بلیت 1/2 میلیون تومانی هواپیما تکذیب شد

۱۳۹۸/۰۴/۲۶ - ۰۰:۳۸:۰۹
کد خبر: ۱۴۸۷۸۹

گروه راه و شهرسازی|

اگرچه سخنگوی سازمان تعزیرات از افزایش 6 برابری قیمت بلیت هواپیما در برخی خطوط پر مسافر طی روزهای گذشته خبر داد، اما معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری، دبیرانجمن شرکت‌های هواپیمایی و همچنین سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری این خبر را تکذیب کردند.مشاهدات میدانی خبرنگار روزنامه تعادل درباره قیمت بلیت هواپیما در روزهای نزدیک به ولادت امام رضا(ع) نیز حکایت از این داشت که هزینه تهیه بلیت در محدوده 500 تا 700 هزارتومان بود و تنها تعداد محدودی صندلی بیزینس کلاس با قیمتی بیش از یک میلیون تومان برای فروش گذاشته شده بودند.دیروز اما معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به هیچ عنوان فروش بلیت هواپیما رهاسازی نشده و شرکت‌های هواپیمایی سقف و کف قیمتی را رعایت می‌کنند.

مرتضی دهقان در گفت‌وگو با مهر درباره اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی مبنی بر «رهاسازی» قیمت بلیت هواپیما از سوی شرکت‌های هواپیمایی به جای «آزادسازی» تصریح کرد: بحث آزادسازی به عنوانی یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های مقررات‌زدایی (Irregulation) باعث توسعه صنعت هوانوردی می‌شود.

او افزود: مقررات زدایی به این معنی است که به دلیل وجود مقررات دست و پاگیر که مانع توسعه صنعت می‌شود، این مقررات باید حذف شود یا تغییر کند و به مقررات جدیدی که باعث توسعه صنعت می‌شود، تبدیل شود. به گفته دهقان، ‌یکی از مقرراتی که مانع توسعه صنعت هوانوردی در دنیا شده بود و کشورهای توسعه یافته این مشکل را حل کردند، بحث قیمت‌گذاری دولتی بود.معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: حذف دستور قیمت‌گذاری بلیت هواپیما سبب رشد و توسعه صنعت هوانوردی و عرضه بیشتر صندلی هواپیما در همه دنیا شد و صنعت هوانوردی ایران هم نمی‌تواند این موضوع را منتفی کند که آزادسازی در رشد این صنعت بی‌اثر بوده است.او با بیان اینکه اجرای قانون آزادسازی در چند سال اخیر عامل توسعه صنعت هوانوردی شده است، یادآور شد: در سال‌های قبل از آزادسازی بلیت هواپیما، مسافران چه در ایام Low Season (تقاضای کم پرواز) و چه در ایام High Season (تقاضای زیاد پرواز) باید یک قیمت را پرداخت می‌کردند اما در حال حاضر که قانون آزادسازی نرخ بلیت در حال اجراست، در ساعاتی از روز که تقاضای سفر کمتر است، نرخ بلیت پایین‌تر و در ساعاتی که تقاضای سفر بیشتر است، نرخ بلیت بالاتر می‌رود.این مقام مسوول یادآورشد: اگر قرار بر این باشد که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما سبب وارد آمدن خساراتی به مسافران در ایام پیک سال شود، باید آن سوی قضیه را هم بنگریم که عدم آزادسازی نرخ و ثابت بودن قیمت بلیت هواپیما هم سبب وارد آمدن خسارت به مسافران در ایام غیر پیک می‌شود؛ چون این امکان وجود داشت که مسافران با قیمت کمتری، بلیت خریداری می‌کردند.معاون سازمان هواپیمایی کشوری گفت: هزینه‌های تحمیلی به شرکت‌های هواپیمایی در یک سال و نیم اخیر که تلاطمات ارزی ایجاد شده، بسیار بالاست اما قیمت بلیت هواپیما افزایش چندانی نداشته است. این در حالی است که بسیاری از هزینه‌ شرکت‌های هواپیمایی شامل خرید هواپیما، تعمیرات آن، خرید قطعات، حقوق و دستمزد برخی از کروی پروازی، دوره‌های آموزشی برای خدمه پروازی و … به صورت ارزی است.

