رشد ۵۰ درصدی هزینه ساخت مسکن

۱۳۹۸/۰۲/۲۱ - ۰۱:۳۹:۲۱
کد خبر: ۱۴۴۲۴۰
رشد ۵۰  درصدی هزینه ساخت مسکن

جهش نرخ ارز در اردیبهشت سال گذشته، قیمت تمام کالاها و خدمات را به‌شدت افزایش داد یکی از این کالاها مسکن بود، براساس آمار، قیمت مسکن طی یک سال گذشته به‌طور متوسط در شهر تهران حدود 70 درصد رشد کرد.  در این میان، همگام با افزایش قیمت مسکن، شاهد رشد قیمت مصالح ساختمانی هم بودیم افزایشی که قیمت ساختمان‌های تازه ساز را که طی یکی دوسال آتی به بازار عرضه می‌شوند، به‌شدت افزایش می‌دهد. در همین رابطه، رییس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با بیان اینکه آشفتگی عرضه و تقاضای مسکن موجب شده، سازندگان رغبتی برای ورود به ساخت و ساز نشان ندهند، گفت: تولید مسکن ۳۰۰ هزار واحد در سال است و هزینه ساخت ۵۰ درصد رشد کرده است. جمشید برزگر در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت ساخت و ساز مسکن بهتر شده است، گفت: با این شرایط آشفتگی در عرضه و تقاضا تصور نمی‌شود سازندگان رغبتی از خود برای ورود به عرصه ساخت و ساز از خود نشان دهند. متأسفانه افرادی که شغل آنها ساخت و ساز نیست، فعالیت بیشتری نسبت به سازندگان حرفه‌ای دارند. او افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: تولید مسکن سالانه ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار مسکن است و اگر ۴۰۰ هزار مسکن برنامه اقدام ملی دولت آغاز و به سرانجام برسد، تنها در سال ۹۸ به برنامه سالانه تولید مسکن نزدیک شده‌ایم، اما در کل طی سال‌های قبل از برنامه عقب هستیم. برزگر گفت: طی سالیان گذشته به دلیل کاهش عرضه مسکن و کاهش قدرت خرید تعداد اجاره‌نشینی در کشور افزایش یافته است. البته این آمار به سرشماری سال ۹۵ باز می‌گردد و اگر افزایش ۲۰ میلیون نفری برای زندگی در بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی و بدمسکنی را اضافه کنیم، وضعیت اجاره مسکن وخیم‌تر خواهد بود. رییس کانون سراسری انبوسازان کشور یادآورشد: متوسط هزینه ساخت در حال حاضر ۲.۵ میلیون تومان است به عنوان نمونه قیمت مصالح ساختمانی و میلگرد ۴ برابر شده است و قطعا وقتی قیمت تمام‌شده افزایش یابد، بر قیمت مسکن هم تأثیرگذار خواهد بود. او افزود: پارسال میلگرد را کیلویی ۱۵۰۰ تومان خریداری می‌کردیم و در حال حاضر به ۵ هزار تومان رسیده است . برزگر در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به رشد قیمت مسکن، باز هم توصیه می‌کنید متقاضیان مسکن به خرید مسکن اقدام کنند، گفت: توصیه انبوه‌سازان به متقاضیان مسکن این است که اگر قدرت خرید و نیاز دارند، مسکن خریداری کنند، چون بهترین و امن‌ترین محل سرمایه‌گذاری، ملک است.

  قیمت مسکن تا شهریور؟

درحالی که افزایش قیمت مسکن در دوماه ابتدایی سال جاری روند افزایشی سال گذشته را در پیش گرفته است و براساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی قیمت مسکن در فروردین سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته حدود 103 درصد رشد کرده است، اما نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است که قیمت مسکن تا پایان شهریور ماه امسال افزایش نخواهد داشت. به گزارش صدا و سیما، حسام عقبایی با بیان اینکه بازار مسکن در سال ۹۷ رکود تورمی داشت به‌طوری که شاهد افزایش صددرصدی قیمت مسکن بودیم، افزود: در ماه‌های پایانی سال، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران به ۱۰ میلیون تومان رسید، اما به دلیل عدم توانایی قدرت خرید مردم، قیمت مسکن تا پایان شهریور ماه امسال افزایش نخواهد داشت. او با اشاره به اینکه رکود تورمی بازار مسکن موجب کاهش ۷۰ درصدی معاملات شد، گفت: از نیمه اول اردیبهشت، بازار مسکن فعالیت خود را آغاز کرده است، اما به لحاظ معاملات، بازار در رکود تورمی به سر می‌برد.

عقبایی با بیان اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی و ارز در قیمت مسکن تاثیرگذار است، گفت: در غیر این صورت بازار به سمت رکود می‌رود. او ادامه داد: قیمت اجاره‌بها بر مبنای قیمت مسکن است، اما مالکان نباید توقع افزایش ۱۰۰ درصدی اجاره‌بها را داشته باشند، زیرا مستاجران به نسبت حقوق‌شان، توان پرداخت اجاره‌بهای صددرصدی ندارند.

نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: تابستان امسال اجاره‌بها در شهرهای بزرگ کمتر از ۲۰ درصد و در شهرهای کوچک بیش از ۱۰ درصد افزایش نخواهد داشت. عقبایی تاکید کرد: باید بر فعالیت سودجودیان در فضای مجازی بیشتر نظارت کرد تا منجر به افزایش کاذب قیمت مسکن نشوند.

 

 

ارسال نظر