمه» به دلیل عدم سوخت‌رسانی در برزیل، سرانجام دیروز شنبه این دوکشتی سوخت‌گیری کرده و برزیل را به مقصد ایران ترک کردند.

از حدود دو ماه پیش دو کشتی «باوند» و «ترمه» به دلیل عدم سوخت‌رسانی و نداشتن سوخت در بندر «پاراناگو» برزیل متوقف بودند که با پیگیری‌های عملیاتی و دیپلماتیک صورت گرفته توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت امور خارجه و پس از دریافت حکم دادگاه مبنی بر لزوم ارایه سوخت از سوی شرکت دولتی سوخت‌رسان پتروبراس (شرکت سوخت‌رسان برزیلی)، عملیات سوخت‌رسانی به کشتی‌های یادشده انجام شد. در همین رابطه، جلیل اسلامی، معاون اموردریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه کشتی‌های باری «باوند» و «ترمه» به دلیل عدم ارایه سوخت توسط شرکت دولتی سوخت‌رسان برزیلی در بندر این کشور متوقف شده بودند، اظهار کرد: علت عدم سوخت‌رسانی تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و یکجانبه دولت امریکا بود و پیش از این اتفاق برای کشتی‌های مذکور، تردد به صورت معمول انجام می‌شد و مشکلی در این رابطه وجود نداشت.

اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: این دو کشتی تحت پرچم ایران و متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هستند.او تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با ارایه سوخت ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در بنادر برزیل پیگیری‌های لازم را صورت خواهد داد تا کشتی‌های تحت پرچم کشور در تردد با مشکلی مواجه نشوند.

   دستور دادگاه برزیلی

با توجه به اظهارات معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، سوخت‌رسانی به دو کشتی باوند و ترمه در برزیل براساس حکمی بود که در دادگاهی در برزیل صادر شده بود، براساس این حکم به شرکت نفت و گاز «پتروبراس» که پیش‌تر به علت رعایت تحریم‌های امریکا از تأمین سوخت برای کشتی‌های ایران خودداری کرده بود دستور داده شد که سوخت این کشتی‌ها را تأمین کنند.

به گزارش «مانا»، این حکم روز۲۴ ژوئیه (دوم مردادماه) توسط رییس دیوان عالی فدرال برزیل صادر شده است و دیاس توفولی، قاضی دادگاه عالی، حکم یک دادگاه رده ‎پایین‌تر را که به پتروپراس اختیار داده بود که در صورت زیان دیدن می‌تواند به این دو کشتی سوخت ندهد، نقض کرد.اما ارنستو آراژو، وزیر امور خارجه برزیل در این باره به خبرنگاران گفت: باید در این باره به قانون عمل شود، اما پتروبراس در صورت تخطی از تحریم‌های امریکا با خطراتی مواجه خواهد شد.منابع خبری پیش از این گزارش داده بودند، چند کشتی ایرانی هفته‌ها است به علت نداشتن سوخت قادر به بازگشت به ایران نیستند، زیرا شرکت دولتی نفت و گاز «پتروبراس» از فروش سوخت به آنها به دلیل تحریم‌های امریکا خودداری می‌کند. خبرگزاری رویترز، ابتدا ۲۸ تیرماه گزارش داده بود که شرکت پتروبراس از فروش سوخت به دو شرکت ایرانی حامل ذرت خودداری کرده و این دو شرکت دو ماه در بنادر برزیل معطل سوخت مانده‌اند.

اُپراتور بندر پاراناگوآ به رویترز گفته بود که کشتی‌های «باوند» و «ترمه» که حامل اوره و محصولات پتروشیمی مورد استفاده در کود شیمیایی بودند، دو ماه پیش وارد برزیل شدند و انتظار می‌رفت آنها ذرت بارگیری کنند و به ایران بازگردند، اما سوخت کافی برای ادامه سفر نداشتند.

این خبرگزاری یک روز بعد (۲۹ تیرماه) گزارش داد دو کشتی فله‌بر دیگر ایران هم که با محموله «اوره» به برزیل آمده بودند گرفتار وضعیت مشابهی شده‌اند. اما آمار‌های رهیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد، کشتی‌ها مدل پاناما گذر (کشتی‌های قابل عبور از کانال پاناما) «دلربا» و «گنج» در نزدیکی بندر «ایمبیتوبا» در جنوب برزیل لنگر انداخته‌اند و قرار بود مسیر مشابه دو کشتی «باوند» و «ترمه» را طی کنند.

این اتفاق در شرایطی رخ داده که مواد غذایی مشمول تحریم‌های امریکا نیست و ایران یکی از بزرگ‌ترین خریداران محصولات کشاورزی برزیل است و ایران تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون تن ذرت برزیلی خریده است اما با این حال، این مبادلات تجاری معمولا با کشتی‌هایی که پرچم ایران را داشته باشند، انجام نمی‌شود و زمانی‌هم که کشتی ایرانی است، معمولاً آنها با سوخت کافی حرکت می‌کنند تا سوخت بازگشت را بدون سوخت‌گیری مجدد داشته باشند.همچنین تأمین‌کننده اصلی سوخت بانکر در برزیل، شرکت «ترنس‌پترو»، شعبه‌ای از «Petroleo Brasileiro» یا همان «پتروبراس» است، این شرکت تأیید کرده بود که از فروش سوخت به کشتی‌های ایرانی به علت تحریم‌ها خودداری کرده است.

البته «لوکافراز»، وزیر تجارت خارجی برزیل چهارشنبه دوم مرداد مدعی شد که سرگردانی کشتی‌های ایرانی در دریا و عدم تحویل نفت به آنها هیچ تأثیری در روابط دوجانبه تجاری ایران و برزیل نخواهد گذاشت، او همچنین مدعی شد که عدم تحویل نفت به کشتی‌ها هیچ تأثیری هم روی صادرات برزیل به ایران نخواهد گذاشت.

اما ایران، چهارشنبه هشدار داد، در صورتی که برزیل اجازه ندهد که کشتی‌های ایرانی سرگردان در سواحل این کشور، سوخت‌گیری کنند، واردات از این کشور را متوقف خواهد کرد. «سیدعلی صادقیان»، سفیر ایران در برزیل به مقامات برزیلی گفته بود، در صورتی‌که این کشور از سوخت‌گیری کشتی‌های ایران جلوگیری کند، ایران می‌تواند به راحتی تأمین‌کنندگان جدیدی برای ذرت، سویا و گوشت بیابد، صادرات برزیل به ایران در سال حدود 2 میلیارد دلار است که بیشتر آن را محصولاتی نظیر ذرت، گوشت و شکر تشکیل می‌دهد. ایران یک سوم ذرت صادراتی برزیل را می‌خرد.

 

ارسال نظر