ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۶:۱۲:۲۹
کد خبر: ۱۴۴۶۷۷

نامه به وزیر اقتصاد برای ترخیص قطعات مترو از گمرک

علی امام، مدیرعامل مترو از نامه‌نگاری پیروز حناچی، شهردار تهران به فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد برای ترخیص قطعات باقی‌‌مانده مترو در گمرک خبر داد.

علی امام در گفت‌وگو با ایسنا، گفت‌: همانطور که می‌دانید تعدادی از قطعات واگن‌های متروی تهران در گمرک مانده است و چندی پیش با مساعدت گمرک ۸۵ درصد از این تجهیزات ترخیص شد و اما در حال‌ حاضر ۱۵ درصد باقی‌ مانده این تجهیزات همچنان در گمرک است.

وی با تشکر از همراهی گمرک، خاطرنشان کرد: گمرک همواره به شهرداری تهران در خصوص ترخیص قطعات مترو کمک‌های شایانی کرده است و این‌بار نیز از آنها می‌خواهیم که نسبت به ترخیص قطعات واگن‌های مترو اقدام کنند.

امام اظهار کرد: شهردار تهران در این نامه از وزیر اقتصاد درخواست کرده‌اند که با توجه به اینکه مترو یک وسیله حمل و نقل عمومی محسوب می‌شود دستورات لازم را برای ترخیص قطعات باقی‌‌مانده بدهند که دژپسند نیز با نظر مساعد دستور پیگیری دادند و ما نیز در حال‌ پیگیری ترخیص قطعات باقی‌‌مانده هستیم.

مدیرعامل مترو در واکنش به مصاحبه اخیر یکی از مدیران گمرک مبنی بر اینکه شهرداری به تعهدات قبلی خود در ترخیص کالاها عمل نکرده است، در این باره توضیح داد: شهرداری بدهی‌های زیادی دارد، اما درصدد پرداخت آنها هستیم. از سوی دیگر مترو یک وسیله حمل و نقل عمومی است و استفاده‌کننده اصلی آن مردم هستند و امیدواریم که با همراهی گمرک که همیشه به شهرداری لطف داشته است، بتوانیم این قطعات را ترخیص کنیم.

اعتبار سهمیه‌های طرح ترافیک سال 97 تا 31   اردیبهشت

مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیک گفت: سهمیه‌های طرح ترافیک سال 97 تا 31  اردیبهشت ماه تمدید شد.

عمار سعیدیان‌فر مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیک در گفت‌وگو با خبرنگار شهری فارس، در ارتباط با آخرین مهلت استفاده از سهمیه‌های طرح ترافیک سال 97، اظهار داشت: تمام سهمیه‌های سال 97 تا 31 اردیبهشت‌ماه تمدید شد و پس از این تاریخ رانندگان باید از طرح‌های ترافیک سال 98 استفاده کنند.

وی افزود: نرخ طرح ترافیک برای عموم چه سهمیه‌ای چه آزاد از 17 فروردین بر اساس تعرفه امسال است ولی سهمیه‌های سال ۹۷ تا ۳۱ اردیبهشت اعتبار دارد.

مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیک اظهار کرد: خبرنگاران و جانبازان و رانندگان نهادها و ارگان‌ها از جمله افرادی هستند که در طرح ترافیک سهمیه دارند.

سعیدیانفر گفت: طرح (زوج و فرد سابق) کاهش آلودگی هوا از ابتدای تیر آغاز خواهد شد و نرخ آن نصف طرح ترافیک در نظر گرفته شده و بستگی به ساعات اوج و نوع معاینه فنی دارد.

ورود خودروهای جدید به خیابان‌های تهران نصف شد

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: کاهش ۴۴ درصدی تولید خودروها از سوی کارخانجات داخلی و افزایش بی‌سابقه قیمت خودرو، باعث کاهش ورود خودروهای جدید به معابر شهری پایتخت شده است.

شهرام جبارزادگان در گفت‌وگو با مهر، با اعلام اینکه فروردین سال گذشته ۷۲ هزار و ۵۰۹ دستگاه خودرو در کشور تولید شد که اگر به‌طور متوسط ۳۰ درصد آن سهم پایتخت باشد، روزانه حدود ٧٠٠ دستگاه خودرو وارد بزرگراه‌ها و خیابان‌های تهران شده بود، در صورتی که فروردین سال جاری ۴۰ هزار و ۳۰۷ دستگاه خودرو در کشور تولید شده که هر روز حدود ٤٠٠دستگاه آن وارد معابر تهران شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه با وجود این، به دلیل عدم توسعه کیفی و کمی ناوگان حمل و نقل عمومی، شاهد تردد انبوه خودروهای شخصی از جمله در محدوده مرکزی شهر هستیم، اظهار کرد: البته عامل مهم بارش‌های بی‌سابقه پایتخت به همراه عواملی همچون نصف شدن ورود خودروهای جدید به خیابان‌های تهران، خواه ناخواه بر کاهش آلاینده‌های هوا اثر گذاشته است.

جبارزادگان با بیان اینکه سال گذشته در همین ایام هر روز ۲۳ دستگاه خودروی جدید وارد معابر تهران می‌شد اما امسال این تعداد به روزانه ۱۳دستگاه کاهش یافته است، تصریح کرد: اینکه تصور کنیم هفته‌ای یک روز دوچرخه‌سواری کردن تعداد معدودی از شهروندان، تغییر نام طرح زوج و فرد به طرح کاهش و اجرای طرح‌های نمایشی همچون دود بدرود، موجب کاهش آلودگی هوای تهران شده باشد، اگر خوش‌باورانه و ساده‌انگارانه نباشد، خیال‌بافانه و رویاپردازانه است.

این کارشناس مسائل شهری با تاکید بر اینکه 6 ماه اول سال، نیمه کم‌ترافیک تهران است و بارش‌های فراوان تهران در پاییز و زمستان سال گذشته و بهار سال جاری، آسمان تهران را آبی کرده است، خاطرنشان کرد: هر چند ممکن است اقداماتی همچون سخت‌گیری در مورد معاینه فنی نیز در کاهش آلاینده‌های هوا موثر باشد اما «مساعدت طبیعت» بیشترین تأثیر را در بهبود کیفیت هوای تهران داشته است.

 

 

ارسال نظر