3 بنای عمومی بزرگ مقیاس پایتخت ایمن‌سازی شد

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۰۲۳
3 بنای عمومی بزرگ مقیاس پایتخت ایمن‌سازی شد

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران روند مقاوم‌سازی سه بنای عمومی بزرگ مقیاس شهر تهران را تشریح کرد.

به گزارش مهر محمد سالاری با بیان اینکه یکی از اولویت‌های مدیریت شهری در دوره پنجم، موضوع ایمن‌سازی شهر تهران بود، گفت: بررسی‌ها و مطالعاتی که در فرآیند حادثه پلاسکو انجام شد، نشان داد که متاسفانه قوانین فرادست و الزاماتی که برای نهادها و سازمان‌ها به‌خصوص شهرداری تهران وجود دارد، کافی نیست. ازجمله همان بند ۱۴ ماده ۵۵ که در اصل بیشتر معطوف به فضای کالبدی شهرها در چندین دهه‌ گذشته است و امروزه با توجه به فضای کالبدی جدیدی که در شهرها ایجاد شده، آن کارایی لازم را ندارد.

با این وجود ما تلاش کردیم، شهرداری را ملزم به ادامه این ماموریت کنیم و به تازگی از تعدادی از ساختمان‌های ایمن‌سازی‌شده یا در حال ایمن‌سازی بازدیدی داشتیم این ساختمان‌های بزرگ‌مقیاس شباهت زیادی به ساختمان پلاسکو داشتند.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اضافه کرد: مدیریت شهری با همکاری سازمان آتش‌نشانی و بقیه دستگاه‌ها و نهادها به‌خصوص دادستانی تهران توانسته با رویکرد اقناع‌سازی مالکان و ذی‌نفعان ساختمان‌های عمومی، اقدامات بسیار خوبی را رقم بزند. یکی از این موارد، ساختمان ۲۰۱ با ۱۹ طبقه ساختمان است. این ساختمان برِ یکی از شریان‌های اصلی شهر تهران، یعنی خیابان انقلاب و نبش خیابان جمالزاده قرار دارد که در سال ۷۴ ساخته شده، متاسفانه از همان ابتدا سازه این ساختمان از مقاومت لرزه لازم برخوردار نبوده و به همین دلیل هم شهرداری به آن پایان کار نداد، ولی متاسفانه اجازه بهره‌برداری داده شده بود و احتمال اینکه این ساختمان کلاً فرو بریزد و حادثه مشابه پلاسکو و حتی بدتر از آن اتفاق بیفتد، وجود داشت.

سالاری با بیان اینکه برای نخستین‌بار در «ساختمان ۲۰۱ »مقاوم‌سازی کامل و جامعی توسط مشاور و مجری ذی‌صلاح که مورد تایید نهادهای قانونی است انجام شده، گفت: با توجه به اینکه فونداسیون این ساختمان به گونه‌ای بود که امکان مقاوم‌سازی و مداخله در آن وجود نداشته، دیوارهای برشی بتنی با عرض ۵۰ سانتی‌متر به صورت L شکل یا U‌شکل در نقاط مختلف این ساختمان و در محدوده‌های مختلفش پیش‌بینی شد که باید در ۱۹ طبقه اجرا می‌شد بنابراین مالکان مدتی ساختمان را تخلیه کرده و در حال حاضر مقاوم‌سازی به‌طور کامل انجام شده و به موازات آن ایجاد سیستم‌های اعلان و اطفای حریق هم درحال انجام است و حتی بخشی از تاسیسات آن به‌طور کامل تعویض شده است.

با وجود هزینه‌های قابل‌توجهی که ایمن‌سازی برای مالکان این ساختمان داشت اما ارزش افزوده‌ای پس از آن قابل توجه بود و نزدیک به دو برابر ارزش واحدهای تجاری و اداری افزایش پیدا کرد. این یک پیام بسیار مثبت و انگیزاننده برای سایر مالکان واحدهای تجاری و اداری در بقیه ساختمان‌های عمومی است.

