جذاب‌ترین محله برای مستاجران تهرانی

۱۳۹۸/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۳۵۳
جذاب‌ترین محله برای مستاجران تهرانی

گروه راه و شهرسازی| زهره علامی|

براساس آمار منتشر شده در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران، طی خرداد سال جاری 5 هزار و 501 قرارداد اجاره در شهر تهران به ثبت رسیده است. این درحالی است که در 19 روز نخست تیرماه، فقط 160 فقره قرارداد اجاره ثبت شده است که جدا از اینکه می‌تواند نشانه کاهش حجم قراردادهای رهن و اجاره در نخستین ماه فصل تابستان باشد، حاکی از عدم به‌روز‌رسانی داده‌های سامانه اطلاعات بازار املاک است که همواره یکی از انتقادات کارشناسان بخش مسکن به این سامانه دولتی بوده است.

داده‌های این سامانه نشان می‌دهد که بیشترین میزان عقد قرارداد اجاره واحد مسکونی مربوط به منطقه 5 با بیش از 700 قرارداد است، پس از آن منطقه2، 10 و4 قراردارند که همگی کمتر از 500فقره قرارداد اجاره داشته‌اند.

در این میان، مناطق 19 و 20 هم کمترین حجم ثبت قرارداد رهن و اجاره را در خردادماه داشته‌اند که شاید یکی از دلایل آن تمدید اجاره نامه‌های سال گذشته بین موجر و مستأجر و بدون حضور در دفاتر مشاور املاک باشد. اما در منطقه 5، شهرک آپادانا با ثبت حدود 400قرارداد رهن و اجاره، بالاترین حجم اجاره نامه ثبت شده را به خود اختصاص داده است و همان‌گونه که براساس گزارش قبلی روزنامه تعادل، این محله در بین خریداران مسکن پرطرفدار است، در میان مستأجران هم از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است.

پس از شهرک آپادانا، با اختلاف فاحشی محله‌های جنت‌آباد جنوبی، باغ فیض و فردوس قرار دارند، برطبق آمار سهم هرکدام از این محله‌ها درکل قراردادهای ثبت شده در منطقه 5، کمتر از 50 معامله است، به عبارت دیگر، در منطقه 5، آپادانا بدون رقیب بلامنازع در بالای لیست خرید و فروش و رهن و اجاره و خرید و فروش قراردارد. شهرک آپادانا در ناحیه 6 منطقه ۵ شهرداری تهران قرار گرفته است.

این شهرک در بزرگراه کرج- تهران و پس از بزرگراه محمدعلی جناح و در حرکت به سمت غرب، پیش از شهرک اکباتان قرار دارد. این شهرک از شمال به اتوبان تهران کرج، از جنوب به کوی بیمه، از شرق به زمین بدون کاربری مجاور با مجتمع مسکونی شهید فکوری و از غرب با فاز شهرک اکباتان همسایه است. کل ساختمان‌های شهرک آپادانا شامل ۲۹۰۱ واحد مسکونی ۲ یا ۳ خوابه است و به ۶ فاز تقسیم‌بندی شده‌ است که هرفاز بطور تقریب ۵۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود. این واحدهای مسکونی در ۴۶ بلوک ساختمانی قراردارند. هر بلوک معمولا دارای ۳ یا ۴ورودی است که هر ورودی شامل ۵ تا ۱۱ طبقه است و هر طبقه هم معمولا دارای ۲ واحد مسکونی است. ساختمان‌های شهرک هم از نوع بتن‌آرمه (متشکل از بتن و میلگرد) است و در دیدگاه عمومی شایع است که این ساختمان‌ها در برابر زلرله حدود ۸ ریشتر، مقاوم طراحی شده‌اند که این موضوع با توجه به طراحی ساختمان‌های این شهرک بعید به نظر نمی‌رسد.

عمده فضای شهرک به پارکینگ اتومبیل‌ها و فضای سبز اختصاص دارد. در تمام محوطه داخلی، مسیرهای پیاده‌روی سیمانی وجود دارد که از میان فضای سبز زیبای شهرک عبور می‌کند و پیاده‌روی در داخل شهرک را به فعالیتی مفرح تبدیل کرده است.

