دست انداز در مسیر جهش قیمت واحدهای اداری

۱۳۹۸/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۵۷۰
دست انداز در مسیر جهش قیمت واحدهای اداری

گروه راه و شهرسازی| زهره علامی|

درحالی که قیمت واحدهای مسکونی طی یک‌سال گذشته جهش چشمگیری داشته و از متری 5 میلیون و 980 هزار تومان در اردیبهشت سال گذشته به بیش از 12 میلیون تومان در اردیبهشت سال جاری افزایش یافته است، اما این رشد قیمت بیشتر مربوط به واحدهای مسکونی و تجاری می‌شود و واحدهای اداری درگیر این جهش قیمت نشده‌اند.

نگاهی به قیمت رهن و اجاره و همچنین خرید و فروش واحدهای اداری در 5 منطقه تهران نشان می‌دهد که ارزش این واحدها نسبت به واحدهای تجاری و مسکونی مشابه خود (از لحاظ متراژ و منطقه) طی ماه‌های گذشته رشد چندانی نداشته است و دلیل آن هم رکود اقتصادی حاکم بر اقتصاد کشور و به ویژه فعالیت‌های خدماتی است.

بالابودن قیمت واحدهای مسکونی و تجاری حکایت از آن دارد با وجود رکود اقتصادی، زمانی که پای تأمین نیازهای اساسی از جمله سکونت، خرید مایحتاج زندگی و... در میان باشد، تقاضا وجود دارد و به همین دلیل واحدهای اداری که ارایه‌دهنده فعالیت‌های خدماتی هستند، رشد قیمتی چندانی را تجربه نکرده‌اند اما واحدهای مسکونی و تجاری رشد قابل توجهی داشته‌اند.

در این میان، تحلیل و بررسی ارزش واحدهای اداری پایتخت به خوبی نشانگر وضعیت فعالیت‌های خدماتی است و چون بازار این واحدها کشش و پتانسیل جهش قیمتی را نداشته است، برهمین اساس میزان ودیعه پیشنهادی صاحبان املاک برای رهن کامل این واحدها، چندان قابل توجه نیست.

بررسی‌های میدانی روزنامه «تعادل» از واحدهای اداری 5 منطقه پایتخت براساس اطلاعات موجود در سایت‌های تخصصی املاک نشان می‌دهد که رهن کامل این واحدها در اغلب مناطق تهران (به غیر از مناطق شمالی) که شرایط یکسانی از نظر متراژ دارند به هم نزدیک است. این درحالی است که ودیعه واحدهای مسکونی در نقاط مختلف پایتخت در محدوده گسترده‌ای حرکت می‌کند و ارزش رهن کامل این واحدها قابل مقایسه با هم نیستند.

براساس گزارش میدانی روزنامه تعادل، مناطق شمالی پایتخت بیشترین میزان ودیعه را برای واحدهای اداری به خود اختصاص داده‌اند اگرچه تفاوت قیمتی این واحدها با واحدهای موجود در غرب، مرکز و شرق قابل ملاحظه نیست اما با این وجود نسبت به بقیه مناطق گران‌تر است.

پس از مناطق شمالی، ارزش واحدهای اداری مناطق غربی، مرکزی، شرقی و جنوبی قرار دارند.

   شمال پایتخت

درحالی که انتظار می‌رفت ارزش ودیعه واحدهای اداری موجود در شمال پایتخت بالا باشد اما بررسی‌ها حکایت از آن دارد که محدوده قیمتی ودیعه در این مناطق در محدوده 200 میلیون تومان است اگرچه برای برخی واحدهای اداری نوساز این قیمت تا 450 میلیون تومان هم افزایش می‌یابد.

به عنوان نمونه رهن کامل یک واحد اداری 59 متری در منطقه ونک که 18سال از زمان ساخت آن می‌گذرد، 180 میلیون تومان است. اگرقصد رهن کامل یک واحد اداری 56 متری در تجریش را دارید که سال ساخت آن 10 سال است باید به صاحب ملک 250 میلیون تومان بپردازید. برای رهن کامل یک واحد اداری 70 متری در زعفرانیه که عمر بنای آن 16 سال است، باید 450 میلیون تومان در چنته داشته باشید.

