جزییات درخواست از استارتاپ‌ها برای فعالیت در بخش مسکن

۱۳۹۸/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۷۸۳
جزییات درخواست از استارتاپ‌ها برای فعالیت در بخش مسکن

مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از استارتاپ‌ها در 5 زمینه خواسته‌ایم که ورود جدی به بخش مسکن داشته و پیشنهادات خود را ارایه دهند گفت: مبانی نظری نظام اجاره‌داری تا یک ماه آینده نهایی می‌شود.

عباس فرهادیه در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که آیا این نظام اجاره داری به تابستان امسال خواهد رسید گفت: ساماندهی نظام اجاره‌داری به جدیت در حال پیگیری است و مبانی نظری آن در حال تدوین است.

فرهادیه افزود: معاونت فناوری ریاست‌جمهوری که متولی ساماندهی این استارتاپ‌ها و رگولاتور آنها است قرار است این استارتاپ‌ها را تنظیم مقررات کند؛ بنابراین معاون علمی فناوری ریاست‌جمهوری تقبل کرده و این کار را انجام خواهد داد و ما با استارتاپ‌ها این کار را شروع کرده‌ایم.

مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: استارتاپ‌ها در 5 زمینه باید ورود جدی در بخش مسکن داشته باشند و پروپوزال و پیشنهادات خود را ارایه دهند. او ادامه داد: اولین زمینه و فیلد ورود این استارتاپ‌ها، مشارکت در ساخت مسکن است که تاکنون هیچ فردی دنبال آن نبوده است یعنی اگر یک متقاضی قصد مشارکت در ساخت کند یا مشارکت در ساخت بگیرد فقط به بنگاه‌های مسکن مراجعه می‌کند اما اگر امکانی ایجاد شود که مشارکت در ساخت‌ها را هم برای متقاضی و هم برای سازنده (پذیرنده و پذیرا) پیگیری کند، این امکان می‌تواند از طریق استارتاپ‌ها عملیاتی شود.

فرهادیه اضافه کرد: زمینه دوم فعالیت استارتاپ‌ها بحث پیش‌خرید مسکن است چرا که جایی وجود ندارد که اگر قصد پیش‌خرید مسکن وجود دارد متقاضی به آنجا مراجعه کند به عنوان مثال اگر 100 پیش‌خرید مسکن گذاشته شده متقاضی از میان آنها چند پیش‌خرید را انتخاب کند که این استارتاپ‌ها می‌توانند در این بخش هم ورود کنند.

مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، گفت: زمینه سوم و چهارم خرید و فروش و رهن و اجاره است و زمینه آخر یا همان فیلد پنجم نظام اجاره‌داری حرفه‌ای است یعنی یک استارتاپی باید باشد که اجاره‌دار حرفه‌ای به این استارتاپ‌ها مراجعه کند.

فرهادیه افزود: مثلاً چند موجر تک‌خانه‌ای به این استارتاپ‌ها مراجعه و اعلام می‌کنند که توانایی رفتن برای اجاره‌داری و دادن اجاره مسکن خود را ندارند یا اینکه مستاجری توانایی گشتن برای تهیه واحد اجاره‌ای را ندارد پس می‌توانند به این استارتاپ‌ها مراجعه و آن استارتاپ‌ها تمام مراحل کار اجاره دادن و حتی تعمیر آن واحد اجاره‌ای را از صفر تا 100 انجام داده و دستمزد خود را دریافت کنند.

مدیرکل اقتصاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی گفت: در نظام اجاره‌داری اگر مالکانی باشند که یک واحد مسکونی در شرق و یک واحد مسکونی همزمان در غرب تهران داشته باشند دیگر مشکلات تعمیر این واحدهای مسکونی و دادن اجاره به مستاجر را نخواهند داشت چرا که این اجاره‌دار حرفه‌ای هزینه تعمیرات و سایر هزینه‌ها را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد و این به نفع مالکان و موجران نیز خواهد شد.

او گفت: روی این موضوع در حال رایزنی با استارتاپ‌ها هستیم و اعلام کرده‌ایم که خود را باید تجهیز کنند و محدود هم نخواهیم کرد که کدام استارتاپ‌ها بنابراین اجاره‌داری حرفه‌ای یک‌سری مبانی نظری و مطالعات تطبیقی در دنیا دارد که به‌طور جدی آن را پیگیری می‌کنیم و تا یک ماه آینده نظام اجاره‌داری حرفه‌ای و مبانی نظری آن استخراج خواهد شد.

 

ارسال نظر