کلیات آیین‌نامه اجرایی انتخابات شورایاری تصویب شد

۱۳۹۸/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۳۱۰

گروه راه و شهرسازی|

مدیریت شهری کنونی شهر تهران در نظر دارد انتخابات شورایاری‌ها را که از سال 93 متوقف شده بود را برگزار کند. بر اساس آخرین خبر قرار بود 31خرداد ماه این انتخابات برگزار شود، این در حالی است که اعضای شورای شهر تهران هنوز اصلاح آیین‌نامه انتخابات شورایاری‌ها را تمام نکرده‌اند. روز گذشته جلسه علنی شورای شهر تهران به این موضوع اختصاص یافت و بندهایی از این آیین‌نامه اصلاح شد اما به دلیل کمبود وقت به اتمام نرسید به همین دلیل محسن هاشمی، رییس شورای شهر در پایان جلسه و در جمع خبرنگاران از احتمال تعویق زمان برگزاری انتخابات خبر داد.

به گزارش «تعادل»، علی اعطا سخنگوی شورای شهر و عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران 4 ایراد وارده به آیین‌نامه اجرایی انتخابات شورایاری را قرائت کرد. او با بیان اینکه در این آیین‌نامه آمده است که اهم فعالیت‌ها زیرنظر معتمدین منطقه انجام می‌گیرد اما ساز و کار آن مشخص نیست، گفت: همچنین در این آیین‌نامه قید شده که اعضا نباید با کاندیدای شورایاری نسبت فامیلی داشته باشند در غیر این صورت رد صلاحیت می‌شوند. این آیین‌نامه قابل تفسیر است و برای حل این ابهام باید وضعیت فامیلی درجه‌بندی شود. به گفته اعطا، در آیین‌نامه عنوان شده که باید هیات اجرایی برگزاری انتخابات متشکل از دو هیات منطقه‌ای و مرکزی تشکیل شود که ساز و کار این هیات اجرایی نیز مشخص و معلوم نیست که با چه تعداد اعضا باید تشکیل شود. آیا اینکه عضو هیات اجرایی می‌توانند همزمان در چند سمت باشد درست است؟همچنین در رابطه با داوطلبانی که صلاحیت آنها تأیید نشده یا رد صلاحیت شدند نیز پیش بینی صورت نگرفته که باید این مساله حل شود.

  انتخابات شورایاری‌ها دیرتر برگزار شود؟

محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در جریان بررسی جزییات آیین‌نامه انتخابات شورایاری‌ها گفت: انتخابات شورایاری‌ها مقرر شده بود در اردیبهشت ماه امسال برگزار شود اما با توجه به مسائلی که در حوزه برگزاری وجود داشت، این موضوع با تأخیر همراه و مقرر شد ۳۱ خرداد ماه این انتخابات برگزار شود ولی با آنکه تنها چند روز به این تاریخ باقی مانده هنوز شیپور انتخابات نواخته نشده است.اگر مصوبه آیین‌نامه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تأیید نشود، می‌توان گفت که این موضوع آخرین تیر به سمت شورایاری‌هاست. در این زمینه صحبت زیاد شده و در هفت جلسه موضوع آیین‌نامه و اساسنامه شورایاری‌ها در جلسات هم‌اندیشی مطرح شده است. از همه اعضا می‌خواهم که موضوع انتخابات شورایاری‌ها را به تأخیر نیندازند چرا که انتخابات معتمدان محلات مهم‌ترین رکن کار است و به عنوان یک راهبرد اساسی در شهر تهران قلمداد می‌شود.

  اصلاح بندهای آیین‌نامه اجرایی انتخابات شورایاری

در ادامه اعضای شورای شهر تهران پس از تصویب کلیات آیین‌نامه اجرایی برگزاری انتخابات شورایاری‌ها، بند به بند و به صورت جزیی آیین‌نامه را مورد بررسی قرار دادند. در بند اول حجت نظری پیشنهاد داد از آنجایی که در این بند اجرای انتخابات بر عهده ستاد شورایاری گذاشته شده، این اختیار سلب شود و گفت: ستاد شورایاری‌ها باید ناظر باشد نه مجری و مسوول برگزاری انتخابات.این پیشنهاد حجت نظری با کسب اکثریت آراء به تصویب رسید و در انتخابات آینده، ستاد شورایاری‌ها ناظر بر انتخابات خواهد بود. همچنین محمد سالاری با انتقاد از تشکیل شورای راهبردی در انتخابات آینده، پیشنهاد حذف این شورا را ارایه و اظهار کرد: من با شوراهای اینچنینی که نگاه هیاتی دارند که همه با هم بنشینیم و راضی هم باشیم، مخالف هستم؛ چرا که شوراهای اینچنینی اختراعی است و موجب فساد و رانت می‌شود.اما اعضای شورای شهر به پیشنهاد سالاری مبنی بر حذف ایجاد شورای راهبردی در انتخابات آتی شورایاری‌ها رای ندادند.

  برگزاری انتخابات به صورت مکانیزه

احمد مسجدجامعی، رییس ستاد شورایاری‌ها نیز با بیان اینکه در تدوین جزییات آیین‌نامه اجرایی برگزاری انتخابات شورایاری‌ها اتفاقاً خوبی افتاده است، گفت: متن این آیین‌نامه با کمک هفت نفر از اعضای شورای شهر تهیه شده و چهار تفاوت اساسی نسبت با آیین‌نامه‌های قبلی دارد.

او با بیان اینکه انتخابات شورایاری‌ها این‌بار و برای اولین مرتبه هم در حوزه ثبت نام و هم رأی‌گیری به صورت مکانیزه انجام خواهد شد، گفت: با انجام مکانیزه انتخابات احتمال تقلب و سوءاستفاده به حداقل می‌رسد که تجربه‌ جدید و خوبی است.

مسجدجامعی با بیان اینکه نظارت بر انتخابات نیز با شیوه‌های مکانیزه انجام خواهد شد، گفت: نظارت در دو بخش اجرایی و خود نظارت انجام می‌گیرد که در مرحله اجرا شهرداری اجرا‌کننده خواهد بود و نظارت بر عهده شورا خواهد بود و مجدداً اعضای شورا در حوزه نظارت، فعالیت مضاعفی خواهند داشت، باید بگویم نظارت در این انتخابات لایه به لایه خواهد بود و بر عهده تک‌تک اعضا است.

او با بیان اینکه بر اساس تصمیم‌گیری‌های انجام شده ۲۱ عضو شورا به عنوان ناظر در ۲۱ منطقه و در حوزه‌ انتخابیه حاضر هستند البته دو منطقه کوچک نیز ادغام می‌شود، گفت: در سال‌های گذشته وزارت کشور موافق برگزاری این انتخابات نبود اما امسال نه تنها همسو است بلکه همکاری نیز خواهد داشت.همکاری وزارت کشور در زمینه‌ شیوه‌های کنترل مکانیزه و ارایه صندوق خواهد بود.

 

ارسال نظر