در شهر

۱۳۹۸/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۹۳۳

    شهردار اصفهان: برای تحقق شهر خورشیدی به مشارکت مردم نیاز داریم

رویداد «شهر خورشیدی» با هدف تشویق و ترغیب شهروندان به استفاده از انرژی‌های نو و به ویژه انرژی خورشیدی و آشنایی بیشتر آنان با این حوزه، از 12 تا 14 تیرماه به همت شهرداری اصفهان در این شهر برگزار شد. در این رویداد، شرکت‌ها و نهادهایی که در زمینه انرژی خورشیدی فعالیت داشتند یا تجهیزات نوینی در اختیار دارند، به معرفی اقدامات و تجهیزات خود پرداختند.

شهردار اصفهان در افتتاحیه این رویداد گفت: برای تحقق واقعی شهر خورشیدی به کمک و مشارکت مردم نیاز داریم. چراکه در مسیر انرژی‌های سبز گام‌برداریم توسعه پایدار محقق خواهد شد. به گزارش اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، قدرت‌الله نوروزی اظهار کرد: استفاده از انرژی تجدید پذیر را از خودمان شروع کردیم و خوشحالم که این رویداد با حضور شرکت‌های دانش بنیان برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم با فرهنگ‌سازی مردمی شهروندان را به استفاده از انرژی‌های خورشیدی جذب کنیم. شهر خورشیدی شهری است که روی هر پشت بام آن یک پنل خورشیدی وجود دارد و این انرژی را به برق تبدیل می‌کند. ما برای تحقق شهر خورشیدی به چنین مشارکت مردمی نیاز داریم.  نوروزی افزود: با وجود همه تلاش‌ها تنها ۳۰۰ کیلو وات انرژی خورشیدی در اصفهان تولید می‌شود که ۱۰۹ کیلووات در سالن اجلاس و بقیه در نقاط مختلف از جمله مناطق هشت، شش و ۱۳ است و این میزان باید افزایش یابد.  نوروزی با اشاره به اینکه بر اساس قرارداد جدید و با مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان ۵۰۰ کیلو وات برق خورشیدی تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان اراده کرده تا در این مسیر حرکت کند و بطور یقین نمایندگان مجلس و استانداری اصفهان نیز به این مهم توجه دارند و این موضوع باید در عمل نیز تبلور پیدا کند.

    راهکار شهردار تهران برای کمک به تولید موتورسیکلت‌های برقی

شهردار تهران با اشاره به ضرورت حمایت شهرداری از توسعه استفاده از موتورسیکلت‌های برقی، راهکاری برای کمک به تولید موتورسیکلت‌های برقی مطرح کرد. به گزارش تسنیم موضوع استفاده و ترویج موتورسیکلت‌های برقی چند سالی است که به عنوان یکی از گزینه‌های کمک به کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی روی میز کار مسوولان قرار گرفته است اما متاسفانه اجرای آن روند کندی داشته است.دولت تا به امروز در این زمینه همکاری و حمایت لازم را نداشته و کمک‌های شهرداری تهران نیز مانند پرداخت وام بلاعوض به خریداران موتورهای برقی با توجه به افزایش چند برابری قیمت این موتورسیکلت‌ها طی 2 سال اخیر، پاسخگوی نیاز متقاضیان نبوده است.

پیروز حناچی در پاسخ به این پرسش که برای ترویج موتورسیکلت‌های برقی، شهرداری چه اقدامی مد نظر دارد، اظهار کرد: مشکل اصلی باتری لیتیومی این نوع موتورسیکلت‌ها است؛ باتری باید با قیمت ارزان و راحت در اختیار متقاضیان قرار گیرد که هنوز این اتفاق رخ نداده است.یکی از راه‌های کمک به این موضوع می‌تواند به اشتراک‌گذاشتن باتری باشد به این معنی که باتری خالی تحویل بدهید و باتری پر تحویل بگیرید؛ اما این موضوع نیز در دست بررسی است.

