رژیم ترافیکی دوگانه در روزهای پنج‌شنبه

۱۳۹۸/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۷۴۱
رژیم ترافیکی دوگانه در روزهای پنج‌شنبه

گروه راه و شهرسازی|

 بدون شک یکی از مهم ترین اقدام های مدیریت کنونی شهرداری تهران صرف نظر از تمام انتقادات وارده به آن، تغییر رژیم ترافیک تهران بعد از 38 سال بوده است. دو سال پیش زمانی که محسن پورسیدآقایی معاون حمل ونقل شهرداری تهران از تغییر طرح ترافیک صحبت کرد، برخی نهاد ها و سازمان ها مانند پلیس راهور و نیروی انتظامی از همکاری با شهرداری خودداری کردند، اما پورسیدآقایی علی رغم همه مخالفت ها حرف خود را بر کرسی نشاند و طرح ترافیک جدید را در دو فاز به اجرا درآورد. بر اساس این طرح که اواخر سال 96 به تصویب شورای شهر تهران رسید تمام شهروندان

می‌توانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند اما باید عوارض آن را که بر اساس روز و ساعت ورود به محدوده تعیین شده است، پرداخت کنند.این طرح سال گذشته اجرایی شد اما شهرداری برای اجرای فاز دوم این طرح که حذف محدوده زوج و فرد بود نیز با مشکل مواجه شد و هر چند اواخر سال گذشته شهرداری برای کسانی که به محدوده زوج وفرد وارد شده بودند پیامک عوارض ارسال کرد اما پلیس راهور از جریمه کردن آن ها خودداری کرد .

حتی در ما ه های ابتدایی سال جاری نیز پلیس، رییس کمیسیون حمل و نقل شورا و حتی فرمانداری نیز اخذ عوارض ورود به محدوده زوج و فرد را غیر قانونی اعلام کردند اما باز هم پورسیدآقایی کوتاه نیامد ومعتقد بود اخذعوارض طرح زوج و فرد در مصوبه شورا آمده و قانونی است. در واقع حذف محدوده زوج و فرد از رژیم ترافیکی پایتخت فاز دوم اجرای این طرح بود که بعد از رایزنی های بسیار قرار شد از ابتدای تیر ماه سال جاری انجام شود. بر این اساس تمام خوروهایی که اطلاعات خود را در سامانه تهران من ثبت کرده باشند از ابتدای تیر می توانند 20 روز در هر فصل به شکل رایگان به محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد) تردد کنند و در روزهای دیگر باید عوارض ورود به محدوده را بپردازند.

با توجه به نزدیک شدن زمان اجرای فاز دوم طرح ترافیک تهران وحذف محدوده زوج فرد، روز گذشته محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری به بیان جزئیات این طرح پرداخت.

 حلقه مرکزی غیرفعال؛ حلقه اول فعال

یکی از مهم ترین مواردی که او به آن اشاره کرد، اجرای طرح جایگزین زوج و فرد در روزهای پنج‌شنبه بود . این در حالی است که سال گذشته طرح ترافیک و طرح زوج و فرد در روزهای پنج‌شنبه اجرا نمی شد اما نکته جالب توجه این است که به گفته او طرح اصلی ترافیک در این روز اجرا نمی‌شود. این بدان معناست افرادی که می خواهند در روز پنج‌شنبه وارد محدوده طرح ترافیک (حلقه اصلی و مرکزی ترافیک) شوند باید هزینه ورود به محدوده کاهش آلودگی هوا (حلقه اول یا همان محدوده زوج و فرد سابق) را پرداخت کرده وبعد به شکل رایگان وارد محدوده طرح شوند. این باعث می شود شهروندان تمایل کمتری برای ورود به این محدوده داشته باشند. به گفته پورسیدآقایی، نتیجه تحقیقات نشان از آن دارد که طرح جدید ترافیک که طی یک‌سال گذشته اجرا شده، خوب بوده است. او یکی از دلایل این ادعا را کاهش آلودگی هوا و نیز کاهش 22 درصدی تردد خودروها به مرکز شهر می داند.

