خصوصی‌سازی «هما» با عرضه سهام در بورس

۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۰۸۲
خصوصی‌سازی «هما» با عرضه سهام در بورس

گروه راه و شهرسازی|

دیروز مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل جدید و سابق ایران ایر فرصتی شد تا چالش‌ها و چشم‌اندازهای ایرلاین ملی کشور مورد بررسی قرار گیرد. آن‌گونه که وزیرراه و شهرسازی و مدیرعامل جدید هما در این مراسم اعلام کردند، «چابک‌سازی و اصلاح ساختار»، «جداسازی صندوق بازنشستگی از هما و الحاق به صندوق بازنشستگی کشوری» و «عرضه سهام هما در بازار سرمایه» از جمله مهم‌ترین برنامه‌های ایران ایر در کوتاه‌مدت و میان مدت است.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت: باید ارزش سهام هما از طریق عرضه در بورس بالا برود و از طریق سیستم بازار سرمایه کارآمدی هما ارتقا یابد.

اسلامی ادامه داد: تغییرات مدیریتی به‌طور طبیعی وجود دارد، مهم آن است که تغییرات ارتقا و شتاب‌دهنده توسعه باشد؛ کشور ما با دشمنی بی‌اندازه استکبار جهانی مواجه است و مردم ایران به خاطر انتخاب استقلال مورد تهاجم قرار گرفته‌اند و دشمن سعی می‌کند با حربه تحریم هر روز وضعیت را برای مردم ما مشکل کند تا مردم مایوس شوند، اما مردم در این ۴۰ سال نشان دادند ظرفیت‌های درونی کشور بی‌انتها است و دستاوردهای بزرگ علمی و فناوری در کشور ما فراوان است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انتخاب کاپیتان زنگنه به مدیرعاملی هما گفت: در دوره جدید مدیریت هما قطعا تلاش خواهد شد تا با همدلی، یکپارچگی و همکاری آحاد هما نقش متفاوتی ایفا شود و هما در مسیر شکوفایی بیشتر قرار گیرد.‌ البته مدیرعامل سابق هما خانم شرفبافی نیز صادقانه و دلسوزانه و پاک‌دست عمل کرد. روزگار سختی را طی کرد و اقدامات برجسته‌ای انجام داد.

اسلامی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: در این شرایط سخت و طاقت‌فرسا استفاده از ظرفیت‌ها ضروری است و این مهم است که اجازه ندهیم جزیره و گروه در سیستم شکل بگیرد که این آفت مدیریت است.

    در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: این واژه جنگ اقتصادی را ما خلق نکرده‌ایم، بلکه امریکایی‌ها آوردند. در جنگ هم نقل و نبات پخش نمی‌کنند، زد و خورد است. آنها منافع ملی و نابودی کشور را هدف قرار داده‌اند و تصمیم بر تجزیه کشور و تخریب ایران داشتند، اما مدام شکست خوردند و دارند با این شیوه‌های دیوانه‌وار از ما انتقام می‌گیرند اما موفق نخواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم ایران ایر سودده و پربازده شود، گفت: ایران ایر باید سهام دارای ارزش شود و از طریق سهام دارای ارزش فرآیند خصوصی‌سازی هما طی شود. باید ارزش سهام هما بالا برود و از طریق سیستم بازار سرمایه کارآمدی هما ارتقا یابد.

    امسال هما، زیان انباشته ندارد

وزیر راه و شهرسازی گفت: سال ۹۸ اولین سالی خواهد بود که ایران‌ایر زیان انباشته در دفاتر خود ندارد.

اسلامی همچنین در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل ایران‌ایر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تحریم‌های امریکا به صورت غیرقانونی و یک‌جانبه‌گرایانه در راستای تسلیم کردن مردم و جمهوری اسلامی ایران است. صنعت هوایی کشور از ابتدا تحت تحریم ظالمانه قرار گرفته است و شرایط امروز سخت‌تر از گذشته است، اما با این حجم پیشرفت‌های نیروی انسانی متعهد و متخصص و ظرفیت‌های صنعتی و تکنولوژی و شبکه همکاران از این تحریم‌ها عبور می‌کنیم و مقابله از جنس تحقق رشد و توسعه خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بدهی انباشته هما از سال ۶۴ بوده است که شامل بدهی دولت به هما و هما به دولت است که از ظرفیت قانون بودجه ۹۷ استفاده و رقم ۱۶۴۵ میلیارد تومان را تسویه حساب کردیم. سال ۹۸ اولین سالی خواهد بود که هما زیان انباشته در دفاترش ندارد.

