نرخ سوخت هواپیمای مسافری افزایش نمی‌یابد

۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۰۰:۱۹:۱۶
کد خبر: ۱۴۳۸۲۷
نرخ سوخت هواپیمای مسافری افزایش نمی‌یابد

درحالی که زمزمه افزایش نرخ قیمت بنزین شنیده می‌شود و براساس برنامه دولت قرار است که در ماه‌های آتی، قیمت هر لیتر بنزین سوپر آزاد ۳۰۰۰ تومان، معمولی آزاد ۲۵۰۰ تومان در هر لیتر شود، اما دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در اظهاراتی اعلام کرد که دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت هواپیماهای مسافری ندارد. مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با فارس گفت: به هر حال بخش حمل و نقل مسافری عمومی، باید همیشه مورد حمایت دولت‌ها باشد.

‌او درباره قیمت سوخت برای هواپیماهای باری و مسافری و احتمال تغییر آن پس از تغییر قیمت بنزین از سوی دولت، اظهار کرد: در حال حاضر سوخت‌ برای هواپیماهای مسافری با قیمت هر لیتر ۶۰۰ تومان به شرکت‌های هواپیمایی عرضه می‌شود و‌ برای هواپیماهای باری و هلیکوپتر‌‌ هم سوخت به قیمت‌ فوب خلیج فارس (حدود ۸ تا ۹ هزار تومان) ‌عرضه می‌شود. با خروج ایرلاین‌ها از لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی و چند برابر شدن هزینه‌های ارزی آنها از مرداد ماه سال گذشته، بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه هوایی پیشنهاد دادند که اگر دولت به شرکت‌های هواپیمایی ارز دولتی ارایه نمی‌دهد باید از آنها حمایت کند یکی از گزینه‌های پیشنهادی، عدم افزایش نرخ سوخت بود که به نظر می‌رسد، دولت در راستای حمایت از ایرلاین‌ها، نرخ سوخت آنها را افزایش نداده است.

کاهش جابه‌جایی بار هوایی

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه جنس سوخت هواپیما، تقریباً همان نفت است، اضافه کرد: ‌قیمت کنونی سوخت هواپیما از هزینه تامین آن بیشتر است، زیرا به هر حال سوخت هواپیما، همان نفت معمولی است که با تغییر اندک، به سوخت هواپیما تبدیل می‌شود.

او اظهارکرد: افزایش قیمت سوخت هواپیما‌های باری موجب شده است، جابه‌جایی بار در حمل و نقل هوایی کاهش بسزایی یابد و از سوی دیگر موضوع حمل تره‌بار که نیازمند حمل سریع است، به دلیلی گرانی هزینه جابه‌جایی با هواپیما، از حمل و نقل هوایی حذف شده است و امکان انتقال آن به بازارهای هدف از طریق حمل و نقل هوایی نیست.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: به دلیل گران بودن نرخ سوخت هواپیمای باری‌ فعلا حمل بسیاری از کالاها با این مدل حمل و نقلی مقرون‌به‌صرفه نیست.

اسعدی سامانی تاکید کرد: پس از افزایش نرخ سوخت هواپیماهای باری، حمل بار هوایی کاهش بسزایی یافت و از ظرفیت هواپیماهای باری کمتر استفاده می‌شود‌.

اگرچه شنیده‌ها حاکی از آن است که نرخ سوخت هواپیماها در ایران افزایش نمی‌یابد اما ایرلاین‌ها برای تأمین سوخت در پروازهای خارجی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

از اواسط سال گذشته ایرلاین‌ها با مشکل تأمین سوخت در پروازهای خارجی مواجه شدند چون بسیاری از کشورها به پروازهای ایرانی سوخت رسانی نمی‌کردند اگرچه این مشکل، لغو یا قطع پروازهای خارجی را به همراه نداشت.

تحریم ارایه سوخت به هواپیماهای ایرانی از همان دور اول تحریم‌های نفتی برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی آغاز شد، درواقع پس از خارج شدن امریکا از برجام، بسیاری از کشورها و شرکت‌های سوخت‌رسان هواپیما به ایرلاین‌های ایرانی اعلام کردند که امکان ارایه سوخت به هواپیمایی ایرانی ندارند و از اواسط سال ۹۷ بود که شرکت‌های هواپیمایی ایرانی با این مشکل مواجه شدند.

البته چندی پیش دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در اظهارنظری اعلام کرد که در بعضی کشورهای اروپایی نظیر بلگراد‌ و برخی کشورهای اروپای شرقی تأمین سوخت هواپیما برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی بدون مشکل انجام می‌شود ‌به عنوان مثال ایرا‌ن‌ایر اگر پروازی به آلمان داشته باشد، در مسیر برگشت خود، در بلگراد سوخت‌گیری می‌کند. او اضافه کرد: در کشورهای ترکیه، دبی، کویت و لبنان‌ هم هواپیماهای ایرانی نمی‌توانند سوخت دریافت کنند در منطقه خودمان فقط امکان سوخت‌گیری در کشور عراق را داریم ‌که آن هم ایرلاین‌های ایرانی معمولا سوخت از کشور عراق خریداری نمی‌کنند چون مسیر پرواز حدود یک ساعت است و معمولاً هواپیماها طوری سوخت‌گیری می‌کنند که نیاز به سوختگیری در عراق نباشد زیرا قیمت سوخت هواپیما در عراق گران‌ و حدود یک دلار و ۳۵ سنت است که در مقایسه با نرخ سوخت در ایران، بسیار بالاتر است.

 

ارسال نظر