تزریق نیروی انسانی جدید به مدیریت محلات

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۴۹۱
تزریق نیروی انسانی جدید به مدیریت محلات

گروه راه و شهرسازی|

روز گذشته پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های محلات برگزار شد. با وجود اینکه سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده بود این انتخابات غیرقانونی است اما مسوولان شهری به وعده خود عمل کرده و انتخابات شورایاری‌ها را برگزار کردند. به گفته سیدحمید طهایی، دبیر ستاد اجرایی انتخابات شورایاری‌های شهر تهران ۷ هزار صندوق رای تمام الکترونیک در ۱۷۰۰ شعبه مستقر و انتخابات در 352 حوزه انتخابیه برگزار شد. همچنین ۱۲ هزار و ۳۲۸ نفر در انتخابات شورایاری ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد صلاحیت ۱۲ هزار و ۳۰ نفر تایید شده است، صلاحیت ۵۶ نفر احراز نشده و مابقی افراد نیز به علت نقص مدرک و عدم تصحیح آن از دور انتخابات خارج شدند.

 احیای محله‌گرایی

علی ربیعی، سخنگوی هیات دولت با حضور در ستاد مرکزی انتخابات شورایاری‌ها با بیان اینکه در ماه‌های اخیر شاهد مأیوس شدن مردم بودیم، گفت: از دورانی که فکر می‌کردیم مردم به کنجی رفته و نسبتی با نظام سیاسی و حاکمیت ندارند، عبور کرده‌ایم.

او با بیان اینکه انتخابات شورایاری زودتر از انتخابات مجلس برگزار می‌شود، اظهارکرد: این انتخابات

پیش هنگام نشان می‌دهد که مردم در صحنه حضور دارند و ما نیاز داشتیم تا مشارکت مردم نشان داده شود. مردم باید به اداره امور شهرشان باز گردند و طرحی را در دولت مطرح کردیم که این مسوولیت را به مردم واگذار کنیم. ربیعی اظهار کرد: این انتخابات احیای محله گرایی است، بچه محلی در ایران از بین رفته بود که این امر با برنامه‌ای که دولت برای واگذاری وظایف به محلات دارد، می‌تواند مهم باشد.در شرایط کنونی این انتخابات می‌تواند نشاط اجتماعی را افزایش دهد.حضور مردم در انتخابات شورایاری‌ها واکنش به خیلی از بدبینی‌هایی است که در این مدت شنیده شد و کمک می‌کند تا نشاط در محله‌ها افزایش یابد. در محله ما در منطقه جوادیه پنج ائتلاف ایجاد شد که برای من خیلی جالب بود.او با اشاره به برگزاری الکترونیک انتخابات تصریح کرد: به شهرداری تهران برای استفاده از فناوری و برگزاری مکانیزه این انتخابات برای اولین‌بار تبریک می‌گویم. شهر تهران الگوی بسیار خوبی است و برگزاری الکترونیک این انتخابات می‌تواند مقدمه‌ای برای برگزاری سایر انتخابات باشد.

ربیعی با بیان این نکته که دادن مدیریت و بخشی از وظایف دولت به مدیریت محلی اتفاق بسیار خوبی است، افزود: این امر سرعت را بیشتر می‌کند و فسادپذیری آن کمتر است.امروز با حضور مردم شکافی که تصور می‌شد و روی آن تبلیغ می‌شد از بین رفت.حتی در سیل اخیر کشور نیز حضور جوامع محلی اثربخشی بیشتری در بهبود وضعیت مناطق سیل‌زده داشت.

ربیعی با بیان اینکه ما نیاز به ساخت کارخانه‌های پتروشیمی بزرگ نداریم، افزود: معتقدم باید برای مردم شادی ایجاد کنیم که برای ایجاد این شادی نیاز به ساخت کارخانه و پتروشیمی‌های بزرگ نیست آنچه مردم را شاد می‌کند، مشارکت جوامع محلی و ایجاد ارتباط سالم اجتماعی است.

 شرایط اقتصادی بهبود می‌یابد

او با بیان اینکه به مردم اطمینان می‌دهم که شهردار حاضر در 24 ماه آینده در کنار دولت بماند، به شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: علائم بسیار خوبی داریم که نشان می‌دهد، در پایان امسال و سال آینده با رشد اقتصادی خوب پیش خواهیم رفت. به مردم در حوزه مسائل اقتصادی فشار زیادی وارد شده به ویژه در جنوب و حاشیه شهرها، گرچه ما موفق شدیم جلوی رشد تورم را بگیریم و آن را منفی کنیم.در جلسه‌ای که شهرداران کلان‌شهرها با دولت داشتند، قرار شد خانه‌های کوچک و ارزان قیمت برای تازه ازدواج کرده‌ها ارایه شود.

