د ر شهر

۱۳۹۸/۰۳/۰۲ - ۰۰:۳۲:۴۶
کد خبر: ۱۴۵۱۸۲

    تدوین سند سیاست‌گذاری و برنامه راهبردی احیا و بازآفرینی بازار تهران

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از آغاز تدوین سند سیاستگذاری و برنامه راهبردی برای احیا و بازآفرینی مجموعه بازار بزرگ تهران با مشارکت بازاریان و همچنین گروه‌های کارشناسی و تخصصی خبر داد.

به گزارش فارس، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران به همراه کاوه حاجی علی‌اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران ضمن بازدید میدانی سه ساعته از بخش‌های مختلف بازار بزرگ تهران همچون تیمچه‌ها، راسته‌ها، پاساژها، مساجد، تکایا و گذرهای مختلف، در جریان اقدامات دفتر توسعه محله‌ای و فعالیت‌های کالبدی – اجتماعی برای ساماندهی بازار قرار گرفتند.   

در جریان این بازدید گلپایگانی درباره اقدامات مورد‌نیاز بازار تهران گفت: ابتدا بایدکارهای انجام شده در سال‌های گذشته را مورد مطالعه و بررسی قرار بدهیم تا بتوانیم بر اساس نیازهای امروز و چشم‌اندازآینده بازار تهران، به اقدامات اجرایی دست بزنیم.  معاون شهرسازی و معماری شهر تهران افزود: بازار تهران به عنوان یکی از دارایی‌های شهر و شهروندان تهرانی یکی از موضوعات مهم شهری است که شوربختانه اکنون تبدیل به مساله شده است و باید از جنبه‌های شهرسازی و معماری، اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، ایمنی، حمل و نقل بار و مسافر، منظر و زیبایی‌شناسی شهری مورد توجه جدی قرار بگیرد.  گلپایگانی ادامه داد: با توجه به قدمت قابل توجه بازار تهران به عنوان یکی از هسته‌های اولیه شهر و با در نظر گرفتن تجربه‌های مشابه فضاهای اینچنینی، بازار تهران مکان خوبی برای جذب گردشگر و ساخت و سازهای مرتبط با موضوع گردشگری و اقتصاد مبتنی بر فرهنگ و تاریخ است و در این زمینه همکاری و هماهنگی با میراث فرهنگی و گردشگری مورد نظر است به گونه‌ای که تاکنون زمینه‌های خوبی برای اقدام مشترک فراهم شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به حجم گسترده تبادلات اقتصادی در بازار و توسعه روز‌افزون فعالیت‌های تجاری عنوان کرد: به نظر می‌رسد این مساله برای ویژگی‌های منحصر به فرد بازار تهران یک تهدید باشد، به همین دلیل نیاز به اندیشیدن و تبیین چشم‌انداز آینده بازار تهران دیده می‌شود.

گلپایگانی از گفت‌وگو با تمامی فعالان و دستگاه‌هایی که در بازار تهران کار کرده‌اند خبر داد و گفت: تلاش داریم نقطه نظرات تمامی بخش‌هایی که در شهرداری تهران در بازار فعالیت و خدمت رسانی دارند را بشنویم تا بتوانیم با برنامه‌ریزی به سمت حل مسائل برویم.

وی افزود: هم چشم‌انداز بازار در شهر تهران را باید در مقیاس کلان بررسی و تبیین کرد و هم از مسائل فوری و اقدامات عاجل نباید غافل شد. ما باید برای حل مساله بازار یک سند راهبردی طراحی کنیم، تا این میراث بین نسلی حفظ شود. شهرداری تهران به منظور انجام درست این کار دست یاری به سمت تمامی صاحب‌نظران این حوزه دراز می‌کند و من فکر می‌کنم ظرفیت خوبی در بین کسبه بازار به این منظور وجود دارد و باید از این افراد حتماً نظرخواهی شود.

    پایان کارگزاری‌ها با تشکیل تالار معاملات شهرداری تهران

معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران اعلام کرد: تلاش می‌شود در سال جاری تالار معاملات شهرداری تهران تشکیل و به فعالیت کارگزاری‌ها پایان داده شود.

به گزارش ایرنا، عبدالحمید امامی در جمع خبرنگاران افزود: البته نمی‌توان این تالار را مانند بورس تلقی کرد زیرا پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. تالار معاملات شهرداری برای ایجاد شفافیت است. این طرح از گذشته وجود داشته اما اجرا نشده است. در این تالار معاملات بالای 250 میلیون تومان یا معاملات کلان انجام می‌شود و در گام نخست 22 منطقه و 5 شرکت به آن ملحق خواهند شد.

