ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۳/۱۸ - ۰۰:۱۹:۰۵
کد خبر: ۱۴۵۹۶۳

پیش‌بینی باران و بادهای شدید موقتی در برخی استان‌ها

سازمان هواشناسی از بارش باران، صاعقه و وزش بادهای شدید موقتی طی 4 روز آینده در برخی استان‌های کشور خبر داد. به گزارش تسنیم، مطابق جدیدترین خروجی مدل‌های هواشناسی طی 5 روز آینده در ساعات بعداز ظهر و اوایل شب در برخی نقاط استان‌های واقع در شمال‌غرب، استان‌های واقع در زاگرس مرکزی و استان‌های واقع در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز افزایش ابر، رگبار پراکنده باران، گاهی صاعقه و وزش بادهای شدید موقتی پیش‌بینی شده است. در مدت یاد شده در شمال سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه زابل وزش باد شدید گاهی همراه با گرد و خاک پیش‌بینی شده است. همچنین از روز یکشنبه هفته جاری تا سه‌شنبه 21 خرداد ماه در نوار شمالی کشور کاهش نسبی دما روی می‌دهد.

کاهش ۱۱ درصدی پروازها

در فروردین

بر اساس آمار سازمان هواپیمایی کشوری تعداد پروازها در مقایسه با فروردین سال گذشته ۱۱.۱ درصد کاهش یافته است. به گزارش تسنیم، طبق این گزارش هواپیمایی ایرتور و تابان در صدر فهرست بیشترین تاخیرات پروازی فروردین ماه امسال قرار گرفته‌اند. بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری در فروردین ماه امسال 5042 پرواز توسط ایرلاین‌های داخلی در فرودگاه مهرآباد انجام شده که از این 1600 پرواز معادل 31.7 درصد سهم پروازهای تاخیردار بوده است. در بین ایرلاین‌ها، هواپیمایی تابان با 48 درصد و ایران ایران‌تور با 46 درصد در صدر فهرست بیشترین تاخیرات پروازی قرار دارند. هواپیمایی سپهران با 114 پرواز و 43 درصد پرواز تاخیردار و کاسپین هم با 316 پرواز و 38 درصد پرواز تاخیردار در رتبه‌های سوم و چهارم بیشترین پرواز تاخیردار قرار گرفته‌اند. کمترین میزان تاخیر پروازی هم مربوط به هواپیمایی معراج و پویا به ترتیب با 10 و 9 درصد است. بررسی تعداد پروازهای انجام شده در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین سال گذشته (5674 پرواز) حکایت از کاهش 11.1 درصدی پروازها دارد.

پیشنهاد افزایش وام مسکن

 به 150 میلیون تومان

رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در حال حاضر خرید مسکن برای بسیاری از خانوارها به یک رویا تبدیل شده است، گفت: پیشنهاد می‌شود که تسهیلات ساخت مسکن به 150میلیون تومان افزایش یابد و بازپرداخت اقساط هم شناور و متناسب با درآمد خانوار باشد. محمدرضا رضایی در گفت‌وگو با ایلنا ضمن تاکید براینکه در حال حاضر شرایط برای خرید مسکن برای اقشار متوسط رو به پایین بسیار سخت است، اظهار کرد: معتقدم باید در گام اول سقف تسهیلات ساخت مسکن افزایش یابد، سهم مسکن در تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌ها تنها 8 درصد است، 92 درصد از منابع بانکی به سایر حوزه‌ها تسهیلات داده می‌شود و قرار بر این شده‌ است که سهم مسکن از تسهیلات بانکی به 20 درصد برسد.  رییس کمیسیون عمران با بیان اینکه یکی از موانع افزایش تولید مسکن نبود زمین است، ادامه داد: متاسفانه بسیاری از دستگاه‌ها با وجود دستور رییس‌جمهوری از واگذاری اراضی خود به وزارت راه‌وشهرسازی سرباز می‌زنند، این اراضی باید در اختیار وزارت راه‌وشهرسازی قرار بگیرد تا بخش خصوصی برای ساخت مسکن انگیزه داشته باشد و مشارکت کند. او تاکید کرد: این چسبندگی زیاد دستگاه‌های دولتی به اراضی خود موجب شده است که با کمبود اراضی برای ساخت‌وساز مسکن مواجه شویم. رضایی افزود: دولت و شهرداری قول تخفیف در هزینه‌های عوارض ساختمانی را داده است تا تولید مسکن با کاهش قیمت تمام شده‌ افزایش یابد. این مقام مسوول درباره تصیمات دولت و مجلس برای ساماندهی بازار اجاره‌مسکن گفت: طبق آخرین تصمیمات قرار بر این شده است که نرخ اجاره‌بها امسال نسبت به سال گذشته متناسب با نرخ تورمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، تعیین شود، ‌به این معنا که ‌مبنای افزایش قیمت اجاره‌بها باید نرخ تورم باشد.

شاه‌کلید خروج ملک  از رکود؟

نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک، اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی را شاه‌کلید خروج مسکن از بن‌بست تولید اعلام کرد و گفت: ‌اگر مشخص باشد که در سال ۱۴۰۴ می‌خواهیم به کجا برسیم شاید با تحقق ۶۰ درصد از برنامه‌ها مشکل در بخش مسکن حل شود. حسام عقبایی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: در مرحله بعدی دولت باید امسال در حوزه مسکن استیجاری به صورت کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت ورود جدی داشته باشد. او با تاکید بر اینکه باید استارت مسکن استیجاری زده شود، افزود: همچنین برای ساماندهی بخش مسکن باید از تولیدکنندگان مسکن و انبوه‌سازان برای ساخت و ساز در زمین‌های دولتی دعوت به عمل‌ آید و با توجه به اینکه دولت بودجه آنچنانی ندارد و بانک‌ها هم به سازندگان وام پرداخت نمی‌کنند باید در این مسیر از ظرفیت پول‌های سرگردان در جهت تولید استفاده کرده و تولید را افزایش دهیم. نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به عدم اجرای طرح جامع مسکن، تصریح کرد: باید همراه با این، بر اساس آمایش سرزمین نیازسنجی‌ها بخش مسکن از جمله ازدواج سالانه حدود یک میلیونی، نیازهای انباشته مسکن با یک برنامه منسجم عملیاتی شود. عقبایی ادامه داد: یکی از برنامه‌ها باید این باشد که توسعه، بازسازی و نوسازی بافت فرسوده بر اساس نیازها اجرایی شود نه اینکه بافت فرسوده را‌برداریم دوباره در آن خانه بسازیم بلکه نوسازی باید مطابق با اصول درست شهرسازی انجام شود.

 

 

ارسال نظر