 آرای باطله و تشابه اسمی نداریم

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در نشست خبری که به منظور تشریح آخرین اقدامات ستاد اجرایی شورایاری‌ها برگزار شد با بیان اینکه پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها برای اولین‌بار است که در کلان‌شهر تهران به صورت مکانیزه و الکترونیکی برگزار می‌شود، گفت: البته تجربه انتخابات الکترونیکی در برخی از شهرستان‌ها وجود داشت اما به گستردگی تهران نبود و تلاش می‌کنیم این انتخابات را به بهترین شکل ممکن اجرایی کنیم.او با بیان اینکه بیش از 12 هزار نفر در این انتخابات

ثبت نام کرده‌اند، گفت: بیش از 20 درصد ثبت نام‌کنندگان را بانوان تشکیل دادند و 50 درصد داوطلبان نیز زیر40 سال سن داشتند و تلاش می‌کنیم تا در ساعات اول پس از اتمام رای‌گیری نتایج اولیه را اعلام کنیم و نتایج قطعی بعد از بررسی‌های نهایی اعلام می‌شود.شهردار تهران با بیان اینکه بیشترین مشارکت در منطقه 4 و در محله گلشن بوده است، گفت: همچنین در محله نعمت آباد در منطقه 19، شکوفه در منطقه 19، تهرانپارس غربی و محله خزانه بیشترین مشارکت‌ها ثبت شده است.حناچی در مورد تخلفات نیز گفت: در این دوره به دلیل برگزاری انتخابات مکانیزه آرای باطله و تشابه اسمی نیز نداریم، بعضا تخلفات ممکن است در مورد تبلیغات خارج و در حوزه باشد.

 تدوین برنامه توسعه محلات با کمک شورایاران

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران از تدوین برنامه‌های محلات تهران با کمک شورایاران جدید خبر داد.

سکینه اشرفی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران و رییس کمیته برنامه و بودجه ستاد اجرایی مرکزی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها نیز در حاشیه بازدیدش از ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در این دوره انتخابات تلاش کردیم که زنان و جوانان حضور فعالتری داشته باشند، گفت: زنان و جوانان از آنجایی که به دنبال منافع خود و رانت‌های شخصی نیستند، مدیران بهتری هستند و می‌توانند به توسعه محلات کمک بیشتری کنند.او با بیان اینکه سعی کردیم در این دوره انتخابات شورایاری‌ها مردم افراد کارآمدتری را وارد عرصه مدیریت شهری کنند، گفت: بیش از 12 هزار نفر در انتخابات ثبت نام کرده‌اند و بررسی نشان داده است که شور و نشاط خاصی در این دوره انتخابات وجود دارد.

او با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های این انتخابات این است که به صورت صد درصد مکانیزه و الکترونیک است، گفت: این مکانیزه بودن انتخابات امنیت و صحت آن را تاکید می‌کند.به گفته اشرفی، شهرداری تهران برای اولین‌بار در تدوین برنامه توسعه خود سه سطح تهران، منطقه و محله را در نظر گرفته است، تقارن تدوین برنامه‌ریزی محلی با آغاز فعالیت شورایاران را به فال نیک می‌گیریم و معتقدیم برنامه‌ریزی محلی شهر تهران در برنامه پنج ساله سوم باید با مشارکت مردم و از پایین به بالا باشد.

وی با بیان اینکه شورایاری‌ها نه تنها در بعد نظارت بلکه در بحث برنامه‌ریزی نیز می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند، گفت: محلات ما از نظر برنامه‌ریزی نامتوازن هستند که با کمک شورایاران در برنامه سوم توسعه می‌توانیم سازمان شهرداری را از یک سازمان خدمات محور به اجتماع محور تبدیل کنیم اما نیازمند کمک شورایاران هستیم.با کمک شورایاران می‌توانیم بر اساس اولویت‌های محلی برنامه‌ریزی کرده و مشکلات را حل کنیم.اشرفی با بیان اینکه من در مسجد جامع اوین در محله خودمان در انتخابات شرکت کرده و رای دادم، گفت: دیدم که مردم در صفوف ایستاده‌اند و نسبت به رای دهی شوق خاصی دارند.

