واگذاری پروازهای خارجی هما به سایر ایرلاین‌ها در ایام حج

۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۰۰:۲۵:۳۵
کد خبر: ۱۴۶۸۹۴
واگذاری پروازهای خارجی هما به سایر ایرلاین‌ها در ایام حج

قائم مقام مدیرعامل هما گفت: ایران ایر به مسافران خود متعهد است. از موقعی که عربستان محدودیت‌ها را اعلام کرد یا باید ناوگان اجاره می‌کردیم یا چاره دیگری می‌اندیشیدیم که ترجیح دادیم از ناوگان خود استفاده کنیم تا پروازهای حج انجام شود. بنابراین باید جریمه بدهیم و بابت این محدودیت‌ها، هزینه‌هایی روی دوش هما قرار می‌گیرد.

به گزارش ایلنا، حسن قاسمی با اشاره به برنامه‌های پروازی حج امسال گفت: در مراسم حج امسال به ٨۶ هزار و ۵۵٠ زائر خدمت‌رسانی می‌کنیم و این خدمات را وظیفه و تکلیف شرعی خود می‌دانیم.

او ادامه داد: طی سال‌های گذشته عملیات حج هر تعدادی بوده ۵٠ درصد آن را هواپیمایی ایرانی و ۵٠ درصد دیگر آن را ایرلاین سعودی انجام می‌داده که از سهم ۵٠ درصد ایرانی ٢۵ درصد را ایران ایر و ٢۵ درصد را ماهان انجام می‌داد. اما پس از تحریم ماهان و مشکلاتی که برای این شرکت ایجاد شد، ٢۵درصد دوم را

قشم ایر انجام می‌داد.

وی با اشاره به محدودیت‌هایی که سعودی‌ها امسال برای پرواز حجاج ایرانی ایجاد کرده‌اند، گفت: امسال عربستان اعلام کرد که در برگزاری حج امسال هواپیماهای سعودی مشارکت نمی‌کنند و ناوگان ایران ایر باید با هواپیماهای ملکی ١٠٠درصد پروازها را انجام دهد.با سازمان حج، جلساتی برگزار شد و تقاضا کردیم با عربستان سعودی رایزنی کنند و مجوز بگیریم که قشم ایر هم در انتقال حجاج بتواند مشارکت کند.

قاسمی با بیان اینکه ریاست حج و زیارت اعلام کرد که رایزنی‌ها را انجام داده‌ایم اما تا الان قرار بر این است که ١٠٠درصد پروازهای حج را انجام دهیم، ادامه داد: جلسه‌ای با حضور تمام ایرلاین‌ها برگزار شد و همه، اعلام کردند با وجود اینکه نمی‌توانیم در حج شرکت کنیم اما می‌توانیم در سایر تعهدهای ایران‌ایر به این شرکت کمک کنیم.این همیاری ایرلاین‌ها در حالی است که این شرکت‌ها رقیب ایران‌ایر محسوب می‌شوند اما در این تنگنا به کمک ما شتافتند.

قاسمی اظهار داشت: قرار بر این است که تمام هواپیماهای ایران ایر از سایر مسیرها حذف و در انجام پروازهای حج متمرکز می‌شوند.پروازهای ١٧استان باید انجام شود و ٨۵درصد امکانات بین این ١٧ استان تقسیم شده است.وی با بیان اینکه امیدواریم با اقتدار کامل پروازهای حجاج را انجام دهیم، گفت: ۵٧٣ کاروان با ٧٢٢ پرواز رفت و برگشت به حج اعزام می‌شوند.برای این تعداد به ٩ هواپیما فروند در عملیات رفت و ١٠ هواپیما برای عملیات پروازهای برگشت نیاز داریم.او با بیان اینکه از ١٣تیر ماه با انتقال عوامل سازمان، پروازهای حج آغاز خواهد شد، گفت: ١٧تیرماه آغاز جابه‌جایی زائران است و ١۴مرداد اخرین پرواز عملیات برگشت انجام می‌شود.عملیات پروازهای رفت در ٣٣روز انجام خواهد شد. ١٢۴ تعداد پروازهای رفت با٣٠هزار حاجی از فرودگاه امام انجام می‌شود.عملیات برگشت ١۶مرداد شروع می‌شود و تا ١٧شهریور و به مدت ٢٣روز ادامه دارد.

قاسمی درباره میران بار مجاز حجاج گفت: میزان بار مجاز دو بسته و ۴٠ کیلوگرم است و وزن بار دستی مجاز برای ورود به کابین هواپیما ۵ کیلوگرم است.از ترمینال سلام برای انجام سفرهای حج استفاده خواهیم کرد. موضوع تاخیر اجتناب ناپذیر است اما باید این موضوع را مدیریت کرد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه باتوجه به انجام سفرهای خارجی ایران ایر در مدت زمان انجام سفرهای حج مابه التفاوت قیمت بلیت هواپیما بابت تفاوت خدمات چگونه به مسافرانی که از قبل بلیت تهیه کرده‌اند پرداخت و تسویه می‌شود، گفت: ایران ایر به مسافران خود متعهد است و ما به مردم تعهد داریم. از موقعی که عربستان محدودیت‌ها را اعلام کرد یا باید ناوگان اجاره می‌کردیم یا چاره دیگری می‌اندیشیدیم که ترجیح دادیم از ناوگان خود استفاده کنیم تا پروازهای حج انجام شود.باید جریمه بدهیم و بابت این محدودیت‌ها، هزینه‌هایی روی دوش هما قرار می‌گیرد.تلاش می‌کنیم پرواز خارجی ایران‌ایر که توسط سایر ایرلاین‌ها انجام می‌شود لغو یا حذف نشود.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال تحریم سوخت در فرودگاه‌های عربستان در مدت پروازهای حج گفت: مشکلی در سوخت رسانی در عربستان نداریم و از سوخت رسانی آنها به هواپیماهای‌مان مطمئن هستیم.

 

 

ارسال نظر