 توقف طرح 14 سال زوج و فرد

او با بیان این که گام دوم طرح جدید ترافیک از ابتدای تیر اجرایی می‌شود، ‌در این باره توضیح داد: بر همین اساس طرح زوج و فرد که 14 سال بود اجرا می‌شد متوقف خواهد شد. طرح زوج و فرد قبلا کارایی داشت اما به دلیل این که طی 14 سال گذشته تاکنون آمار خودروها دو برابر شد دیگر اجرای طرح موثر نبوده و تعدادخودروهایی که به صورت زوج یا فرد تردد می‌کردند بیش از کل خودروها در اجرای طرح کلی بود و دیگر نمی‌شد با اجرای این طرح آلودگی و ترافیک را کنترل کرد.برای اجرای طرح جایگزین زوج و فرد مطالعات تطبیقی با سایر کشورها انجام گرفت و از مشاوران دانشگاه‌ها بهره گرفتیم و در نهایت طرح کاهش آلودگی هوا به اتفاق آرا در شورای عالی ترافیک که مسوولان، پلیس، شهرداری و ... در آن حضور داشتند مورد تایید قرار گرفت.

 حذف پلاک فروشی

پورسیدآقایی در ادامه به بیان جزئیات فاز دوم این طرح پرداخت و گفت: با اجرای طرح جایگزین زوج و فرد، خودروها دیگر بر اساس پلاک‌شان تردد نمی‌کنند و دیگر شاهد پلاک‌فروشی و طرح‌فروشی نیز نخواهیم بود. شهروندان تهرانی در صورتی که در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کنند می‌توانند از 20 روز تردد رایگان در هر فصل در محدوده کاهش آلودگی هوا «زوج وفرد سابق» بهره‌مند شوند. تا کنون حدود یک میلیون خودرو در سامانه تهران من ثبت نام کرده‌اند، پایتخت 4 میلیون خودرو دارد که 2 میلیون آنها در محدوده کنترل کاهش آلودگی هوا تردد می‌کنند و آمارهای موجود نشان می‌دهد هنوز تعداد زیادی از شهروندان در سایت تهران من ثبت‌نام نکرده‌اند.علاوه بر این طرح ترافیک دیگر پنج‌شنبه‌ها اجرا نخواهد شد ولی از ابتدای تیر طرح محدوده کنترل آلودگی هوا اجرا می‌شود که از ساعت 6:30 تا 13 است. نرخ این طرح  نیز بستگی به ساعت تردد و نوع معاینه فنی دارد که حداقل آن

7 هزار تومان و حداکثر 20 هزار تومان است.

 تنبیه با افزایش ۲۵ درصدی عوارض

به گفته معاون حمل و نقل شهرداری تهران خودروهایی که مشخصات آنها در سامانه تهران من برای دریافت طرح ترافیک یا طرح کاهش آلودگی هوا ثبت شده است، یک ماه فرصت دارند که عوارض را بپردازند و در صورتی که موجودی حساب شهروندی آنها کافی نباشد و برای این مساله هیچ اقدامی صورت نگیرد، باید ۲۵ درصد عوارض بیشتری پرداخت کنند. امسال در دریافت عوارض هیچ شک و شبهه‌ای مانند سال قبل وجود ندارد و به صراحت و وضوح اعلام شده اگر رانندگان عوارض ندهند، علاوه بر پرداخت آن و جریمه، توسط پلیس نیز اعمال قانون می‌شوند. عوارضی که دریافت می‌شود، برای توسعه حمل و نقل عمومی شهر استفاده می‌شود و پیام ما به مردم این است که با وسایل حمل و نقل عمومی رفت و آمد کنند و اگر تمایل به استفاده از خودروهای شخصی  دارند، باید عوارض آن را پرداخت کنند.

 افزایش تخفیف به خودروهای دارای معاینه فنی برتر

 این طرح علاوه بر جریمه رانندگان متخلف، ‌مشوق هایی را نیز برای رانندگان دارای خودورهای با معاینه فنی برتر در نظر گرفته است. بر این اساس رانندگانی که معاینه فنی برتر داشته باشند تخفیف۲۵ درصدی شامل آنها می‌شود؛ این درحالی است که این میزان تخفیف در سال گذشته ۲۰ درصد بود .این در حالی است که چندی پیش سعید قیصر مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور عنوان کرده بود فرقی بین معاینه فنی برتر و عادی وجود ندارد و اگر این موضوع صحت داشته باشد جای سوال است که چرا به خودورهای دارای معاینه فن یبرتر تخفیف تعلق می گیرد.

