افزایش غیرقانونی کرایه تاکسی در برخی خطوط پایتخت

۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۲۶۰
افزایش غیرقانونی کرایه تاکسی در برخی خطوط پایتخت

گروه راه و شهرسازی|

 شورای شهر تهران طبق روال هر سال میزان کرایه تاکسی‌ها را با توجه به نرخ تورم افزایش می‌دهد. اما امسال افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها با حاشیه‌هایی همراه شد. اعضای شورا معتقد بودند به دلیل شرایط بداقتصادی نباید میزان کرایه‌ها براساس نرخ تورم افزایش یافته و پایین‌تر ازآن تعیین شود. از سوی دیگر تاکسیران‌ها از این تصمیم دلسرد شده و می‌گفتند هزینه زندگی آنها نیز مانند سایر شهروندان افزایش یافته و این حق طبیعی آنها است که نرخ کرایه تاکسی‌ها بر اساس میزان تورم افزایش یابد. در نهایت شورای شهر تهران افزایش 20 درصدی کرایه تاکسی‌ها را تصویب کرد و از اوایل اردیبهشت اجرایی شد. اجرایی کردن این موضوع یک شبه و بدون اطلاع‌رسانی صورت گرفت و شهروندان صبح همان روز متوجه افزایش قیمت‌ها شدند.اما در روزهای اخیر عده‌ای از شهروندان از افزایش بیش از 20 درصدی نرخ کرایه‌ها در برخی خطوط خبر دادند.

محمدعلی کرونی، دبیرکمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران درباره «انتقادات مردمی در مورد افزایش نامتعارف کرایه تاکسی‌ها» نیز این موضوع را تایید کرده و در این باره گفت: کرایه تاکسی‌ها در برخی از خطوط بیش از ۲۰ درصد مصوب شورای اسلامی شهر تهران - که مورد تأیید فرمانداری نیز قرار گرفته - افزایش یافته است. این در حالی است که علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران معتقد است افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی در ۶۰ خط پایتخت تنها 5 تا10 درصد لحاظ شده است یعنی کمتر از نرخ مصوب. با توجه به شکایات صورت گرفته کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تصمیم دارد، این موضوع را مورد بررسی قرار دهد. کرونی از برگزاری جلسه‌ای برای بررسی این تخلف خبر داد و گفت: منتظر جمع‌آوری مستندات بودیم تا جلسه‌ای در کمیسیون حمل و نقل برگزار شود و حالا با جمع‌آوری مستندات بزودی جلسه‌ای فوق‌العاده در کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در زمینه بررسی چرایی افزایش قیمت کرایه تاکسی برگزار خواهد شد. او با اشاره به اینکه کارشناسان شورای اسلامی شهر تهران تک به تک خطوط را بررسی کرده‌اند و در حال حاضر نیز مستندات برای جمع‌آوری جلسه‌ای در کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران آماده است، تصریح کرد: شک نداریم که در تعدادی از خطوط کرایه‌های تاکسی بیشتر از ۲۰ درصد افزایش یافته است. دبیر کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برخی معتقدند که اعداد کرایه باید رند شود تا مشکل پول خرد حل شود، گفت‌: این دلیل قابل قبولی نیست چرا که همکارانمان در تاکسیرانی از توسعه هر چه بیشتر دریافت الکترونیک در تاکسی‌ها خبر می‌دهند و اگر پرداخت الکترونیک باشد، دیگر مشکل پول خرد وجود ندارد.

کرونی با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی مصوبه شورای اسلامی شهر تهران را آن طور که باید اجرایی نکرده و نامه فرمانداری در مورد افزایش ۲۰ درصدی کرایه نیز رعایت نشده است، اظهار کرد: حتی سازمان تاکسیرانی از سازمان برنامه و بودجه در مورد نرخ تورم حمل و نقل استعلام کرده است و آنها عددی حدود ۲۶.۵ درصد اعلام کرده‌اند که حتی افزایش کرایه در برخی از خطوط از اعلام سازمان برنامه و بودجه نیز بیشتر بوده است.ما قبول داریم که باید از رانندگان تاکسی حمایت کنیم اما نباید منافع مردم و شهروندان نیز در این بین ضایع شود.

   میزان افزایش کرایه تاکسی در ۶۰ خط

همان‌طور که عنوان شد علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران تلویحا افزایش بیش از 20درصدی کرایه‌ها را رد کرده و به گفته او افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی در ۶۰ خط پایتخت تنها 5 تا10 درصد لحاظ شده است.

به گزارش فارس، قنادان درباره کرایه‌های تاکسی در سال جدید و برخی از تخلفات رانندگان در این زمینه، اظهار کرد: رانندگان ملزم به نصب برچسب نرخ‌های جدید و مصوب سال 98 هستند و اگر تاکسی مجهز به این برچسب نباشد یا امکان پرداخت الکترونیک در نظر گرفته نشده باشد، راننده اجازه دریافت قیمت مازاد را ندارد.