او با اشاره به اینکه تشکیلات این تالار نوشته و چارت سازمانی آن مشخص شده است اضافه کرد: با اصلاح اساسنامه به تدریج سایر سازمان‌های شهرداری نیز به این تالار خواهند پیوست.  امامی با بیان اینکه فعالیت کارگزاری‌ها مانند معامله پایاپای است تاکید کرد: سیاست شهرداری درخصوص کارگزاری‌ها تعطیلی کامل آنها است. در مقطعی شهرداری به دلیل وضعیت مالی نامناسب به کارگزاری‌ها روی آورد تا با تامین منابع پروژه‌ها را پیش ببرد، متاسفانه کارگزاری‌ها این توان را ندارند.در حال حاضر 2 کارگزاری که یکی دولتی و دیگری وابسته به شهرداری است فعالیت می‌کنند که با تشکیل تالار معاملات فعالیت آنها متوقف خواهد شد.کارگزاری‌ها شرکت‌هایی هستند که برای پیشبرد اجرای پروژه‌ها با آورده مالی ورود و به جای شهرداری، تامین منابع می‌کردند و در فرصت‌های چندماهه شهرداری با محاسبه کارمزد هزینه‌هایشان را می‌پرداخت.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران با بیان اینکه نمی‌خواهیم به کش و قوس‌ها بپردازیم اما این موضوع دلیل نمی‌شود به دنبال بازپس‌گیری اموال مردم و دولت نباشیم گفت: تعدادی از املاکی که واگذار شده مساله‌دار و تعدادی در اختیار سازمان‌هایی هستند که به خوبی از آن بهره‌برداری کردند. فهرستی از املاک در اختیار سازمان املاک وجود دارد که بخش حقوقی در حال تخلیه این املاک است. تا هفته گذشته بیش از 80 ملک تخلیه شده است، ملک‌هایی که تخلیه می‌شوند باید با بدهی تهاتر شوند. 2 هزار ملک شناسایی شده بود تا وضعیت آن مشخص شود. بطور رسمی در حال پیگیری ملک‌هایی که در اختیار دیگران قرار دارد هستیم تا اگر به تمایل به استفاده دارند قیمت‌ها کارشناسی شود. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: سال گذشته 13 هزار میلیارد تومان هزینه کرد داشتیم که در ماه آخر سال 500 میلیارد تومان به پیمانکاران و 400 میلیارد تومان به دستگاه‌های مختلف پرداخت شد. پرداختی شهرداری تهران طی سال گذشته 14 هزار میلیارد تومان بود. 4 هزار میلیارد تومان مربوط به دیون، 8 هزار میلیارد تومان مربوط به هزینه‌های جاری و 2 هزار و 300 میلیارد تومان نیز مربوط به طرح‌های عمرانی بوده است. همچنین 106 درصد از بودجه نقد و 54 درصد از بودجه غیرنقد طی سال گذشته محقق شد که امیدواریم امسال با افزایش هفت درصدی بودجه عملکرد بهتری را در تحقق بودجه شاهد باشیم.

این مسوول شهری درخصوص میزان بدهی شهرداری به تأمین اجتماعی نیز اظهار داشت: مراودات بین بخشی برای حل این موضوع در جریان است و در مورد رقم آن بین شهرداری و تأمین اجتماعی اختلاف وجود دارد؛ در حالی که تأمین اجتماعی این عدد را 560 میلیارد تومان اعلام می‌کند از نظر شهرداری این رقم 200 میلیارد تومان است.

وی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های شهرداری تهران را بدهی به پیمانکاران اعلام و تأکید کرد: تجمع‌هایی که سال گذشته در این زمینه برگزار می‌شد با ایجاد رضایت نسبی برطرف شد اما متأسفانه رقم بدهی شهرداری به پیمانکاران بالاست و متناسب با توان جوابگو هستیم. معاون شهردار تهران درخصوص بدهی‌های دولت و دستگاه‌های مختلف به شهرداری تهران نیز اظهارداشت: میزان بدهی شهرداری به بانک‌ها حدود 30 هزار میلیارد تومان و مربوط به سال 66 تاکنون است. سال گذشته حدود سه هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به شهرداری تهران تهاتر شد.میزان بدهی به بانک شهر از سایر بانک‌ها بیشتر است.

امامی با بیان اینکه در مورد وام‌های ارزی با بانک‌ها تفاهم شد عنوان کرد: این وام‌ها با قیمت مناسب تقسیط و قسمتی از بدهی‌ها برطرف شد که با این کار در صورت نیاز می‌توانیم از تسهیلات بانکی استفاده کنیم. تاکنون 17 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت و دستگاه‌های وابسته دولتی به شهرداری شناسایی شده است که باید یا از روش تهاتر یا استفاده از دارایی خزانه استفاده کنیم.

وی در ادامه سخنان خود درخصوص وضعیت بانک شهر و انتخاب مدیرعامل این بانک اظهار کرد: بانک شهر باید با هیات‌مدیره 7 نفره اداره شود که در حال حاضر 5 نفر از این افراد تأیید شده‌اند. در حال حاضر بانک شهر وضعیت خوبی دارد و گرچه در سال 96 و 97 زیان داشته اما چون در گذشته به جای بدهی‌ها یکسری ملک دریافت کرده و قیمت ملک در سال گذشته 3 برابر شد، بنابراین کسانی که ملک زیادی داشتند املاکشان ارزشمند شده و می‌توانند یک ششم از آن را صرف هزینه‌های اصلاح سند کنند.

 

ارسال نظر