    5 برنامه وزارت راه برای رونق تولید

وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه رونق تولید، امسال در 5 محور برنامه داریم و این برنامه‌ها را به همه مسوولان ارسال کردیم، اول آنکه ظرفیت ساخت داخلی صنایعی که سامانه حمل و نقل تولید می‌کنند افزایش می‌یابد، در ۲۷ اسفند ۹۷ قراردادی داشتیم که مصوبه آن دیروز اعلام شد، ۹ شرکت واگن‌ساز با ۱۶ شرکت حمل و نقلی بار و مسافر ریلی تفاهم امضا کردند تا یک‌هزار دستگاه واگن و لکوموتیو و ملحقات در سال ۹۸ توسط این شرکت‌های داخلی تولید شود و این گام اساسی برای صنعت ریلی است.

اسلامی افزود: در صنعت پشتیبان صنایع هوایی نظیر صنعت راداری و صنایع ناوبری هم قطعاتی که در داخل تولید می‌شود از این ظرفیت داخل استفاده می‌کنند. با سازمان صنایع دریایی ایران تفاهم کردیم از محل وجوهات اداره شده ۲۵۰ دستگاه شناور برای ما تولید کند.

    توجه به صندوق بازنشستگی هما

کاپیتان تورج دهقانی زنگنه، مدیرعامل جدید ایران‌ایر نیز در این مراسم اظهار کرد: هما مادر صنعت هواپیمایی است و کسی قادر نیست ادعا کند، استانداردی بالاتر از هما دارد. تلاش می‌کنیم تا از ظرفیت‌های موجود برای افزایش و توسعه ناوگان هما استفاده کنیم و با استفاده از ظرفیت‌های ملی گامی اساسی برای توسعه ناوگان‌برداریم. مدیرعامل جدید ایران‌ایر با بیان اینکه اصلاح ساختار شرکت در دستورکار است، گفت: توجه ویژه به صندوق بازنشستگی هما خواهیم داشت و اتخاذ تصمیمی برای حفظ کرامت بازنشستگان هما با همکاری دولت و توجه وزیر راه در دستورکار است.

دهقانی زنگنه در جمع خبرنگاران نیز با تأکید بر اینکه برای چابک‌سازی هما و صندوق بازنشستگی این شرکت هواپیمایی برنامه داریم، گفت: با حمایت وزیر راه و شهرسازی، صندوق بازنشستگی هما از بدنه هما جدا می‌شود.  او افزود: در ارتباط با چابک‌سازی و اصلاح ساختار هما برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت در نظر است. در حال حاضر ایران‌ایر ۲۴ فروند هواپیمای فعال در ناوگان دارد.

    تسویه بدهی 6   میلیون دلاری با عربستان

در این مراسم فرزانه شرفبافی که جای خود را به کاپیتان تورج دهقانی زنگنه داده است، درباره عملکرد دو سال اخیر خود به عنوان مدیرعامل ایران ایر اظهارکرد: تیر ماه 96 که انتصاب من انجام شد، با آغاز عملیات حج 96 مصادف شد.  وی ادامه داد: ما در سال 94 حادثه منا را داشتیم، در سال 95 حج تمتع و عمره نداشتیم؛ بنابراین امکانات ما در عربستان آ‌ماده نبود و دفتر شعبه هما بسته شده بود و ما مسوولیت جابه‌جایی 48 هزار حاجی را داشتیم، از سوی دیگر شرکت‌های عربستانی اعلام کردند که نمی‌آ‌یند و ما مسوولیت جابه‌جایی 26 هزار حاجی دیگر را هم برعهده گرفتیم.

مدیرعامل سابق ایران ایر افزود: 6 میلیون دلار در عربستان بدهکار بودیم، اما تلاش کردیم حج 96 با موفقیت انجام شود در سال 97 هم 44 هزار و 500 حاجی جابه‌جا کردیم که میزان تاخیرات در آن پروازها کمتر از 30 دقیقه بود و جزو اولین ایرلاین‌های منظم در عربستان بودیم. بدهی 6 میلیون دلاری به عربستان را هم تسویه کردیم.

    مطالبات 1850 میلیاردی از دولت

شرفبافی اظهار کرد: میزان مطالبات هما از دولت با رقم 1850 میلیارد تومان احصا شد که امیدواریم در بودجه 98 از دولت دریافت کنیم.  وی بیان کرد: در تیر ماه 96 ما کلا 8 میلیارد تومان پول داشتیم و 31 تیرماه باید 54 میلیارد تومان حقوق می‌دادیم، خیلی‌ها آن زمان گفتند، اگر این حقوق را پرداخت کند، مرد است که ما آن حقوق را هم پرداخت کردیم.  شرفبافی بیان کرد: اسفند 97 رقم 100 میلیارد تومان حقوق دادیم که این با کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمد و جلوگیری از هزینه‌های مازاد و بهبود روش‌های بازرگانی محقق شد.