شهردار تهران در پاسخ به اینکه آیا شهرداری روی مساله تولید باتری این موتورسیکلت‌‌ها کار می‌کند، تصریح کرد: خیر، بخش خصوصی در حال بررسی آن است و شهرداری تنها حمایت می‌کند. حناچی در پاسخ به اینکه کمک شهرداری همچنان به‌صورت ارایه وام 2.5 میلیون تومانی است، متذکر شد: حمایت شهرداری به شکل ارایه وام یا اشکال دیگر است؛ به عنوان مثال حمایت از کارخانجاتی که قبلا موتور بنزینی تولید می‌کردند و اکنون به تولید موتورهای برقی روی آورده‌اند بنابراین ممکن است از تولید حمایت کنیم تا این نوع موتورها، ارزان در اختیار مردم قرار گیرد.

    ورود ۳ رام قطار به خطوط ۶ و ۷ متروی تهران تا یک ماه دیگر

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه اعلام کرد: درحال حاضر 3 رام قطار تکمیل شده و متخصصان درحال انجام تست‌های لازم روی آن هستند تا وارد مدار بهره‌برداری شوند. تا یک ماه آینده نیز این 3 رام قطار وارد خطوط 6 و 7 خواهند شد. به گزارش ایسنا، علی امام در خصوص توافقنامه‌ اخیر شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، عنوان کرد: موضوع این توافقنامه انجام طراحی‌ها و ساخت یک رام قطار با استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور تا 18 ماه آینده است. براساس این توافقنامه مقرر شد داخلی‌سازی واگن‌ها از حدود کمتر از 40 درصد فعلی به 85 درصد ارتقاء پیدا کند. امید است با حمایتی که دولت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری انجام می‌دهند و با توجه به ظرفیت‌های بسیار ارزنده مهندسی در بخش طراحی و ساخت واگن‌ها در داخل کشور، استفاده از توانمندی و ظرفیت این بخش محقق شود. وی در پاسخ به این سوال که چرا باید بخشی از پکیج‌های قطعات مترو خارج از کشور تهیه شود، بیان کرد: در دنیا هیچ شرکت واگن‌سازی تمام اجزای یک واگن را نمی‌سازد زیرا به صرفه نیست که برای تولید یک قطعه یک خط تولید مجزا راه‌اندازی شود؛ این یک تجربه جهانی در بخش واگن‌سازی است. کشورهایی که واگن تولید می‌کنند از ظرفیت کشورهای دیگر هم بهره می‌برند. برهمین اساس، حتی زمانی که ظرفیت ما به 85 درصد افزایش پیدا کند، تولید 15 درصد باقی مانده به شکل بومی صرفه اقتصادی ندارد و برای تأمین آن باید از ظرفیت کشورهای دیگر استفاده کرد. مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در ادامه با بیان اینکه سه قرارداد فاینانس در زمینه واگن‌سازی در سنوات گذشته منعقد شد که در حال حاضر بدون تکلیف هستند، اظهار داشت: خط 3 به فاینانس 540 میلیون یورویی و خط 6 و 7 هرکدام به فاینانس 348 میلیون یورویی نیاز دارند. مجموع این سه خط به یک میلیارد و 236 میلیون یورو فاینانس نیاز دارد.  امام ادامه داد: مساله فاینانس در کشور فرآیند و مشکلات خاص خود را دارد، اما خبر خوب این است که انجام آن درحال پیگیری است. رییس شورای شهر تهران هم در نامه‌ای به معاون اول رییس‌جمهور درخواست ویژه‌ای در خصوص گشایش این فاینانس‌ها داشته‌ است. آقای جهانگیری نیز برای پیگیری، دستوری خطاب به مراجع ذی‌ربط صادر کرده است. باتوجه به محدودیت‌هایی ناشی از تحریم‌های جهانی، کار نسبت به سال گذشته سخت‌تر شده است، اما درحال پیگیری و به نتیجه رساندن این موضوع هستیم.

 

ارسال نظر