سالاری در ادامه به ایمن‌سازی ساختمان آلومینیوم اشاره کرد و گفت: این ساختمان یکی از ساختمان‌های بزرگ مقیاس شهر تهران است که وضعیتی بدتر از ساختمان پلاسکو داشت اما خوشبختانه با دخالت دادستانی، مالکان مجاب شدند که نسبت به ایمن‌سازی اقدام کنند، دراین ساختمان مشکل سازه‌ای جدی وجود نداشت. تجهیزساختمان به سیستم اعلان و اطفای حریق و ایمن‌سازی نمای این ساختمان در دستور کار قرار گرفت، ساختمان آلومینیوم از ساختمان‌هایی است که ۱۲ جبهه‌ نمایی دارد. چون به صورت T‌شکل است در حال حاضر مرمت و بهسازی نمای آن، براساس تصمیماتی که در کمیته نمای بناهای شاخص اتخاذ شده، در حال انجام است و تاکید شده چون این بنا از ساختمان‌های قدیمی هست، دقیقاً بهسازی‌ها و مرمت مطابق همان نماهای قدیمی انجام و از ایجاد زواید بصری جلوگیری شود.

سالاری با بیان اینکه عرصه این ساختمان ۴هزار و ۳۵۵ متر و کل بنا نیز ۲۹ هزار متر بوده و ۵۲۴ واحد در آن مستقر است، ‌گفت: کل هزینه‌ای که مالکین اعلام و برآورد کردند، حدود ۱۲ میلیارد تومان است، البته آنها معتقدند با توجه به اینکه بعد از حادثه پلاسکو نگاه مردم نسبت به این ساختمان منفی شده و میزان مشتریانشان به‌شدت کاهش پیدا کرده با ایمن‌سازی ساختمان، مابه‌ازای مادی‌ای که نصیب صاحبان کسب و پیشه می‌شود، بسیار بالا خواهد بود و قابل‌مقایسه با هزینه‌ای که انجام می‌دهند، نیست. مالک این ساختمان هم بنیاد مستضعفان بوده و بنیاد برخلاف پلاسکو که اقدامات اولیه برای ایمن‌سازی را انجام نداد، اینجا ۵۰ درصد هزینه مقاوم‌سازی را پذیرفته است

  گام‌های ابتدایی برای ایمن‌سازی شانزه لیزه

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به اقدامات اولیه برای ایمن‌سازی پاساژ شانزه لیزه گفت: این بنا یکی از ساختمان‌هایی است که در نوع خودش در شهر تهران کم‌نظیر است و به نوعی یک گذر تجاری ویک پلازای شهری هم محسوب می‌شود. با توجه به موقعیت بسیار استراتژیکی که این پاساژ در منطقه مرکزی شهر تهران دارد، همکاری لازم میان صاحبان و مدیریت شهری برای ایمن‌سازی آغاز شده است. هنوز اتفاقی در این ساختمان نیفتاده ولی به صورت کامل مالکان به این نتیجه رسیده‌اند که اگر ایمن‌سازی انجام بشود، به لحاظ مادی و هم به لحاظ مسائل ایمنی و حفظ جان آنها و مال آنها بسیار بسیار مثبت خواهد بود. ما امیدواریم این رویکرد به همه شهر تهران و بقیه کلانشهرها تسری پیدا کند و مالکان واحدهای تجاری و اداری این ساختمان‌های قدیمی عمومی با الگو قرار دادن ساختمان‌های ایمن‌سازی‌شده به این نتیجه و باور برسند که اگر در ایمن‌سازی مشارکت کنند به هیچ عنوان از نظر مالی متضرر نمی‌شوند، بلکه ثروت و سرمایه آنها چندین برابر افزایش پیدا می‌کند، ضمن اینکه با آرامش خاطر بیشتری هم به کسب و کار خودشان می‌پردازند.

 

 

ارسال نظر