 اجرای طرح پارک حاشیه ای

معاون شهردار تهران در پاسخ به سؤالی در مورد ساماندهی پارک حاشیه‌ای در منطقه دو گفت: این مساله به صورت آزمایشی و عملیاتی در دو منطقه اجرا می‌شد و از شنبه اول تیر به صورت کامل اجرای آن

در دستورکار قرار دارد. در صورتی که رانندگان در سامانه تهران من ثبت‌نام کرده باشند، هزینه پارک حاشیه‌ای از حساب شهروندی‌ آنها کسر می‌شود و همچنین میزان بدهی به آنها اعلام می شود تا از طریق اپلیکیشین‌های مربوطه پرداخت کنند.

یکی از ایراداتی که به این طرح وارد می شود بحث مربوط به حق مالکیت و محروم کردن شهروندان از حق استفاده از خودروی شخصی‌شان است. اما پورسیدآقایی معتقد است، ‌مالکیت جای احترام دارد اما چنانچه سایر شهروندان متضرر شوند، رانندگانی که در طرح تردد می‌کنند باید عوارض بدهند.«بر اساس اعلام بانک جهانی در سال 2.6 میلیارد دلار هزینه بهداشتی ناشی از آلودگی هوا برای تهرانی‌ها

می‌شود. بنابراین اجرای طرح ترافیکی راهکار مؤثر در این زمینه محسوب می‌شود.» پورسیدآقایی با بیان این مطلب اضافه کرد: سال گذشته شهرداری تهران 296 میلیارد تومان از محل اجرای طرح ترافیک به دست آورد که این درآمد صرف خرید کابین، اتوبوس و توسعه حمل‌ونقل ترافیک می‌شود .در همین رابطه، روز سه شنبه رونمایی از 13 دستگاه اتوبوس دو کابینه را داریم. در سال 96 و 97، نیز 13 قطار جدید به مترو اضافه شد، امسال نیز 10 قطار جدید به ناوگان اضافه می شود. درآمد حاصل از طرح برای شهرداری در سال 96 حدود 350 میلیارد تومان بوده و این درآمد در سال 97 به 296 میلیارد تومان کاهش یافت که نشان می‌دهد درآمد شهرداری از طرح‌های ترافیک 54 میلیارد تومان کاهش داشته و این رقم، پاسخ برای کسانی است که گمان کردند طرح‌های جدید ترافیک هدف درآمدزایی دارد.پورسیدآقایی درباره ساماندهی تاکسی‌های اینترنتی نیز گفت: در ارتباط با مجوز این تاکسی‌ها در کمیسیون زیربنایی دولت جلساتی برگزار و موضوع بررسی شده است.طی بررسی‌ها و جلسات انجام گرفته تاکسی‌های اینترنتی ملزم می‌شوند تحت نظارت دستورالعمل وزارت کشور و شهرداری‌ها قرار گیرند که این دستورالعمل در حال تدوین است.همچنین دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی تصویب شده است و امیدواریم تا یک ماه آینده این دستورالعمل‌ها ابلاغ و نظارت را قانونی انجام دهیم.

معاون شهردار تهران در ادامه به اجرای طرح‌هایی برای توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در تهران اشاره کرد و گفت: برنامه و سند توسعه ملی دوچرخه را در معاونت حمل و نقل و ترافیک تصویب کرده‌ایم که در هفته آینده در شورای عالی ترافیک در این زمینه بحث می‌شود.او درباره  تبلیغ در مترو،‌اتوبوس و تاکسی نیز توضیحاتی ارایه واظهار کرد : این مسأله بهتر است به خود دستگاه مربوطه واگذار شود که بر اساس مصوبه قبلی شورا دستگاهی به غیر از سازمان زیباسازی حق واگذاری تبلیغ را ندارد و به نظرم اصلاح مصوبه شورا در این زمینه نیاز است.‌البته درآمد حاصل از تبلیغات قابل توجه نیست و کل مبلغی که سال پیش از طریق تبلیغ در مترو حاصل شد 20 میلیارد تومان بود که رقم آن با یارانه‌ای که شهرداری به مترو ارائه می‌دهد قابل مقایسه نبوده است.شهرداری سالانه حدود هزار میلیارد تومان یارانه بلیت به مترو اختصاص می‌دهد و این که برخی تصور می‌کنند درآمد ناشی از تبلیغات زیاد بوده، اشتباه است.

 

ارسال نظر