ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۳/۱۳ - ۰۰:۵۷:۵۰
کد خبر: ۱۴۵۸۷۷

تشکیل کنسرسیومی از بانک‌ها برای تامین مالی ساخت و ساز

وزیرراه و شهرسازی راهکار مناسب به منظور تأمین منابع مالی پروژه‌های مسکن، ایجاد کنسرسیوم بین بانک‌ها عنوان کرد و گفت: بانک ملی بیش از ۴۰درصد نقدینگی را در اختیار دارد به همین دلیل ایجاد کنسرسیومی بین بانک‌ها می‌تواند مشکلات مردم را در حوزه مسکن حل و فصل کند.

به گزارش فارس، محمد اسلامی به بسته‌های بانک عامل بخش مسکن برای رونق دادن به بازار مسکن اشاره کرد و افزود: نیازمند آن هستیم که این بانک به بانک توسعه‌ای تبدیل شود و باید برای وزارت اقتصاد و بانک مرکزی این مهم نهادینه شود که برای تحقق اهداف و اجرای پروژه‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی، به‌ویژه مسکن نیازمند بانک توسعه‌ای هستیم.

او افزود: افتتاح پروژه‌های طرح اقدام ملی که با همکاری معاونت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی از جمله سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت بازآفرینی شهری و همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احداث می‌شود در ۱۰۰ شهر به صورت ویدئوکنفرانس به زودی با دستور رییس‌جمهور افتتاح می‌شود.اسلامی همچنین ایجاد روحیه امید بین مردم را برای رونق دادن به بازار مسکن، اتفاق مثبتی ارزیابی کرد و افزود: نباید اجازه بدهیم که خدشه‌ای به امیدواری مردم برای خانه‌دار شدن وارد شود. بدین معنا باید تلاش خود را به کار ببندیم تا این مهم به سرانجام برسد.عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: باید برنامه‌ای که توسط دولت در خصوص مسکن اعلام شده ۱۰۰ درصد و بدون هیچ خدشه‌ای عملیاتی و اجرایی شود. برای تأمین منابع آن باید همه تلاش کنیم.او با تأکید بر لزوم بسیج تمامی قوا برای حل مشکل مسکن در کشور، گفت: از تمامی ظرفیت‌های لازم در خصوص رونق مسکن استفاده خواهیم کرد.

وزیرراه و شهرسازی دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت بازآفرینی شهری و شرکت عمران شهرهای جدید را دارای پتانسیل‌های خوبی برای ساخت و ساز برشمرد.اسلامی با تاکید بر این مطلب که ساختمان‌سازی جلوه‌ای از تمدن است، خواستار سرعت دادن به پروژه‌های بازآفرینی شهری در سراسر کشور شد و گفت: کمیته معماری و تشکیل آن در بافت‌های فرسوده به منظور هویت دادن به ساخت و سازها بسیار مهم است.وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در بافت‌های ناکارآمد تاکید بر مقاوم‌سازی است و در این زمینه توجه ویژه‌ای در بافت‌های فرسوده به عمل آید.

نقشه جهانی پهنه‌بندی خطر زلزله تهیه شد

با مشارکت پژوهشگران پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در یک پروژه جهانی، نقشه جهانی پهنه‌بندی خطر زمین‌لرزه منتشر شد.

به گزارش ایسنا، نقشه جهانی پهنه‌بندی خطر زمین‌لرزه که ابتدا در سال ۱۳۷۸ در برنامه بین‌المللی نقشه جهانی خطر زلزله Global Seismic Hazard Map) GSHAP) منتشر شده بود، اولین نقشه‌ای بوده که با تلفیق اطلاعات نقشه‌های ملی پهنه‌بندی خطر زمین‌لرزه تهیه شده بود.

 در اولین نقشه جهانی پهنه‌بندی خطر زمین لرزه هم پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در قالب پروژه‌ای با هدایت دکتر محسن غفوری آشتیانی برای تهیه نقشه بخش ایران مشارکت داشت. ۱۰ سال بعد پروژه بین‌المللی جدیدی با عنوان مدل جهانی زمین‌لرزه

 (Global Earthquake Model – GEM) با هدف تحلیل تفصیلی خطر زمین‌لرزه به صورت یکپارچه و در سراسر جهان ابتدا در دانشگاه پلی تکنیک زوریخ سوییس زیرنظر دکتر دومینیکو جیاردینی، رییس موسسه زمین‌شناسی این دانشگاه، آغاز شد و در بخش خاورمیانه هم این پروژه با محوریت موسسه و رصدخانه علوم زمین استانبول در دانشگاه بوغازیچی دنبال شد.

تهیه این نقشه حاصل کار تألیفی تیمی از دانشمندان بین‌المللی در زمینه خطر زلزله از دانشگاه پلی تکنیک زوریخ، موسسه و رصدخانه علوم زمین بوغازیچی استانبول و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با حضور اساتیدی چون جیاردینی، دانچیو، اردیک، ششتیان، دمیرچی اوغلو، اکار، گولن و مهدی زارع بوده است.

مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در این برنامه قسمت‌های مختلف مطالعات خطر زلزله در تمام دنیا تقریباً بطور همزمان در بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ انجام شد، گفت: از سوی ایران، کاتالوگ زلزله در کل خاورمیانه را از سوی کارگروه کاتالوگ منتشر کردیم.او با اشاره به برگزاری گردهمایی پایانی طرح مدل زمین‌لرزه منطقه خاورمیانه EMME در دانشگاه بوغازیچی استانبول در مهر ماه ۱۳۹۲، اظهار کرد: نتایج این پروژه به تدریج و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ در حال انتشار است. به گفته استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله پروژه مدل جهانی زمین‌لرزه، در چندین زیرگروه جغرافیایی از جمله زیر گروه خاورمیانه اجرا شد و هدف آن تهیه نقشه یکپارچه و با پایگاه داده‌های یکنواخت خطر زمین‌لرزه در سطح جهان بود.

زارع یادآور شد: در منطقه خاورمیانه علاوه بر ایران و ترکیه، کشورهای حوزه قفقاز (جمهوری آذربایجان، گرجستان و ارمنستان) و کشورهای سوریه، عراق، لبنان، پاکستان و اردن به عنوان همکار در این کوشش بین‌المللی مشترک حاضر بودند.

 

ارسال نظر