به گفته او رانندگانی که کرایه مازاد دریافت کنند در صورت گزارش مردمی از طریق ارتباط با شماره‌ تلفن‌های مردمی 48048، 1888 احضار می‌شوند و پس از اخذ گزارش از آنها، شکایت در هیات تخلفات رانندگان تاکسیرانی بررسی و اگر محرز شود که تخلف صورت گرفته اضافه دریافتی از راننده حتی به میزان 500 تومان نیز باید بازگردانده شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران در مورد اینکه افزایش میزان نرخ کرایه‌ها دقیقا در سال جاری چقدر بوده است، گفت: این میزان بر اساس ترافیک مسیر، طول مسیر و ... لحاظ شده و ما میزان پایه را در سامانه مرکزی محاسبات لحاظ کرده و میزان کرایه به دست می‌آید بنابر این محاسبات ما دستی نیست. بطور مثال در صورتی که سامانه مرکزی محاسبات نرخ کرایه را 1440 تومان اعلام کند ما آن را رند کرده و 1500 اعلام می‌کنیم. قنادان با اشاره به اینکه برای سهولت در کار مسافر و راننده چاره‌ای جز رند کردن نرخ کرایه نداشته‌ایم گفت: متوسط افزایش نرخ کرایه‌ها 20 درصد است ولی 60 خط از خطوط کرایه تهران افزایش کرایه برای آن 5 تا 10 درصد بوده است.در پایتخت حدود 700 خط تاکسی داریم که 10 درصد خط‌ها افزایش 5 تا 10 درصدی نرخ کرایه داشته و برای بقیه نیز متغیر و سقف آن 20 درصد لحاظ شده است.

اواخر هفته گذشته نیز سرپرست معاونت نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران به رانندگانی که برچسب کرایه تاکسی خود رانصب نکرده‌اند هشدار داد و گفت: در صورت نصب نکردن برچسب نرخ کرایه تاکسی از روز شنبه (۴ خرداد ماه) با تاکسیرانان متخلف برخورد می‌شود. مهدی ابراهیمی با اشاره به توزیع برچسب‌های نرخ کرایه‌های تاکسی سال ۹۸ در میان تاکسیرانان اظهارکرد: برچسب‌های نرخ کرایه تاکسی سال ۹۸ از ۱۰ اردیبهشت ماه میان تاکسیرانان در حال توزیع است و تاکسیرانان باید در مدت زمان تعیین شده برچسب نرخ کرایه را روی خودروی خود نصب کنند. بر اساس آیین‌نامه تاکسیرانی با تاکسیرانانی که بعد از مهلت قانونی برچسب نرخ کرایه را روی خودروی خود نصب نکنند برخورد قانونی می‌شود و نمره منفی در سوابق رانندگان تاکسی درج خواهد شد.

در مجموع به نظر می‌رسد رویکرد مسوولان در افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور که مردم هر روز قدرت خرید خود را از دست می‌دهند، فشار کمتر به شهروندان بوده است اما دراین میان حقوق تاکسیران‌ها دیده نشده است. تاکسیران‌ها هزینه‌های بسیاری دارند که بیمه وسیله نقلیه، بیمه تاکسیران، عوارض سالانه مالیات شغلی، معاینه فنی، استهلاک وسیله نقلیه، تمدید پروانه و استهلاک قیمت جزو هزینه‌های ثابت محسوب می‌شوند .هزینه تعمیرات و قطعات یدکی و سوخت را نیز باید به این موارد افزود.علاوه بر این در شرایط کنونی هزینه‌های سبدمصرفی خانوار نیز نسبت به سال گذشته تا 100 درصد افزایش یافته است و این میزان افزایش قطعا رانندگان تاکسی را با مشکلات مالی مواجه می‌کند.

هر چند شهرداری و سازمان تاکسیرانی از ارایه تسهیلات به این قشر صحبت می‌کنند از جمله تامین لاستیک ارزان و با قیمت دولتی. چندی پیش قنادان در خصوص بسته‌های حمایتی به رانندگان به «تعادل» گفته بود: «بخشی از این حمایت سال 96شروع شد و بخشی را نیز امسال دنبال خواهیم کرد. سال گذشته نیز لاستیک را به نرخ دولتی عرضه کردیم و سایر قطعات و ملزومات مصرفی تاکسی‌داران نیز زیر قیمت عرضه می‌شود.خدمات الزاما فقط تامین قطعات نیست برای مثال بیمه تکمیلی رایگان برای رانندگان در نظر گرفته‌ایم که از این پس هزینه‌های درمانی رانندگان کاهش خواهد یافت.» اما وقتی با رانندگان تاکسی صحبت می‌کنی اکثر آنها می‌گویند که اخذ این تسهیلات به راحتی ممکن نیست و همه نمی‌توانند آن را دریافت کنند. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی تاکسیران‌ها برای ماندن در بازار کار نیازمند توجه بیشتر مسوولان هستند.

 

ارسال نظر