دهقان با اشاره به تعیین کف و سقف نرخ بلیت هواپیما از سوی خود ایرلاین‌ها در آذر سال گذشته افزود: شرکت‌های هواپیمایی در ایام Low Seson یک نرخ دارند و در ایام High Seson نرخ مشخصی دارند که این سقف و کف قیمتی همواره در این مدت رعایت شده است. در حالی که فروش بلیت در سقف قیمتی آن بسیار کم اتفاق افتاده و عمدتا پایین‌تر از سقف قیمتی بوده است.او با اشاره به اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی مبنی بر فروش بلیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی از سوی ایران ایر تأکید کرد: به هیچ عنوان در بلیت‌های اکونومی چنین قیمتی وجود ندارد این رقم، برای بلیت‌های بیزینس کلاس است که بلیت‌های بیزینس مشمول رعایت کف و سقف قیمتی نیست و این توافق ایرلاین‌ها صرفا برای بلیت‌های اکونومی است. تعداد صندلی‌های بیزینس معدود است و همه هواپیماها صندلی بیزینس ندارند که نرخ خاص خود را دارد و کسی که می‌خواهد خدمات با کلاس بالاتر دریافت کند، باید هزینه آن را بپردازد.معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: اگر سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی شاهدی دارد که فردی بلیت اکونومی تهران مشهد ایران ایر را با قیمت بالاتر از یک میلیون تومان یا حتی ۹۰۰ هزار تومان خریداری کرده، به سازمان هواپیمایی معرفی کند؛ چرا تعزیرات به شکایت این فرد رسیدگی نمی‌کند؟ دهقان در پاسخ به اینکه آیا کف و سقف قیمت بلیت هواپیما فعلا ماندگار است یا تغییر می‌کند؟ گفت: از شرکت‌های هواپیمایی خواسته‌ایم که این نرخ‌ها را فعلاً رعایت کنند. این در حالی است که حتی با سقف‌های قیمتی هم بلیت به مسافران ارایه نمی‌شود و عمدتا پایین‌تر از سقف قیمتی بوده است به همین دلیل به عنوان نمونه، در ایام ولادت امام رضا(ع) که تقاضای سفر بسیار بالاست، به هیچ عنوان با کمبود تقاضا مواجه نبودیم.

   انتقاد از سازمان تعزیرات

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم با انتقاد از اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات مبنی بر اینکه کف و سقف قیمت بلیت شرکت‌های هواپیمایی مشخص نیست و متأسفانه آزادسازی با رهاسازی اشتباه گرفته شده و شاهد فروش بالاتر از نرخ بلیت هواپیما در برخی خطوط هوایی پرمصرف در ایام ویژه سال نظیر پرواز تهران- مشهد در بازه زمانی کنونی به قیمت یک میلیون و ۱۹۰ هزار تومان هستیم، اظهار کرد: کف و سقف نرخ بلیت هواپیما در تمامی مسیرهای پروازی توسط شرکت‌های هواپیمایی مشخص شده و در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری قابل مشاهده است.مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: در مسیر تهران- مشهد سقف بلیت اکونومی ۷۵۰ هزار تومان است و هیچ شرکت هواپیمایی نیز بالاتر از این نرخ بلیت خود را عرضه نکرده است.دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه نرخ بلیت‌های بیزینس کلاس با توجه به خدمات ارایه مشمول قیمت‌گذاری نیست، تصریح کرد: اگر نرخی بالاتر از سقف نرخ‌های تعیین شده بوده، مربوط به کلاس بیزینس است که با توجه به خدمات ارایه شده در این کلاس مشمول قیمت‌گذاری نیستیم و شرکت‌ها به تناسب سیاست‌گذاری و متناسب با خدمات ارایه شده قیمت‌های خود را تعیین می‌کنند چرا که نوع صندلی، فضای اختصاص یافته و نوع پذیرایی در این کلاس بلیت متفاوت است.اسعدی سامانی افزود: به نظر می‌رسد که اطلاعات غلطی در اختیار سازمان تعزیزات قرار گرفته و دستگاه‌های نظارتی می‌توانند بر اساس نرخ‌های موجود در تمامی مسیرها بر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی نظارت کنند و اگر نرخی بالاتر از سقف تعیین شده بود، با آن برخورد نمایند چرا که هیچ شرکت هواپیمایی مجاز نیست بالاتر از این نرخ بلیت‌فروشی کند.همچنین روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»، نسبت به اظهارات اخیر سخنگوی سازمان تعزیرات اعلام کرد: ازآنجا که متولی تعیین قیمت بلیت هواپیما، انجمن شرکت‌های هواپیمایی بوده و سازمان هواپیمایی کشوری ناظر بر رعایت قیمت‌ها است، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما هم به عنوان ایرلاین ملی وشرکت دولتی از قیمت‌های مصوب انجمن تبعیت کرده و در هیچ یک از مسیرهای پروازی خود قیمت‌های بالاتری را ارایه نکرده است.