هریک از فازهای ۶گانه این شهرک دارای یک هیات‌مدیره منتخب است که در مجامع عمومی سالانه با رأی مالکان به مدت ۲ سال انتخاب می‌شوند. ناگفته نماند که شهرک آپادانا دارای حدود ۱۵۰۰۰ نفر جمعیت است، در این شهرک 7 مدرسه و یک مرکز بهداشتی هم قراردارد. در همین منطقه 5، شهرک اکباتان و حصارک کمترین مشتری را برای رهن و اجاره به خود اختصاص داده‌اند. البته این دو محله در میان خریداران مسکن هم از استقبال خوبی برخوردار نیستند.

گفتنی است، افزایش 23 درصدی نرخ اجاره در خردادماه نسبت به ماه مشابه سال قبل آن یکی از دلایل کاهش معاملات رهن و اجاره در پایتخت و مهاجرت بسیاری از مستأجران به شهرک‌های جدید تهران برای اجاره‌نشینی است، موضوعی که موجب شده وزارت راه و شهرسازی راهکارهایی را برای ساماندهی این بازار طراحی و اجرایی کند.

   گران‌ترین واحد اجاره داده شده درتهران

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در خردادماه سال جاری بیشترین ودیعه ثبت شده در تهران مربوط به واحدی 92 متری در گیشا (منطقه2) با عمربنای 5 سال است، این واحد به مدت یک سال و با رهن کامل 330 میلیون تومان در اختیار مستأجر قرار گرفته است.

اما ارزان‌ترین واحد مسکونی که طی ماه گذشته اجاره داده شده مربوط به واحدی 86 متری در شهرک آزمایش است که 18 ساله است. بابت این واحد مسکونی، ودیعه‌ای از مستأجر دریافت نشده و کرایه ماهانه هم یک میلیون و 500 هزار تومان بوده است.

   بررسی رهن و اجاره در منطقه 5

با توجه به اینکه منطقه 5 تهران، پرطرفدارترین منطقه پایتخت از منظر اجاره محسوب می‌شود، روزنامه تعادل گزارشی میدانی از وضعیت رهن و اجاره در محله‌های مختلف این منطقه تهیه کرده است.

تحلیل داده‌های مربوط به سامانه اطلاعات املاک بازار ایران مربوط به منطقه 5 تهران نشان می‌دهد که کمترین ودیعه ثبت شده 30 میلیون تومان و مربوط به یک واحد مسکونی 51 متری درشهرک آپادانا است. البته کرایه بهای این واحد مسکونی 2 میلیون و 600هزار تومان بوده است و گرانترین ودیعه دریافت شده هم مربوط به یک واحد مسکونی 80 متری در محله شاهین شمالی است، رهن این واحد 250 میلیون تومان و اجاره آن هم یک هزار تومان است.

براساس داده‌های مربوط به این گزارش، کرایه هر متر واحد مسکونی در این منطقه بالای 2 میلیون تومان است و اگر شما قصد رهن کامل در این منطقه را داشته باشید، این موضوع را درنظر بگیرید که برای رهن کامل یک واحد مسکونی 65 متری باید بیش از 130 میلیون تومان داشته باشید، البته قضیه درباره رهن و اجاره متفاوت است.

موضوع دیگری که با بررسی داده‌های مربوط به سامانه اطلاعات بازار املاک ایران مشخص می‌شود این است که صاحبان املاک تمایل بیشتری به دریافت اجاره ماهیانه دارند و نرخ کرایه اغلب واحدهای اجاره داده شده بالای یک میلیون تومان است. درواقع با کاهش نرخ سود بانکی، شاهد کاهش نرخ ودیعه و افزایش اجاره‌بها از سوی صاحبخانه‌ها بودیم موضوعی که فشار اقتصادی بسیاری را به مستأجران وارد کرده است.

 

 

ارسال نظر