ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۶۵۹

 

کاهش ۴ میلیونی مسافران ریلی در کشور طی 8 سال

کاهش ۴میلیونی مسافر ریلی از سال ۸۸ تا سال ۹۶ یک‌بار دیگر بر توسعه شبکه قطارهای حومه‌ای به جای گسترش خطوط ریلی طویل صحه می‌گذارد.

به گزارش دفتر معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، میزان کل مسافر جابه‌جا شده توسط خطوط ریلی از ۲۸.۸ میلیون نفر در سال ۸۸ به ۲۴.۵ میلیون نفر در سال ۹۶ کاهش یافته است. از مهم‌ترین عوامل این کاهش می‌توان به ارزشمندتر شدن وقت افراد، کاهش بعد خانوار، زمانبری سفر ریلی با توجه به پهنه وسیع کشور و هزینه بالای مسافرت چند روزه خانوادگی با شیوه حمل و نقل ریلی اشاره کرد. افزایش تعداد مسافر جابه‌جا شده توسط مد حمل و نقل هوایی از ۲۳.۳ میلیون نفر در سال ۸۹ به ۳۵.۷ میلیون نفر در سال ۹۶ با ۵۳.۲ درصد رشد با وجود تمام محدودیت‌ها و تحریم‌ها دلیل محکمی بر این ادعا است. کاهش اعتبارات و کاهش مسافر ریلی و شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور گسترش بی‌رویه خطوط ریلی به ویژه خطوط سریع‌السیر طویل برای جابه‌جایی مسافر در حال حاضر ضروری به نظر نمی‌آید اما در بحث مسافر حومه‌ای مخصوصا برای کلان‌شهرها موضوع گسترش حمل و نقل ریلی مورد تایید است. قطارهای حومه‌ای در شعاع حدود ۱۰۰ کیلومتری کلان‌شهرها و برای دسترسی ساکنان شهرهای اقماری مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر این مسافران با هدف رفتن به محل کار و برگشت به خانه از این قطار استفاده می‌کنند.

امکان ثبت درخواست غیرحضوری صدور پروانه ساخت

سرپرست اداره کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران گفت: امکان ثبت درخواست غیرحضوری صدور انواع پروانه ساختمانی به صورت اینترنتی فراهم شد. به گزارش ایلنا، حامد سلیمی افزود: با توجه به پیگیری‌ها امکان ثبت درخواست صدور انواع پروانه ساختمان از درگاه urban.tehran.ir با وارد کردن حساب شهروندی فراهم شده است. او با بیان اینکه همه مالکان می‌توانند با مراجعه به این سامانه پس از ثبت درخواست نسبت به ورود اطلاعات کامل مالکیتی و ملکی خود اقدام کنند اظهارداشت: این افراد می‌توانند پس از انتخاب دفتر «خدمات الکترونیک شهر» مورد نظر، نسبت به تعیین مهندس مورد نظر به عنوان مهندس ناظر اقدام کنند. به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، سرپرست اداره کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران خاطرنشان کرد: مهندس همراه که از کارشناسان دفاتر خدمات الکترونیک است، اقداماتی مانند بازدید از محل و کنترل مدارک ملکیتی و مالکیتی را انجام می‌دهد که این اقدامات طی فرآیند صدور پروانه در گام اول تا مرحله صدور دستور نقشه در نظر گرفته شده است.

بازسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در سال ۹۸

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از برنامه‌ریزی برای اضافه شدن ۱۱۷ دستگاه مینی‌بوس جدید به ناوگان حمل و نقلی پایتخت و اجرای عملیات بازسازی ۵۰۰ دستگاه از اتوبوس‌های پایتخت در سال ۹۸ خبر داد. به گزارش ایلنا، پیمان سنندجی در این خصوص اظهار کرد: با عنایت به انعقاد قرارداد خرید ۱۱۷ دستگاه مینی‌بوس جدید با بهره‌گیری از ظرفیت داخل با بخش خصوصی از طریق تسهیلات بانکی، در نظر است این مینی‌بوس‌ها در چند مرحله به ناوگان حمل ونقلی شهر تهران اضافه و به شهروندان خدمات ارایه دهند.تعدادی از مینی‌بوس‌های جدید، از هفته آتی در برخی از خطوط مرتبط با سامانه‌های دو، سه و پنج شرکت واحد فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. او در خصوص بازسازی اتوبوس‌های فرسوده نیز گفت: عملیات بازسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده پایتخت از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده است که به چرخه خدمت رسانی ملحق می‌شوند.فرآیند بازسازی این اتوبوس‌ها شامل تعمیرات موتوری، اجرای تزئینات داخلی، صندلی‌ها و سیستم سرمایشی و گرمایشی است. سنندجی درباره آخرین وضعیت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز اظهار کرد: منتظریم لایحه دولت درباره اختصاص یارانه مابه التفاوت سوخت به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی به تصویب برسد.سهم شهر تهران از این مصوبه نیز ٥هزار دستگاه اتوبوس است.

پیش‌بینی باران و رعد و برق در برخی مناطق کشور

سازمان هواشناسی از بارش باران، رعد و برق و وزش باد شدید در برخی مناطق کشور تا آخر هفته خبر داد. به گزارش تسنیم، مطابق نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری امروز و در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در مناطقی از شمال‌غرب و ارتفاعات البرز غربی و شرقی، برخی مناطق سواحل دریای خزر، شمال خراسان رضوی و شرق خراسان شمالی افزایش ابر، رگبار پراکنده همراه با رعد و برق و وزش باد روی می‌دهد و سایر مناطق کشور جوی آرام و پایدار خواهند داشت. روز سه‌شنبه 28 خرداد تا جمعه 31 خرداد در برخی مناطق شمال‌غرب کشور در ساعات بعدازظهر و اوایل شب افزایش ابر و بارش پراکنده گاهی با صاعقه و وزش باد پیش‌بینی شده است. همچنین تا آخر هفته هم در منطقه زابل وزش باد شدید روی می‌دهد که خیزش گرد و خاک نیز دور از انتظار نیست.

 

ارسال نظر