رهن کامل یک واحد اداری 44 متری در منطقه میرداماد با عمر بنای 20 سال، 160 میلیون تومان است.

   غرب پایتخت

ودیعه واحدهای مسکونی در غرب پایتخت هم به مناطق شمالی نزدیک است و در محدوده 200 میلیون تومان حرکت می‌کند، برای رهن کامل یک واحد اداری 70 متری نوساز در منطقه جنت آباد باید 210 میلیون تومان به صاحب این واحد بپردازید.

رهن کامل یک واحد اداری 60 متری نوساز در منطقه شهران 240 میلیون تومان است.

اگرخواهان رهن یک واحد اداری 55 متری نوساز در شهرک غرب هستید باید 300 میلیون تومان در چنته داشته باشید. یک واحد اداری 60 متری در خیابان شهرآرا با 16 سال عمر بنا 200 میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود.

   مرکز پایتخت

شاید تصور شود ودیعه در مناطق مرکزی که بورس ادارات و مراکز تجاری پایتخت هستند باید بالا باشد اما گزارش میدانی روزنامه تعادل نشان می‌دهد که رهن این واحدها هم تفاوت چندانی با مناطق شمالی و غربی تهران ندارد، اگر قصد رهن یک واحد اداری 58 متری در مفتح را دارید که 20 سال از ساخت آن می‌گذرد باید 150 میلیون تومان به صاحب ملک بپردازید.

رهن کامل یک واحد اداری 55 متری در خیابان مطهری که عمر بنای آن 10 سال است، حدود 155 میلیون تومان می‌شود.

برای رهن کامل یک واحد اداری 70 متری در چهارراه ولیعصر با عمر بنای 10 سال، باید 130 میلیون تومان نقد داشته باشید.

یک واحد اداری 65 متری در خیابان سهروردی و با عمر بنای 18 سال، 200 میلیون تومان برای رهن گذاشته شده است.

   شرق پایتخت

اگرچه براساس گزارش‌های میدانی روزنامه «تعادل» همواره تفاوت ارزش رهن واحدهای مسکونی در شرق تهران نسبت به مناطق شمالی، غربی و مرکزی بسیار بوده است، اما این موضوع درباره واحدهای اداری صدق نمی‌کند به عنوان نمونه ارزش رهن واحدهای اداری در مناطق یک واحد اداری 60 متری در منطقه نارمک با عمر بنای 20 سال، 110 میلیون تومان رهن داده می‌شود. یک واحد اداری 70 متری نوساز در فلکه اول تهرانپارس، 175 میلیون تومان رهن داده می‌شود.

اگر قصد رهن یک واحد 53 متری در خیابان مجیدیه جنوبی را دارید که 20 سال از زمان ساخت آن می‌گذرد باید 170 میلیون تومان به صاحب ملک بپردازید.

یک واحد اداری 61 متری در خیابان نیروهوایی با 10 سال عمر بنا، 120 میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود.

   جنوب پایتخت

درحالی که ودیعه واحدهای اداری جنوب پایتخت نسبت به سایر مناطق تاحدودی پایین‌تر است، اما باید این موضوع را هم در نظر گرفت که متراژ واحدهای ذکرشده نسبت به متراژ واحدهای اداری سایر مناطق کمتر است، بنابراین درصورت یکسان بودن متراژها این تفاوت قیمتی کمتر دیده می‌شد. به عنوان نمونه یک واحد اداری نوساز 23 متری در افسریه، 130 میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود.

برای رهن کامل یک واحد اداری 52 متری در منطقه بهارستان که 7 سال از ساخت آن می‌گذرد باید 45 میلیون تومان در چنته داشته باشید.

اگر خواهان رهن کامل یک واحد اداری 40 متری در منطقه خزانه هستید باید80میلیون تومان به صاحب ملک بپردازید.

Taadol-13

ارسال نظر