وزیر راه و شهرسازی: وام خرید ملک افزایش نمی‌یابد

۱۳۹۸/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۹۳۰
وزیر راه و شهرسازی: وام خرید ملک افزایش نمی‌یابد

گروه راه و شهر‌سازی|

درحالی که براساس محتوای بسته جدید رونق بازار مسکن، شناورسازی سقف تسهیلات خرید مسکن یکی از راهکارهای ارایه شده برای ساماندهی و بازگشت رونق به بازار معرفی شده است، اما وزیر راه و شهرسازی در تازه‌ترین اظهاراتش اعلام کرد که وام خرید افزایش نمی‌یابد.

اواسط اردیبهشت ماه سال جاری، بسته‌ای با هدف رونق بازار مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن رونمایی شد، در این بسته دو راهکار اساسی برای بهبود بازار مسکن عنوان شده بود که یکی از این دو راهکار، شناورسازی سقف تسهیلات خرید مسکن است، براساس این راهکار، تسهیلات خرید به تناسب درآمد خانوارها و قدرت بازپرداخت آنها به متقاضیان پرداخت شود.

درحال حاضر، سقف تسهیلات پرداختی به متقاضیان خرید مسکن، ثابت بود یعنی تمامی خریداران مسکن تنها از یک سقف وام استفاده می‌کردند، اما در صورت تصویب و اجرای این بسته، سقف‌های تسهیلاتی به صورت متغیر و بر اساس قدرت خرید و توان بازپرداخت متقاضیان خرید مسکن، تعیین می‌شود، یعنی خریداران با توجه به سقف وام دریافتی ماهیانه 800 هزار تومان تا 5 میلیون تومان قسط می‌دهند. البته مفاد بسته جدید رونق بازار مسکن، هنوز به تصویب شورای پول و اعتبار نرسیده و اجرایی شدن آن هم مشخص نیست اما موضوع این است که وزارت راه و شهرسازی برنامه مشخص و تدوین شده‌ای برای بازار مسکن که در رکود تورمی عمیقی فرورفته ندارد.

از یک سو بسته‌ای توسط وزارت راه و شهرسازی رونمایی می‌شود که دستورالعمل اصلی آن شناورسازی سقف تسهیلات خرید مسکن یا به عبارتی افزایش سقف وام است و از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی با قاطعیت اعلام می‌کند که این وزارتخانه برای افزایش وام خرید مسکن ندارد، اگرچه محمد اسلامی طی 8 ماهه گذشته بارها اعلام کرده بود که وزارت راه و شهرسازی به دلیل اثرات تورمی افزایش سقف وام خرید، برنامه برای بالابردن آن ندارد اما نکته جالب این است که با وجود مخالفت‌های وی، وزارتخانه تحت مدیریت او برنامه‌ای با راهکار افزایش سقف تسهیلات خرید ارایه می‌دهد. تسهیلات خرید مسکن که تا اوایل سال 97 و پیش از جهش چشمگیر قیمت‌ها توانایی پوشش 30 تا 40 درصد از هزینه خرید مسکن را داشت، پس از افزایش قیمت‌ها در اردیبهشت سال گذشته و رشد بالای 60 درصد قیمت‌ها، تنها 15 تا 20 درصد از هزینه خرید یک واحد مسکونی متوسط متراژ را تأمین می‌کند.

سیاست حمایت از طرف تقاضا و تحریک آنکه از ابتدای وزارت عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی در حال اجرا بود تا حدودی در بهبود قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن موثر بود، اگرچه به گفته کارشناسان بازار مسکن افزایش چندین باره سقف وام خرید مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی از سال 92 تا اواسط 97، در رشد قیمت‌ها بی‌تاثیر نبود اما به نظر می‌رسد که راهکار دیگری برای افزایش قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن وجود ندارد.

اما با روی کارآمدن محمد اسلامی در مهرماه سال گذشته، سیاست تحریک تقاضا کنار گذاشته شد، او در تشریح برنامه‌هایش اعلام کرد که قرار است طرح مسکن مهر هر چه زودتر به پایان برسد و 400 هزار واحد مسکونی هم طی 4 سال در کشور ساخته شود، در واقع او در ابتدای راه حرفی از عدم افزایش سقف تسهیلات نزد اما پس از مدتی در گفت‌وگوهایش مخالفت جدی خود را با رشد سقف وام خرید مسکن اعلام کرد، سیاستی که با سیاست و برنامه‌های بدنه این وزارتخانه در تضاد است و ناهماهنگی موجود میان بسته جدید رونق مسکن با اظهارات وی به خوبی این موضوع را تأیید می‌کند.  البته اسلامی از تحریک سمت عرضه استقبال می‌کند، او معتقد است که حمایت از انبوه‌سازان برای بازگشت رونق به بازار مسکن موثرتر است، اسلامی در این باره می‌گوید: در ۱۶ اسفندماه سال گذشته مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش وام ساخت مسکن قابل انتقال به خریدار دریافت شد و این تسهیلات حدوداً ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش مهر، او در خصوص برنامه وزارت راه و شهرسازی برای افزایش وام مسکن، می‌افزاید: در این وزارتخانه بر تقویت بخش عرضه مسکن تاکید داریم، تولیدکنندگان و انبوه‌سازان باید تقویت شوند.

او با بیان اینکه وام مسکنی که به فرد و زوجین تعلق می‌گیرد، از طریق اختصاص وام به سازنده در نظر گرفته شده است، تصریح می‌کند: در ۱۶ اسفندماه سال گذشته مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش وام ساخت مسکن دریافت شد و این تسهیلات حدوداً ۶۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. اسلامی با اشاره به اینکه وام ساخت مسکن قابل انتقال به خریداران است و کمک می‌کند تا اثر تورمی ایجاد نشود و عرضه فعال شود تا بتوانیم در آینده شاهد تولید بیشتر مسکن باشیم، ادامه می‌دهد: اشخاصی هم که قصد ساخت مسکن دارند می‌توانند از تسهیلات ساخت مسکن بهره‌مند شوند تا بتوانیم برای خانه‌دار شدن آنها در مراحل بعدی گام‌های بلندتر و استوار تری‌برداریم.

 

 

ارسال نظر