ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۴۹

قیمت مسکن دوباره از آگهی‌ها حذف شد

پس از گذشت چند روز از درج دوباره قیمت مسکن در آگهی‌های اینترنتی، دوباره سایت‌ها اقدام به حذف قیمت کردند و آگهی‌ها با عنوان توافقی منتشر می‌شود. به گزارش ایسنا، روز ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ به دستور دادستانی قیمت مسکن و خودرو از آگهی سایت‌ها حذف و مجدداً روز ۲۱ اردیبهشت ابتدا قیمت به آگهی‌های املاک و سپس به خودرو بازگشت، روز گذشته یک بار دیگر قیمت‌ها حذف شده است، البته در توضیحات بعضی آگهی‌ها هنوز قیمت دیده می‌شود.  رییس اتحادیه مشاوران املاک در این خصوص اظهار کرد: دادستانی چند روز قبل که موافقت کرد قیمت‌ها مجدداً به سایت‌ها برگردد این مساله را مشروط به اعلام قیمت بر اساس معاملات قطعی کرد که در واقع قیمت‌ها حقیقی باشد. اما می‌بینیم که بعضاً قیمت‌های اعلامی، بالاست و قرار شد سایت املاک و مستغلات به عنوان مرجع مورد استفاده قرار گیرد که باید مقداری تقویت شود. مصطفی‌قلی خسروی افزود: معتقدیم که قیمت باید از آگهی‌ها حذف شود؛ زیرا از زمانی که قیمت برداشته شد شاهد آرامش و ثبات بازار بودیم. درج قیمت پیشنهادی به‌طور دایم منجر به رقابت کاذب در بازار مسکن می‌شود؛ در حالی که سایت املاک و مستغلات و همچنین کد رهگیری می‌تواند، شفافیت بازار مسکن را افزایش دهد که امیدواریم تمامی دستگاه‌های مرتبط با ما در این زمینه همکاری کنند.

پیش‌بینی بارش‌های سیل‌آسا و تگرگ در ۶ استان

سازمان هواشناسی طی اخطاریه‌ای از بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقت، احتمال وقوع تگرگ و سیلابی شدن ناگهانی و موقتی رودخانه‌ها و مسیل‌ها در برخی استان‌ها خبر داد. به گزارش تسنیم، در اخطاریه سازمان هواشناسی آمده است: به سبب بارش‌های رگباری همراه با رعدو برق و وزش باد شدید موقت، احتمال وقوع تگرگ و سیلابی شدن ناگهانی و موقتی رودخانه‌ها و مسیل‌ها به ویژه در مناطق کوهپایه‌ای و کوهستانی در جنوب اصفهان، شمال فارس، شرق کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات و بخش‌های غربی کرمان، سیستان و بلوچستان به‌ویژه مناطق شرقی، شرق کهگیلویه و بویراحمد به این شرح پیش بینی می‌شود.  از این‌رو به هموطنان توصیه می‌شود از اسکان در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کرده و به سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط توصیه می‌شود تمهیدات لازم جهت کاهش خسارات احتمالی را به عمل آورند.

صادرات نفت از بنادر در حال انجام است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به هیچ‌وجه ارسال محموله‌های نفتی از بنادر کشورمان متوقف نشده است، گفت: شاید مقاصد محموله‌های نفتی از بنادر کشورمان تغییر کرده ‌باشد اما هنوز هم صادرات رسمی ادامه دارد. هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر اینکه طبق روال گذشته عملیات تخلیه و بارگیری نفت و فرآورده‌های نفتی در بنادر کشورمان انجام می‌شود، اظهارکرد: مانند ماه‌های گذشته عملیات تخلیه و بارگیری نفت و فرآورده‌های نفتی در بنادر انجام می‌شود و تمام بارهای نفتی به صورت رسمی راهی مقاصد خود می‌شوند. او ادامه داد: البته کاهش میزان بارگیری نفت و فرآورده‌های نفتی نسبت به گذشته قابل انکار نیست اما به هیچ‌وجه ارسال محموله‌های نفتی از بنادر کشورمان متوقف نشده است.

تاثیر70 درصدی زمین در قیمت مسکن

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با تشریح ۴ فاکتور اصلی در تولید مسکن، ‌گفت: در شهرهای بزرگ فاکتور زمین تا ۷۰ درصد در قیمت واحد مسکونی تاثیرگذار است. عباس فرهادیه در گفت‌وگو با تسنیم، ضمن طرح این پرسش که ساز و کار تامین مسکن چیست، تصریح کرد: در دسته‌بندی وزارت راه و شهرسازی 4 فاکتور اصلی برای ساخت مسکن وجود دارد، فاکتور اول در شرایط کنونی که خیلی هم مهم است به‌خصوص در شهرهای بزرگ تا 70 درصد بر قیمت واحدها مسکونی تاثیر می‌گذارد فاکتور زمین است.  او با اعلام اینکه در حال حاضر در شهرهای متوسط و رو به بالا، زمین فاکتور بسیار مهمی در ساخت و سازها به شمار می‌آید، گفت: فاکتور دوم الزامات اجرای ساختمان مانند پروانه، نظارت، هزینه‌های طراحی، بیمه کارگران، مالیات، عوارض و ... که اجازه می‌دهد سازه شکل بگیرد. بر خلاف تصور عده‌ای که می‌گویند این عدد، عدد قابل توجهی نیست، اتفاقا قابل توجه است. برآوردهای ما نشان می‌دهد که در شهری مانند تهران تقریبا این هزینه‌ها به ازای هر مترمربع 500 تا 600 هزار تومان است. مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه ادامه داد: این هزینه عوارض مازاد است. عوارض تا سقف تراکم و طرح تفصیلی عدد قابل توجهی نیست. اما وقتی از 180 درصد روی 300 درصد می‌خواهد توزیع را انجام دهید هزینه‌های مرتبط به طراحی، نظارت، بیمه، مالیات، و... به ازای هر مترمربع 500 تا 600 هزار تومان می‌شود. فرهادیه با بیان اینکه فاکتور سوم نهاده‌ها و مصالح ساختمانی است، اظهار کرد: برای فاکتور سوم باید بازاری شکل بگیرد و فاکتور چهارم نیز تامین مالی پروژه است. او اظهار کرد: آمار نشان می‌دهد که حدود 2.5 میلیون واحد خانه خالی در کشور وجود دارد البته این آمار اصلاح شده چون قیمت‌ها افزایش یافته و بخشی از این واحدها دیگر خانه خالی نیستند و فروخته شده‌اند و هم‌اکنون مسکن مازاد در کشور داریم و توزیع آن نیز در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها درصد بیشتر و در شهرهای کوچک درصد کمتری وجود دارد.

 

ارسال نظر