مدیرعامل سابق هما ادامه داد: سال 96، قرارداد 20میلیارد دلاری برای 200 فروند هواپیما منعقد شد. 3فروند ایرباس آمد و 4 فروند ATR، با بوئینگ هم قرارداد داشتیم، اما با خروج امریکا از برجام مجوزهای اوفک که تا 2020 فعال بود به حال تعلیق درآمد و قراردادها تعلیق شد.  وی افزود: در این شرایط باید هواپیماهای ما فعال بمانند و با کارخانه سازنده در ارتباط باشند. گرفتن تعهد هم برای تامین سرویس‌های پشتیبانی از کارخانه سخت است اما ما انجام دادیم و حتی مجوزهای جدید سرویس‌های پشتیبانی برای ATR صادر شد که 6 روز مهلت داشت و باید در آن مهلت 6 روزه 5 فروند ATR می‌آوردیم که به تعهدات خود عمل کردیم و طی هماهنگی با رییس‌جمهور، بانک مرکزی و وزارت راه 5 فروند هواپیما در روزهای نوسانات ارزی وارد کشور شد.  مدیرعامل سابق هما افزود: 5 میلیون دلار هم قطعه یدکی ATR که رجیستر امریکا بود یا امریکا سهام 10 درصدی در آن داشت به کشور آوردیم.

وی با بیان اینکه مذاکرات بین‌المللی برای تعیین فاینانس هواپیمایی داشتیم، گفت: حتی با شرکت چینی MOU قرارداد امضا کردیم اما امریکایی‌ها به چینی‌ها گفتند در فاینانس هواپیمای ایرانی دخالت نکنید.

    هما 100 درصد زیانده بود

شرفبافی افزود: صورت‌های مالی هما 3 سال متوالی مردود اعلام شده بود یعنی هما 100 درصد زیانده بود و در اسرع وقت باید اعلام ورشکستگی می‌کرد اما در سال 97 صورت‌های مالی هما مشروط به حساب آمد و به دلیل اصلاح ساختار مالی امسال گواهی مشروط را از سازمان حسابرسی کل کشور می‌گیریم. بندهای حسابرسی کم شد، اصلاحات انبارگردانی و ثبت دفاتر داشتیم همچنین مطالبات شرکت‌ فرودگاه‌ها از هما در خرداد 97 تصحیح شد. مالیات در هما از 91 ثبت دفاتر و پرداخت نشده بود اما امروز بدهی مالیاتی نداریم. مطالبات شهر فرودگاهی از هما نیز پیگیری شد و مذاکراتی برای پرداخت هزینه‌های جاری و تکمیل ترمینال سلام داشتیم.  مدیرعامل سابق هما ادامه داد: 1610 میلیارد تومان افزایش سرمایه دولت در هما است و ترازنامه هما از آن زیان انباشته سنگین‌، سبک‌تر شده است. تیم مالی هما کمک کرد میزان مطالبات هما از دولت احصا شود.

مدیرعامل سابق هما با بیان اینکه تلاش کردیم در راستای عدالت محوری 27 تا 30 درصد افزایش حقوق مصوب کنیم و خدمات رفاهی 20 درصدی در ا حکام 98 اجرا  ‌شود. در پرداخت حقوق بازنشسته‌ها تلاش کردیم همه حقوق منظم و سر وقت پرداخت شود.

وی اظهار کرد: ماهانه 40 میلیارد تومان هزینه صندوق بازنشستگی هما است برای تعیین تکلیف این صندوق سه وزیر پای کار آمدند و اگر قرار شد صندوق بازنشستگی تحویل صندوق بازنشستگی کشوری شود نیمی از این 40 میلیارد تومان از طریق صندوق سازمان برنامه و بودجه و نیمی دیگر از طریف توانمندسازی صندوق بازنشستگی هما تامین شود.

    سوختگیری  هواپیماها   در ترکیه آغاز   می‌شود

شرفبافی ادامه داد: امروز کشور دوست و برادر ترکیه پس از 4 ماه تلاش قرار شده است جمعه این هفته اجازه دهد ما سوخت‌گیری را در ترکیه آغاز کنیم.

وی گفت: حتی خیلی از کشورها برای عبور هواپیماهای ما از آسمان‌ خود ما را محدود کرده‌اند حتی به ما دفتر هم نمی‌دادند و نصب لوگوی هما در همین فرودگاه جدید استانبول 4 هفته به طول انجامید ولی با همه این مشکلات ما همه مسیرهای پروازی را حفظ کردیم و برخی مسیرهای جدید را که شرکت‌های دیگر نمی‌توانستند بروند ما برقرار کردیم.

وی گفت: در هما برای مبارزه با فساد سخت ایستادیم در هما خریدهایی انجام می‌شد که در قالب ترک تشریفات بود. ما آیین‌نامه مالی هما را با قانون برگزاری مناقصات منطبق کردیم و سامانه ستاد راه‌اندازی کردیم و این سبب شد خیلی از مشکلات در این حوزه به حداقل برسد که حفظ آن امروز مشکل است.

 

ارسال نظر