استارت همکاری شهرداری پایتخت و وزارت راه در بافت فرسوده

۱۳۹۸/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۴۶
استارت همکاری شهرداری پایتخت و وزارت راه در بافت فرسوده

روز گذشته شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی با هدف بازسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران تفاهم‌نامه امضا کردند.

به گزارش مهر، محسن هاشمی‌رفسنجانی، رییس شورای شهر تهران در مراسم امضای تفاهم‌نامه شهرداری و وزارت راه و شهرسازی در خصوص بازسازی محله‌های هدف پایتخت و بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری گفت: طرح جامع شهر تهران سال ۸۶ تصویب شد و سال‌های قبل از آن هم که روی این طرح کار می‌شد من مدیرعامل مترو بودم و از ما نقشه مترو تهران را خواستند که در طرح جامع لحاظ شود اما وقتی طرح تهیه شد دیدیم ۹۵ درصد طرح جامع تهران صرفاً شهرسازی بود و در آن خبری از پسماند، حمل و نقل عمومی، توزیع آب و برق یا تصفیه خانه‌ها نبود.

وقتی ایراد گرفتیم گفتند در طرح تفصیلی لحاظ می‌شود. نهایت این شد که هر قدر خواستند ساختمان ساختند، گفتند در طرح تفصیلی آمده، در منطقه ۲۲ هم هر قدر خواستند ساختند، وقتی سوال کردیم، گفتند در طرح تفصیلی نیامده بنابراین به شهر به سبک کاسبکارانه نگاه شد.

وی افزود: امروز هم این ایراد بر طرح جامع حاکم است و نمی‌دانیم در اطراف ۲۵۶ ایستگاه مترو که از هر ایستگاه ۴۰ هزار نفر تردد می‌کنند، چه اتفاقی قرار است رخ می‌دهد، قرار بود تعداد دپو پسماندها بیشتر شود اما هنوز هم تمام پسماند در کهریزک دپو می‌شود. شهرسازها صرفا به ساختمان توجه می‌کنند و به ملزومات شهر توجهی ندارند.

وی با بیان اینکه در طرح تفصیلی به اراضی بافت فرسوده توجهی نشد و در مقابل اراضی مناطق بالای شهر مورد توجه قرار گرفت، یاد آور شد: نتیجه این شد که قیمت زمین بافت فرسوده تهران از سال‌های قبل ارزان‌تر شد یک سال به محله هرندی رفتیم زمین متری سه میلیون تومان بود سال بعد رفتیم گفتند دو میلیون تومان شده است در حالی که در نیاوران در عرض شش ماه زمین از متری ۱۵ میلیون به ۳۰ میلیون تومان رسید. هنوز هم سیاست درجا‌سازی را برای نوسازی بافت فرسوده ادامه می‌دهیم.

   ساخت۵۲۰  واحد در محله سیروس

پیروز حناچی شهردار تهران نیز در نشست امضای تفاهم نامه همکاری شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی محله سیروس پایتخت گفت: برای اجرای طرح جامع شهر تهران باید از اول میان شورای عالی شهرسازی و معماری و شهرداری تهران هماهنگی ایجاد می‌شد و اگر این هماهنگی به وجود آمده بود شاهد ناهنجاری‌های بصری در تهران نبودیم. امیدواریم امضای تفاهمنامه‌های همکاری شهرداری تهران در وزارت راه و شهرسازی منجر به برنامه‌ریزی عملی برای بهتر شدن شهر تهران شود.

شهردار تهران درباره بازسازی بافت فرسوده تهران افزود: توجه به منافع ذی‌نفعان و ایجاد اطمینان برای ساکنان این بافت‌ها از جمله موضوعاتی است که توسعه‌گران باید به آن توجه کنند.

  ساخت 520 واحد مسکونی در محله سیروس

او در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران نیز تصریح کرد: کل محله سیروس ۴۰ هکتار است نقطه‌ای که قرار است مورد بازسازی قرار گیرد ۴.۲ هکتار بوده و ۵۲۰ واحد مسکونی در آن توسط توسعه‌گران (انبوه‌سازان) بخش خصوصی ساخته خواهد شد. در احداث این مجموعه الگوی بومی محله و ارزش‌های معماری این منطقه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

شهردار تهران تصریح کرد: تا به حال برای محله سیروس دو طرح مصوب داشتیم که اولی ساخت بلوک‌هایی شبیه مسکن مهر و دومی با نام مسکن امید که طرح مناسب‌تری بود. امروز طرح سوم مورد تفاهم شهرداری و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت که برای آن برنامه‌ریزی می‌شود.

 

ارسال نظر