 7 هزار صندوق اخذ رای در تهران

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران نیز با اشاره به زحمات شهرداری برای برگزاری انتخابات شورایاری آن هم در مدت دو هفته گفت: برخی کاندیداها عنوان کردند که کد کاندیداتوری‌شان فعال نیست و این مشکل باید مورد رسیدگی قرار بگیرد.

رییس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه از ساعت 8 صبح شعب اخذ رای فعال بود و بنده در همان ثانیه‌های اول در نزدیکترین شعبه نزدیک محل سکونتم رفته و در ساعت 8: 10 رای خود را ثبت کردم، گفت: از آنجایی که قرار بود در مسجد فخریه مصاحبه کنم در طول مسیر از شعب بازدید داشتم که خوشبختانه مشکلی مشاهده نشد.همه صندوق‌های اخذ رای به صورت آنلاین قابل رویت هستند. شهرداری با کمک وزارت کشور کار ارزنده‌ای را انجام داده و برای اولین‌بار در تهران انتخابات به صورت مکانیزه برگزار شد.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه تاکنون 132 هزار نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند و به نظر می‌رسد حضور مردم افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: ما در شرایط سیاسی و بین‌المللی خاصی قرار داریم و دولت‌های متخاصم در حال تحریم ایران هستند و این انتخابات در شرایط کنونی نشان‌دهنده ثبات در کشور است.او با اشاره به تعداد داوطلبان شورای شهر گفت: بررسی این تعداد نامزد انتخابات شورایاری از نظر تحصیلات و نخبگی، نشان‌دهنده آن است که اتفاقات خوبی در شهر تهران رخ خواهد داد. شورایاری‌ها به شهرداری و شورا کمک می‌کنند تا از نزدیک با مشکلات محلات آشنا شوند.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران در بازه زمانی دو هفته‌ای توانست مقدمات برگزاری انتخابات را به خوبی فراهم کند، عنوان کرد: حدود 7000 صندوق رای در تهران فعال است و حتی امتحان کردیم که می‌شود با یک کارت ملی چند بار رای داد یا خیر که به شخصه این موضوع را امتحان کردم و دیدم که امکان پذیر نیست.علی اعطا، سخنگوی شورای شهر نیز با حضور در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها با بیان اینکه

بر اساس آخرین آمار دریافت شده تا ساعت ۱۵ شمار رای‌دهندگان ۳۲۰ هزار نفر بوده است، تصریح کرد: آمار شرکت‌کنندگان تا این لحظه قابل توجه و فراتر از حد انتظار بوده است، از ظهر میزان مشارکت مردم در انتخابات شورایاری شتاب گرفته است و استقبال از انتخابات خوب بوده است.او با بیان اینکه از نظر آماری تاکنون ۶۴ درصد رای‌دهندگان آقا و ۳۶ درصد خانم بوده‌اند، گفت: از نظر تعداد آراء 3 منطقه ۴، ۱۶ و ۵ در صدر قرار دارند.از نظر درصد مشارکت به جمعیت منطقه، مناطق ۱۹، ۱۲ و ۱۸ در صدر هستند.

 محلات پرمشارکت در انتخابات

اعطا در مورد محلاتی که بیشترین درصد مشارکت را داشتند، گفت: محله گلشن در منطقه ۴، محله نعمت‌آباد در منطقه ۱۹، محله شکوفه در منطقه ۱۹، محله تهرانپارس غربی در منطقه ۴، محله جوادیه در منطقه ۱۶، محله خزانه در منطقه ۱۶، مشیریه در منطقه ۱۵، محله جوادیه در منطقه 16، محله اسلام‌آباد والفجر در منطقه ۱۵ و عبدل‌آباد در منطقه ۱۹ نیز بیشترین مشارکت را در سطح محلات داشتند.

اعطا در مورد تخلفات احتمالی نیز با بیان اینکه تخلفی به هیات نظارت تاکنون گزارش نشده است، گفت: البته در شعب تخلفی نبوده ولی احتمال دارد که کاندیداها بخواهند از محلات و مناطق دیگر رای جمع‌آوری کنند.نتایج اولیه انتخابات تا ساعت 12 امشب اعلام می‌شود. همچنین به دلیل استقبال شهروندان براساس پیشنهاد ستاد اجرایی و با تایید رییس هیات نظارت پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران زمان برگزاری انتخابات که تا ساعت 16:00 بعداظهر چهارم مرداد ماه بود، تمدید شد.

 

ارسال نظر