محدودیت‌های هوایی بر عملیات حج اثرگذار است

۱۳۹۸/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۱۷۷

رییس سازمان هواپیمایی کشور با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده بر صنعت هوایی کشورمان گفت: این محدودیت‌ها قطعاً بر عملیات حج تأثیرگذار است، اما عوامل سفرهای هوایی تلاش می‌کنند تا این سفر آرام و بی‌دغدغه انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی‌عابدزاده با اشاره به تراکم ترافیک هوایی در فرودگاه‌های مدینه و جده افزود: نزدیک به ۴ میلیون حاجی در بازه‌ای محدود به این دو فرودگاه منتقل می‌شود و این مساله موجب می‌شود که تمام پروازها با هم مرتبط باشند.

او ادامه داد: هر اقدام خارج از برنامه‌ریزی به کل عملیات انتقال حجاج خدشه وارد خواهد کرد. به عنوان مثال اگر یک هواپیما با تأخیر در فرودگاه جده فرود آید اجازه پرواز به هواپیمای دیگری که در کنیا در انتظار پرواز به این فرودگاه است داده نخواهد شد.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده بر صنعت هوایی کشور گفت: این محدودیت‌ها قطعاً بر عملیات حج تأثیرگذار است. اما عوامل سفرهای هوایی تمام پوشش خود را به کار بستند تا این سفر آرام و بی‌دغدغه انجام شود.

عابدزاده اظهارکرد: به خاطر محدودیت‌های اعمال شده ناچار شدیم امسال تمام حجاج را خود جابه‌جا کنیم. این در حالی است که پیش‌تر هواپیمایی عربستان در جابه‌جایی ۲۵ تا ۵۰ درصد حجاج به ایران کمک می‌کرد و امسال به دلایل گوناگون این کمک را دریغ کرده است.

عابدزاده با اشاره به محدودیت ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما گفت: با وجود محدودیت ناوگان انتقال ۸۶ هزار و ۵۰۰ حاجی برعهده این شرکت است و این شرکت با برنامه‌ریزی این کار را با موفقیت انجام خواهد داد.

او ادامه داد: هما بدون کمک سایر ایرلاین‌ها از عهده این مسوولیت برنمی‌آمد به همین دلیل شرکت‌های ماهان، قشم ایر، آسمان و ایرتور در انتقال مسافر به سایر مسیرها مساعدت خواهند کرد.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» هم در این باره گفت: امسال اولین سالی است که هما تحت تحریم عملیات حج را انجام می‌دهد و با وجود تحریمی که از آبان ۱۳۹۷ علیه «هما» اعمال شده، تمام امکانات به صورت ۲۴ ساعته تجهیزاتی که برای این عملیات مورد نیاز بود را فراهم کردند.

ایران و عربستان یک توافق دیرینه دارند که هر سال در زمان حج ۵۰ درصد پروازهای حج را شرکت‌های هواپیمایی سعودی و ۵۰ درصد دیگر را ایرلاین‌های ایرانی انجام دهند. اما بعد از سال ٩٤ و همزمان با شروع رفتارهای ماجراجویانه عربستان، برخی تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌ها بین دو کشور دچار چالش شد که حج از جمله آنها بود و به مرور زمان از سهم پرواز هواپیماهای سعودی برای انتقال حجاج ایرانی کاسته شد بطوری که امسال سعودی‌ها اعلام کردند ایران‌ایر برای پرواز انتقال حجاج به عربستان باید فقط از هواپیماهای ملکی خود استفاده کند و حق استفاده از هواپیماهای هیچ شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی دیگری را ندارد.

 

ارسال نظر