ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۸۸۳

تغییر جهت بلیت هواپیما با قطب نمای دلار

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: جدول دامنه قیمتی بلیت هواپیما که در آذر سال گذشته از سوی شرکت‌های هواپیمایی مورد توافق قرار گرفت، در روزهای اخیر برمبنای ارز ۱۲هزارتومانی به‌روز‌رسانی شده است.

مقصود اسعدی‌سامانی در گفت‌وگو با مهر درباره مشکلات ارزی شرکت‌های هواپیمایی اظهارکرد: دولت نمی‌تواند ارز نیمایی در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار دهد و نرخ ارزی هم که در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد به ۱۲ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد. نرخ دلار در روزهای اخیر کاهش یافته و امیدواریم گشایشی در وضعیت هزینه‌های ارزی ایرلاین‌ها و به تبع آن در قیمت بلیت ایجاد شود؛ اما تا این کاهش نرخ ارز بخواهد اثرگذاری خود را نشان دهد، زمان می‌برد.

او ادامه داد: بانک مرکزی به ایرلاین‌ها دلار نمی‌دهد و ارزهای دیگر مانند روپیه هند و یوآن چین داده می‌شود که نرخ تبدیل آنها ۱۵ تا ۱۶ درصد است. مبلغی را هم صرافی‌ها بابت انتقال ارز دریافت می‌کنند که نهایتاً دلار را ایرلاین‌ها می‌توانند به قیمت بالای ۱۲ هزار تومان دریافت کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به تعریف دامنه نرخی جدید از سوی شرکت‌های هواپیمایی، تصریح کرد: در حال حاضر کف و سقف قیمتی جدیدی از سوی ایرلاین‌ها برای بلیت هواپیما بازتعریف شده تا از سقف تعریف شده، کسی بالاتر نفروشد. چون برخی سایت‌های فروش اینترنتی بلیت هواپیما، به صورت غیرقانونی بلیت را با قیمت بالاتر از آنچه شرکت هواپیمایی به مسافران عرضه می‌کند، می‌فروختند برای آنکه امکان نظارت و کنترل قیمت‌ها وجود داشته باشد، دامنه قیمتی را طراحی و در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی بارگذاری کرده‌ایم.

او یادآور شد: این دامنه جدید قیمتی در تیر امسال طراحی و دامنه قیمتی که در آذر ماه ۹۷ اعلام شده بود، آپدیت شده است. البته بازه قیمت‌ها تقریباً در همان دامنه جدول سال گذشته است اما در برخی مسیرها به دلیل طولانی بودن آنها و شرایط خاصی که دارد، تا ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم. حتی در مسیر پرتردد تهران-مشهد که سقف قیمتی جدول آذر ماه سال قبل ۸۵۰ هزار تومان بود در جدول تیر ماه امسال به ۷۵۰ هزار تومان کاهش یافته است که به خاطر تردد بالا، شرکت‌های هواپیمایی تلاش داشته‌اند نرخی را اعلام کنند که زائران و مسافران رغبت بیشتری برای مسافرت هوایی به این شهر را داشته باشند.

به گفته اسعدی سامانی این نرخ‌ها، سقف قیمتی است و قرار نیست شرکت‌های هواپیمایی الزاماً با نرخ حداکثری اقدام به فروش بلیت کنند. بلکه در بسیاری از ساعات پروازی برای اینکه هواپیما تردد خالی نداشته باشد، بلیت‌ها با قیمت ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان از سوی ایرلاین‌ها فروش می‌رود.

او افزود: اگر کاهش فعلی نرخ ارز پایدار بماند، می‌تواند در کاهش نرخ بلیت موثر باشد اما در مجموع بلیتی که فروخته می‌شود، بسیار پایین‌تر از دلار با نرخ ۷ هزار تومانی است. چون مثلاً مسیر تهران-مشهد حدود ۶۰ دلار هزینه دارد، اگر هر بلیتی را ۴۰۰ هزار تومان بفروشیم، نمی‌تواند هزینه‌های مورد نظر را جبران کند.

جزییات دستور‌العمل پرواز در هوای گرم

یک مقام مسوول سازمان هواپیمایی با بیان اینکه رعایت ایمنی بر هر چیزی در صنعت حمل و نقل هوایی اولویت دارد، گفت: اگر در پروازی به دلیل گرمای هوا نیاز باشد چمدان مسافر خارج شده و در پرواز بعدی به مقصد منتقل شود، باید اطلاع‌رسانی به مسافر انجام شود. رضا جعفر‌زاده در گفت‌وگو با فارس با تأکید بر اینکه رعایت اصول و مقررات حاکم بر صنعت حمل و نقل هوایی، اولویت اول این صنعت است، اظهارکرد: ‌همه عوامل پروازی‌ باید در موضوع رعایت ایمنی پرواز دقت کافی و لازم را داشته باشند.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری درباره ارتباط میزان گرمای هوا با ‌مخاطرات ایمنی پرواز توضیح داد: اگر شرایط جوی و گرما به گونه‌ای باشد که تشخیص داده شود برای ایمنی پرواز مخاطراتی ایجاد می‌شود، طبق دستور‌العمل یا نباید آن پرواز انجام ‌شود یا با اجرای موارد‌ و دستورالعمل‌هایی نظیر سبک کردن هواپیما با کاهش بار یا کاهش تعداد مسافر، تلاش می‌شود ایمنی به بهترین وجه در پرواز رعایت شود.

او بیان کرد: اگر شرکت هواپیمایی تشخیص دهد که به دلیل گرمای زیاد و احتمال به خطر افتادن ایمنی‌ پرواز، هواپیما باید سبک‌تر شود، بنابراین لازم است بار مسافر از هواپیما خارج شود، ضرورت دارد حتماً این موضوع‌ به اطلاع مسافر رسانده شود، در واقع آنچه که مربوط به مسافر است نظیر ساعت پرواز، تاخیرات پروازی، بار مسافر و غیره، حتما باید توسط شرکت هواپیمایی و کرو به مسافر‌ اطلاع‌رسانی شود. مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: ضرورت دارد چنین محاسباتی ‌حتی‌الامکان از قبل صورت گیرد ‌مگر آنکه تغییر ناگهانی وضعیت جوی داشته باشیم که در کمترین فرصت رخ داده است اما آنچه مورد انتظار است باید از ایمنی محقق شود.

جعفرزاده با تأکید بر اینکه روسای دفاتر شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه‌ها باید به مسافران خود پاسخگو باشند، گفت: ‌اگر بار مسافری به این دلیل در فرودگاه مبدأ ‌مانده باشد، این در اختیار مسافر است که به شرکت هواپیمایی اعلام کند بار ‌و چمدان را به درب منزل وی در مقصد منتقل کند یا همان جا منتظر بماند و بار خود را تحویل بگیرد، به هر حال شرکت هواپیمایی باید رضایت مسافر را جلب کند.

 

 

ارسال نظر