راه‌اندازی ایرتاکسی در ۲ مسیر با ۱۰۰ هواپیمای سبک

۱۳۹۸/۰۳/۰۸ - ۰۰:۱۳:۴۴
کد خبر: ۱۴۵۵۱۸

شهرام آدم‌ن‍ژاد، معاون وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی ایرتاکسی برای دو مسیر پروازی خبر داد و گفت: تا پایان اسفندماه چند شرکت ایرتاکسی تاسیس خواهد شد.

علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ فروند هواپیمای اولترا لایت یا فوق‌سبک داریم و قرار است با اجرای این طرح، فرودگاه‌های کوچک فعال شوند. همچنین دفتر مستقلی نیز در بخش هوانوردی عمومی در سازمان هواپیمایی راه‌اندازی و مجوزهای آن نیز صادر شده است.

به گزارش تسنیم، شهرام آدم نژاد در آیین امضای تفاهمنامه سه جانبه سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاه‌ها و معاونت فناورعلمی و فناوری ریاست‌جمهوری اظهار کرد: از منظر حمل ونقل هوایی با سابقه‌ترین کشور در منطقه هستیم، این گذشته باید تجربه ما را بهبود ببخشد. در این بخش تحریم‌های غیرانسانی را تحمل می‌کنیم و از این مرحله عبور خواهیم کرد. وی با بیان اینکه در حوزه هوانوردی عمومی کاری نکرده‌ایم، افزود: در طراحی، توسعه و آموزش باید بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت. می‌توانیم موانع و هزینه‌ها را کاهش دهیم و به این صنعت توجه کرد.

وی با اشاره به امضای تفاهمنامه یادشده تصریح کرد: در رابطه با فرودگاه‌های کوچک بسیار مشکل داریم؛ فرودگاه‌ها توسعه زیادی داشته‌اند بدون آنکه بتوانیم برای بهره‌برداری از آنها کار انجام داده باشیم.

به گفته وی، ایجاد سازو کار راه‌اندازی ایر تاکسی، کاهش هزینه‌های ناوبری عمومی، افزایش شبکه توزیع سوخت و ... از جمله مفاد تفاهمنامه امضا شده  است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه امسال چند ایر تاکسی در هوانوردی عمومی اجرا می‌شود، اظهار کرد: فرودگاه‌ها در این بخش هزینه‌های زیادی را دریافت می‌کنند و شرکت فرودگاه‌ها تلاش می‌کند این هزینه‌ها را کاهش دهد. آدم نژاد بیان کرد: امیدواریم امسال در دو مسیر ایر تاکسی را راه‌اندازی کنیم. به گزارش تسنیم، بر اساس تفاهمنامه‌ای که بین سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها، ستاد توسعه فناوری‌های فضایی، حمل ونقل پیشرفته معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری امضا شد، سازمان هواپیمایی بر تدووین مقررات و آیین نامه‌های ویژه هوانوردی عمومی در زمینه‌های توسعه اقتصادی، ایمنی، امنیت، ایجاد ساختار مستقل نظارتی هوانوردی عمومی، طراحی روند ارتقای مجوزها و گواهینامه‌های رده هوانوردی عمومی به رده تجارت با اجابت الزامات مربوطه انجام مطالعات و تدوین برنامه واگذاری گام به گام فعالیت‌های اجرایی به بخش‌های غیردولتی و اصلاح و بازنگری رویه‌ها و مقررات مربوط به عملیات بصری و تلاش برای رفع موانع غیراساسی کشور متعهد شد. کاهش هزینه‌ها و بسترسازی رشد هوانوردی عمومی از جمله کاهش 30درصدی عوارض فرودگاهی و ناوبری، تسهیل بهره‌برداری ناوبری هوایی، مطالعه و شناسایی موانع مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی کشور از جمله تعهدات شرکت فرودگاه‌ها در این تفاهمنامه است. همچنین مذاکره با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی برای افزایش توزیع سوخت، مذاکره و تفاهم با فرماندهی پلیس فرودگاه‌ها، کاهش هزینه‌های هوانوردی مرتبط از طریق حذف برخی هزینه‌ها  مازاد مانند حمل نیروی گارد پرواز و... از جمله تعهدات ستاد توسعه فناوری‌های فضایی، حمل ونقل پیشرفته معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است.

    فعال‌سازی فرودگاه‌های کوچک

در همین حال، رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: هوانوردی عمومی در حال حاضر به دلیل نرخ‌گذاری تکلیفی فعال نیست و با کاهش هزینه‌های ناوبری هوایی، این هزینه‌ها تعدیل خواهد شد.

به گزارش مهر، علی عابدزاده در مراسم امضای تفاهمنامه توسعه هوانوردی عمومی با سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و معاونت فناوری ریاست‌جمهوری اظهار کرد: هوانوردی عموماً تاکنون به عنوان یکی از ارکان اساسی حمل و نقل هوایی مورد توجه قرار نگرفته بود. اگر بخواهیم در بخش حمل و نقل هوایی عمومی به استانداردها توجه کنیم، بخش اقتصادی آن دچار خسران می‌شود. وی ادامه داد: پس از سال ۶۱ که دولت وقت تصمیم گرفت به اقتصاد حمل و نقل هوایی ورود کند، نرخ‌گذاری تکلیفی را بر حمل و نقل هوایی تحمیل کرد که این اقدام زیان و خسران زیادی به همه بخش‌های این صنعت وارد آورد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: پیش از انقلاب ۳۰ فروند حمل و نقل هوایی عمومی و ۱۰۰ فروند حمل و نقل هوایی تجاری داشتیم که نشان می‌دهد حمل و نقل هوایی عمومی به عنوان پایه و اساس حمل و نقل تجاری کاربرد دارد. عابدزاده گفت: با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، زمزمه توسعه هوانوردی عمومی نیز به گوش رسید که قرار است بخش‌هایی که در این صنعت فعالند، به بخش عمومی نیز ورود کنند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰۰ فروند هواپیمای اولترا لایت یا فوق‌سبک داریم و قرار است با اجرای این طرح، فرودگاه‌های کوچک فعال شوند. همچنین دفتر مستقلی نیز در بخش هوانوردی عمومی در سازمان هواپیمایی راه‌اندازی و مجوزهای آن نیز صادر شده است.

 

ارسال نظر