ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۷۰۳

11 درصد ایرانی‌ها در تهران ساکن هستند

نگاهی به وضعیت شهرنشینی در ایران نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ نفر، ۱۱ نفر در شهر تهران زندگی می‌کنند؛ یعنی ۱۱ درصد ایرانی‌ها در تهران زندگی‌ می‌کنند. به گزارش ایسنا، مروری بر وضعیت شهرنشینی ایران در آمار مرکز آمار از این حکایت دارد که تا پایان سال ۱۳۹۵، تهران به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر ایران بوده و جمعیت آن 3 برابر شهر مشهد (دومین شهر پرجمعیت) و هشت برابر اهواز (هشتمین شهر پرجمعیت) بوده است. این در حالی است که از بین هر ۱۰۰ نفر جمعیت ساکن در کشور حدود ۱۱ نفر در تهران ساکن بوده‌اند. از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵ تعداد کل شهرهای ایران از حدود ۱۹۹ به ۱۲۴۲ شهر افزایش پیدا کرده و تعداد شهرهای بیش از یک میلیون نفر جمعیت از یک به هشت شهر رسیده است.همچنین بیش از یک چهارم جمعیت ایران در شهرهای پرجمعیت یعنی بیش از یک میلیون نفر زندگی می‌کردند.در پایان سال ۱۳۹۵، حدود ۳۵ درصد شهرهای ایران بیش از یک میلیون نفر جمعیت داشته‌اند و ماباقی کمتر از این تعداد جمعیت داشته‌اند.

تغییر ناگهانی مسیر خیابان نجات اللهی؟

شهرداری تهران اعلام کرد  از امروز خیابان نجات‌اللهی (ویلا سابق) یکطرفه خواهد شد، این در حالی است که ساکنان این منطقه و اعضای کمیسیون تخصصی حمل و نقل از این موضوع اطلاعی نداشتند.

به گزارش مهر، از سه شنبه خیابان نجات‌اللهی یکطرفه خواهد شد خودروها صرفا از محور جنوب به شمال امکان تردد دارند.  مسگر نجاتی، معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه 6در پاسخ به این پرسش که آیا پیش بینی‌های ترافیکی برای افزایش بار ترافیکی خیابان حافظ و ایرانشهر شده است، گفت: تمامی موارد مطالعه و مدل‌سازی شده، گره‌های ترافیکی شناسایی و برای رفع آن برنامه‌ریزی شده است. وی ادامه داد: خیابان حافظ و آبان جایگزین خیابان ویلا خواهند شد و ما دو معبر شمال به جنوب و دو معبر جنوب به شمال داریم که خیابان حافظ و آبان، شمال به جنوب و ویلا و سپهبد، جنوب به شمال هستند و پیش بینی می‌کنیم تغییر مسیر این معبر تأثیر چندانی در درازمدت در ترافیک منطقه نداشته باشد. محمدعلیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با اظهار بی‌اطلاعی از یکطرفه شدن خیابان نجات اللهی گفت: هنوز اطلاع دقیقی از این تصمیم نداریم و شورا به موضوعات اجرایی ورود پیدا نمی‌کند. وی ادامه داد: اما برای آغاز هر طرحی باید ذینفعان و کسانی که تحت تأثیر این تصمیم‌گیری‌ها قرار می‌گیرند، از جزییات طرح مطلع شوند.اجرای هر طرحی در شهر تهران باید پیوست‌های اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی داشته باشد و پروژه‌هایی که بدون مطالعه آغاز می‌شوند با حاشیه‌ها و چالش‌های زیادی همراه خواهند بود. در تصمیم‌گیری‌ها باید به نظر شهروندان احترام گذاشت و هر پروژه‌ای که موفق شده با مشارکت ذی‌نفعان به سرانجام رسیده است. وی در خصوص اینکه چه باید کرد که این پروژه به سرانجام پیاده راه ۱۷ شهریور ختم نشود، گفت: هنوز برای پیشداوری زود است. باید دید چه کار کارشناسی و مطالعاتی روی این پروژه انجام شده است. آیا ضوابط و مقررات رعایت شده و اگر پس از اجرا شهروندان نسبت به آن معترض بودند، شورا به این موضوع ورود پیدا می‌کند. اواخر خردادماه امسال با حضور شهردار تهران خیابان استاد نجات‌اللهی به عنوان گذر صنایع دستی نام گرفت. ایجاد این گذر یکی از موارد پیش بینی شده در برنامه پنج ساله سوم شهر تهران بود اما اجرای آن به گفته ساکنان منطقه، ناگهانی و بدون اطلاع بوده است.یکی از اهالی منطقه می‌گوید از دو شب گذشته بنرهایی در خصوص یکطرفه شدن این خیابان در برخی از نقاط نصب شده اما نظرسنجی در این رابطه انجام نشده است.

حمایت از ورود سرمایه‌گذاران به بازار مسکن استیجاری

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: دولت آمادگی دارد تا تمام امکانات قانونی خود را در اختیار افرادی بگذارد که تصمیم دارند وارد بازار نظام اجاره داری حرفه‌ای شوند. عباس فرهادیه در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص اینکه مستأجران چگونه می‌توانند در طرح اقدام ملی گنجانده شوند، گفت: به احتمال قوی دولت سهم خود از طرح اقدام ملی وارد بازار فروش می‌کند اما هنوز تصمیم قطعی نگرفتیم و البته ممکن است این پیشنهاد مطرح شود که این آپارتمان‌ها به عنوان موجودی بازار مسکن در خدمت بازار اجاره‌ای قرار بگیرند. مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تأیید افزایش جمعیت اجاره نشین کشور ادامه داد: این پیشنهاد (تخصیص بخشی از آپارتمان‌های طرح اقدام ملی به بازار اجاره) باید مطرح، جمع‌بندی و سپس نتیجه اعلام شود. او با تأیید افزایش مستأجران سرگردان در خصوص برنامه وزارت راه و شهرسازی برای مسکن استیجاری گفت: ماده ۲ قانون حمایت کاملا شفاف به وزارت راه اجازه می‌دهد به کسانی که می‌خواهند وارد اجاره داری حرفه‌ای شوند امکانات دهد. مثلا اکنون زمین را به سازنده واگذار کرده و ۷ سال بعد به قیمت کارشناسی هزینه زمین را دریافت کند. به گفته فرهادیه تشویق به اجاره داری برنامه مهم وزارت راه برای کنترل بازار اجاره است و این موضوع اکنون به جد پیگیری می‌شود. فرهادیه اضافه کرد: بحث اجاره داری حرفه‌ای از طرف شخص وزیر راه به صورت جدی پیگیری می‌شود و کسانی که با استفاده از ماده ۲ قانون ساماندهی اقدام به ساخت مسکن استیجاری کنند ۱۰۰ درصد مورد حمایت قانونی دولت قرار می‌گیرند.

 

 

ارسال نظر