پایان مدیریت 22 ماهه شرفبافی بر هما

۱۳۹۸/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۰۰۰
پایان مدیریت 22 ماهه شرفبافی بر هما

گروه راه و شهرسازی|

عصر یکشنبه با تصویب هیأت دولت، خلبان تورج دهقانی زنگنه به عنوان مدیرعامل جدید شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(ایران ایر) انتخاب شد، انتصاب زنگنه درحالی است که تنها 22 ماه از مدیریت فرزانه شرفبافی بر هما می گذشت، اولین مدیر عامل زن هما که کمترین مدت حضور در ایرلاین ملی را نیز به نام خود ثبت کرد.  بیستم تیرماه سال 96 بود که شرفبافی، سرپرست ایران‌ایر شد و‌ سه ماه بعد در مهرماه همان سال با مصوبه هیأت دولت، رسما مدیرعامل هما شد. در دوران مدیریت او، 9 فروند هواپیمای ATR و 3 فروند هواپیمای دست دوم ایرباس 319 به ناوگان هوایی این شرکت اضافه شد، ضمن اینکه در 22 ماهه گذشته شاهد افزایش سرمایه ایران‌ایر و کاهش بخشی از بدهی‌های این شرکت هم بودیم.  اما از سوی دیگر، عدم صدور مجوز اوفک برای تحویل باقیمانده هواپیماهای این شرکت، استقراض از سازمان بنادر و دریانوردی برای پرداخت حقوق پرسنل، تداوم مشکلات ساختاری این شرکت و اعتراض گسترده خلبان ها به دستمزدهای‌شان از انتقاداتی است که به شرفبافی وارد است. ناگفته نماند که تغییر شرفبافی موضوع غیرقابل پیش‌بینی ای نبود،‌ رویکرد متفاوت محمد اسلامی، وزیر جدید راه و شهرسازی در قیاس با عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی این گمانه زنی را تشدید می کرد که مدیرعامل سابق هما همچون اغلب معاونان و روسای شرکت های مهم و حیاتی وزارت راه و شهرسازی تغییر کند. البته داستان برکناری شرفبافی با دیگر مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی تاحدودی متفاوت است، او نخستین زنی بود که در یکی از پست های حساس این وزارتخانه فعالیت می کرد و تغییر او با توجه به سیاست های اعلامی دولت در تضاد است. یکی از وعده های روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری،‌ افزایش حضور زنان و جوانان در کابینه بود که با برکناری شرفبافی، مولاوردی و ... تحقق این وعده با اما و اگر همراه شد.

ضمن اینکه برکناری معصومه ابراهیمی، عضو هیأت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در روزهای اخیر هم در همین چارچوب قابل ارزیابی است. اگرچه این برکناری توسط مجمع عمومی این شرکت انجام شده است اما در کل نمی تواند نشانه مثبتی تلقی شود.

  واکنش‌ها به انتخاب مدیرعامل جدید

مقصود اسعدی سامانی، دبیرانجمن شرکت‌های هواپیمایی در نخستین واکنش به انتخاب کاپیتان دهقانی زنگنه به عنوان مدیرعامل هما گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به سابقه مدیریتی وی، مشکلات ساختاری هما رفع شود. اسعدی سامانی در گفت‌و‌گو با فارس درباره تبعات انتخاب جدید هیأت وزیران، مشکلات ایران‌ایر با انتصاب ‌مدیرعامل جدید ا‌ین شرکت هواپیمایی، اظهار کرد: خلبان «دهقانی زنگنه» از مدیران باسابقه صنعت حمل و نقل هوایی‌ و دارای سوابق متعددی در این حوزه‌ است که پیش از این فرمانده آشیانه جمهوری اسلامی ایران و دارای سوابق متعدد دیگر نظیر‌ مدیرعاملی شرکت‌ هواپیمایی معراج و از خلبانان زبده است.

اسعدی سامانی با استراتژیک خواندن این انتصاب ادامه داد: اگر سوابق، تجربیات و موفقیت‌های کاپیتان دهقانی را در نظر بگیریم، می‌توان گفت که قطعاً حضور او کمک بزرگی برای حل مشکلات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ایرلاین ملی است.

او با اشاره به اینکه ایران‌ایر مشکلات متعددی دارد، اضافه کرد: مشکلات ساختاری و صندوق بازنشستگی هما از موانع توسعه هما است و ‌‌امکان ترمیم ساختاری آن وجود دارد. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهارکرد: با توجه به سوابق کاپیتان دهقانی زنگنه و پیش‌بینی افزایش همکاری دولت، قطعا مشکلات ایران‌ایر کاهش خواهد یافت. اسعدی سامانی با بیان اینکه مدیرعامل جدید هما، ‌استاد خلبان و بزرگ‌شده این صنعت است، افزود: ‌‌گام بلندی برای رفع مشکلات ایران‌ایر برداشته خواهد شد؛ به هر حال شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ایرلاین ملی، باید توسعه یافته ‌و مشکلات آن کاهش یابد.

او دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت،‌ از مدیران صنعت هوانوردی و رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در چندین سال متوالی بوده است؛‌ تورج دهقانی زنگنه که فرماندهی آشیانه جمهوری اسلامی ایران هم در پرونده کاری خود دارد، پیش از این مدیرعامل شرکت هواپیمایی معراج بود.

  پیشنهادهایی به مدیرعامل جدید

سال هاست که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با مشکلات داخلی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و انتظار می رفت که با حضور فرزانه شرفبافی بر مسند مدیریت این شرکت بسیاری از این مسایل حل شود چون شرفبافی از بدنه هما بود اما با گذشت حدود دو سال از حضور او، مشکلات همچنان گریبان هما را فراگرفته اند.  طی 22 ماهه گذشته، هیچ اقدامی برای ساماندهی «صندوق بازنشستگی هما» نشد. درحالی که طی 6 سال گذشته،‌ شعار «تغییر ساختار» ایران ایر مطرح شد که یکی از آنها تعیین تکلیف صندوق بازنشستگی این شرکت بود اما در عمل اتفاق امیدوارکننده‌ای برای این مسئله رخ نداد.

برهمین اساس پیشنهاد می شود که مدیرعامل جدید ایران ایر در گام نخست مشکل صندوق بازنشستگی این شرکت را حل کند چون اجرای هرگونه برنامه توسعه‌ای در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران وابسته به حل این مساله است. در حال حاضر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران حدود 24 هزار بازنشسته دارد که با احتساب 10 هزار نفر پرسنل آن نزدیک 34 هزار حقوق بگیر دارد که با توجه به برخی موانع ایجاد شده برای پروازهای این شرکت پس از خروج آمریکا از برجام، تامین حقوق و مزایای ماهانه این تعداد پرسنل با دشواری‌های بسیاری مواجه شده است.

از دیگر مشکلات دیگر این شرکت هواپیمایی کمبود خلبان و البته وجود خلبانان ناراضی است که باید فکری اساسی برای آنها شود، چندی پیش بود که تعدادی از خلبانان این شرکت در واکنش به دستمزد پایین در مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند.

 مشکل بعدی هما موضوع layover در پروازهای خارجی (هزینه استراحت خلبانان و کرو پروازی در پروازهای خارجی) است که به تازگی بار مالی فراوانی را به ایران ایر تحمیل کرده است، موضوعی که در شرکت‌های هواپیمایی داخلی دیده نمی‌شود و بنا به دلایلی در ایران ایر اجرایی شده است برهمین اساس مدیرعامل جدید ایران ایر باید به فکر حل این مشکل هم باشد.

ناگفته نماند،‌چندی پیش بود که رییس اسبق سازمان هواپیمایی کشور در گفت وگو با تسنیم با تاکید بر اینکه باید ساختار ایران‌ایر در بخش صندوق بازنشستگی این ایرلاین با هدف سودده شدن تغییر کند، گفت: هما به دلایل مختلف که هیچ ارتباطی به مدیریت کنونی آن ندارد نتوانسته عملکرد مورد انتظار را داشته باشد.

بهزاد مظاهری بیان کرد:‌ ایران‌ایر مشکل ساختاری دارد؛ این شرکت سازمان بازنشستگی مخصوص خودش را دارد، اما با این درآمد نمی‌تواند پول این تعداد بالای بازنشسته را تأمین کند و همیشه مدیون دولت است درحالی که این شرکت باید ساختار هما در بخش بازرگانی و عملیات ناوگان به‌خصوص در هواپیماهای ATR تغییر کند تا بتواند به یک ایرلاین فعال‌تر تبدیل شود.


کارنامه خلبان تورج دهقانی زنگنه

با تایید هیات دولت و ابلاغ حکم از سوی وزیر راه و شهرسازی، خلبان تورج دهقانی زنگنه به مدیرعاملی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. دهقانی زنگنه، معلم خلبان با بیش از ۸۰۰۰ ساعت پرواز در هواپیماهای ایرباس ۳۲۰،۳۲۱،۳۱۹ و ۳۴۰ است.

او دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت و از مدیران صنعت هوانوردی و رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در چندین سال متوالی بوده است. تورج دهقانی زنگنه که فرماندهی آشیانه جمهوری اسلامی ایران را هم در پرونده کاری خود دارد، پیش از این مدیرعامل شرکت هواپیمایی معراج بود،‌ ایران‌ایر بیش از ۴۷ فروند هواپیمای فعال و زمین‌گیر دارد.

 

ارسال نظر