همچنین در این جوابیه آمده است؛ لازم به ذکر است قیمت بلیت هما در مسیر تهران_مشهد، از مبلغ ۲ میلیون و ۷۳۰ هزار ریال (کف قیمت) تا مبلغ ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال (سقف قیمت) ارایه می‌شود و قیمت اعلام شده توسط سخنگوی محترم سازمان تعزیرات حکومتی مربوط به کلاس بیزینس بوده است که با توجه به نرخ‌گذاری انجمن شرکت‌های هواپیمایی برای کلاس اکونومی و بیزینس، این نرخ در محدوده نظارتی انجمن و سازمان هواپیمایی کشوری است و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما آمادگی لازم جهت پاسخگویی به شبهات ایجاد شده برای سازمان‌های نظارتی را از طریق مراجع نظارتی خود دارد.

   اظهارات کارشناسی نیست

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری هم در واکنش به اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان ابراز حاکمیت دولت موظف به اجرای قانون برنامه پنجم توسعه (بند ب ماده ۱۶۱) بوده و بر اساس این ماده قانونی که در آذرماه سال ۹۴ ابلاغ شده از تعیین تکلیف نرخ در خصوص بلیت هواپیما منع شده است.

رضا جعفرزاده در پاسخ به اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات در خصوص بالا بودن قیمت بلیت شرکت‌های هواپیمایی در مسیر تهران – مشهد گفت: اما با وجود این موارد در این چند سال سازمان هواپیمایی کشوری همواره سعی کرده با تدابیری شرکت‌های هواپیمایی را در مسیری رهنمون کند تا با محاسبات منطقی در چگونگی درآمد- هزینه‌های خودشان با رعایت تمامی قوانین و مقررات ایمنی، نرخ‌های قابل قبولی را ارایه و ابلاغ کنند که این مهم توسط انجمن شرکت‌های هواپیمایی صورت گرفته و در دسترس عموم قرارداده شده است.جعفرزاده تصریح کرد: توصیه شده تا شرکت‌های هواپیمایی بر نحوه توزیع بلیت‌های خودشان مدیریت لازم را داشته تا هیچ واسطه‌‌ای به خصوص در ایام پیک پروازی یا به مناسبت‌های مختلف که تقاضا بالاست بیرون از دامنه نرخ‌های ارایه شده توسط شرکت‌ها اقدامی نکنند.مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: تعبیر آزادسازی به رها‌سازی و اینکه بعضی اوقات خبری منتشر می‌شود که به اشتباه نرخ یک بلیت بیزینس کلاس که نوعا تعداد قابل توجهی هم نیست به بلیت‌های اکونومی تعمیم داده شده و موجبات نگرانی افکار عمومی را فراهم می‌آورد بی‌تردید این‌گونه اخبار که حتی صراحتاً هم گفته شده که تا شش برابر اضافه شده و هیچ نظارتی هم نیست نه منصفانه است و نه کارشناسی.او افزود: این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری همواره اقدام به نظارت و بازرسی از شرکت‌ها و دفاتر فروش بلیت هواپیما را در دستور کار داشته و شکایات ارسالی را مورد بررسی قرار می‌دهد به گونه‌ای که در چهارماهه اول امسال به ۳۶۲ شکایات رسیدگی شده است.جعفرزاده تصریح کرد: در مدت مذکور به ۱۴ شکایات ثبت شده در سامانه شهراه وزارت راه و شهرسازی و ۵مورد شکایت ثبت شده در سامانه بازرسی کل کشور پاسخ و همچنین به ۷۳۲ شکایات از طریق پیامک در سامانه حقوق مسافر پاسخ داده شده است.

 

ارسال نظر