ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۱۴۷

ثبت معاملات پیش‌فروش مسکن در بنگاه‌ها تخلف است

معاون بازآفرینی و مسکن اداره راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه ثبت معاملات پیش‌فروش مسکن بر اساس قانون تنها در دفاتر اسناد رسمی باید صورت بگیرد، گفت: مردم باید هنگام عقد قرارداد پیش‌فروش مسکن مجوز این اقدام را از سازنده بخواهند. پرویز فیروز در گفت‌وگو با فارس، افزود: بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون پیش‌فروش مسکن در سال 92 ثبت معاملات پیش‌فروش مسکن تنها در دفاتر اسناد رسمی جنبه قانونی پیدا می‌کند و مردم و خریداران مسکن توجه داشته باشند که تنها به دلیل ارزان بودن قیمت پیش‌فروش مسکن، فریب ثبت معاملات در بنگاه‌های مسکن را توسط سازنده‌ها نخورند.

فیروز با اشاره به اینکه بنگاه‌های مسکن هم باید توجه کنند، اگر مبادرت به پیش‌فروش مسکن کنند، در نوبت اول یک سال پروانه اشتغال به کار آنها باطل خواهد شد، اظهار کرد: قطعاً بنگاه‌های مسکن تنها می‌توانند به معرفی ساختمان و ارایه شناسنامه فنی اقدام کنند و باید توجه داشته باشند که ثبت پیش‌فروش در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد.

او ادامه داد: در پیش فروش ساختمان نحوه پرداخت اقساط بهای مورد قرارداد مطابق با توافق طرفین است، اما حداقل ۱۰ درصد از بها همزمان با تنظیم سند قطعی قابل وصول خواهد بود که طرفین نمی‌توانند برخلاف آن توافق کنند. به گفته معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان تهران آماری در سال‌های گذشته درباره میزان کلاهبرداری یا مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای ثبت معاملات پیش‌فروش مسکن استخراج شده وجود ندارد.

فیروز اظهار کرد: سازندگان باید برای پیش‌فروش مسکن از اداره کل راه و شهرسازی مجوز دریافت کنند و باید اذعان کرد که در دو سال گذشته تنها یک مجوز آن هم برای ساخت یک پروژه ۲۰۰ واحدی در رودهن صادر شده است.

حتی یک رام قطار به مترو تحویل نشده است

دبیرکمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: تا این لحظه هیچ قطاری به شرکت بهره‌برداری تحویل داده نشده است. به گزارش مهر، روز شنبه مدیرعامل شرکت مترو اعلام کرده بود از ۱۰ رام قطار، یک رام آن آماده شده و در حال حاضر این رام قطار به شرکت بهره‌برداری مترو جهت استفاده در خطوط تحویل داده شده است. محمدعلی کرونی با رد این موضوع گفت: روز گذشته استعلامی در این خصوص گرفتیم و هنوز هیچ قطاری به شبکه مترو تحویل داده نشده است. کرونی در خصوص وضعیت ۷۰ واگن قطاری که در دوره گذشته به شرکت واگن‌سازی تهران سفارش داده شده بود گفت: هنوز ۱۵ درصد قطعات قطارها در گمرک خاک می‌خورد و با وجود همکاری گمرک در جهت ترخیص ۸۵ درصد تجهیزات به دلیل عدم انجام تعهدات لازم از سوی معاونت حمل و نقل هنوز بخش‌هایی از این تجهیزات در گمرک خاک می‌خورند. وی ادامه داد: قرار بود از بهمن ماه، ماهی یک رام قطار به خطوط مترو اضافه شود که هنوز یک قطار هم تحویل مترو نشده است. کرونی در خصوص اینکه شرکت واگن‌سازی تنها ۳۰ درصد از ظرفیت خود استفاده می‌کند و در سفری که شهردار تهران به تبریز داشته قرار شده این کارخانه برای سایر کلانشهرها نیز واگن بسازد گفت: این موضوع جدیدی نیست. از زمانی که این کارخانه در زمان مدیریت آقای هاشمی احداث شد قرار بر این بود که ناوگان قطارشهری کلانشهرها را تامین کند. در حال حاضر نیز عمده سفارش ساخت واگن برای این کارخانه مربوط به قطارشهری مشهد است که اگر این سفارش نیز نبود همین ۳۰ درصد ظرفیت نیز فعال نبود. دبیرکمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص کمکی که جهانگیری می‌تواند به ناوگان مترو کند، ادامه داد: تامین اعتبار ۷۰۰ واگن مترو از اولویت تخصیص بانک مرکزی خارج شده و بازگشت این اعتبارات به اولویت‌های بانک مرکزی کمک بزرگی است که می‌توان به ناوگان مترو کرد.

روز گذشته همچنین معاون شهردار تهران ۵ پیشنهاد شهرداری به دولت برای توسعه مترو را مطرح کرد.

به گزارش فارس، محسن پورسیدآقایی در ارتباط با توسعه مترو در تهران اظهارداشت: گفت: روزانه حدود دو میلیون و 500 هزار سفر با متروی تهران و حومه انجام می‌شود که این میزان باید براساس چشم‌انداز حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران تا سال ۱۴۰۴ به رقم هفت میلیون سفر در روز برسد که برای نیل به این هدف باید حداکثر توان موجود در زیرساخت‌ها را فعال کنیم.  معاون شهردار تهران اضافه شدن ٢ هزار واگن مترو به تعداد واگن‌های موجود در خدمات‌رسانی مترو را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: در حال حاضر شرکت واگن‌سازی متروی تهران ظرفیت تولید سالانه 200 واگن را دارد، معتقدم زمانی که چنین ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد، باید از آنها بیشترین بهره را ببریم لذا انتظار داریم با حمایت‌های دولت راهکارهایی به‌منظور رفع مشکلات مالی و افزایش رونق تولید فراهم شود. او به راهکارهای پیشنهادی تأمین مالی آتی در توسعه مترو اشاره کرد و گفت: منابع بانکی، گرفتن وام برای خرید واگن، اوراق مشارکت (سالانه بین 35 هزار میلیارد تا 50 هزار میلیارد) تخصیص ارز به قیمت کالاهای ضروری مثل دارو و سلامت، عوارض بنزینِ 200 تومان در هر لیتر در شهر تهران، گزینه‌های پیشنهادی ما به دولت است. به گفته‌ پورسیدآقایی، در حال حاضر سرفاصله حرکت قطارها در خطوط ۱ و ۲ نزدیک به 4 دقیقه و در خط ۳ نزدیک به 7 دقیقه است درحالی که باید سرفاصله حرکت قطار در تمامی خطوط به 2 دقیقه کاهش یابد، برای افزایش ظرفیت ناوگان در خطوط موجود به تجهیزات و به‌خصوص به واگن‌های بیشتری نیاز داریم که مستلزم تأمین بودجه از سوی نهادهای ذی‌ربط است.

 

ارسال نظر