مرور عملکرد ریل‌ها و جاده‌ها در سیل اخیر

۱۳۹۸/۰۲/۱۱ - ۰۱:۰۳:۰۴
کد خبر: ۱۴۳۵۷۰

در سیل اخیر بیش از 20 استان کشور با بارندگی شدید مواجه بودند، اما در پنج استان گلستان، مازندران، لرستان، ایلام و خوزستان به دلیل سیل شرایط بحرانی بود. پس از پایان یافتن هیجانات مربوط به وقوع سیل، دلایل مختلفی برای بالا بودن حجم خسارت‌های وارده به بخش‌های عمرانی کشور مطرح شد که عدم لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌ها، بی‌توجهی به هشدارهای سازمان هواشناسی و ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها به عنوان مهم‌ترین عوامل مطرح شدند.

در این میان بخش ریلی و جاده‌ای کشور حجم بالایی از خسارت‌ها را به خود اختصاص داد که همین موضوع بهانه‌ای شد تا روزنامه تعادل نگاهی به پرونده سیل اخیر و میزان آسیب‌های وارده به زیرساخت‌های راه آهن و جاده‌های کشور را بررسی کند.

  خسارات جاده ای

  بیشترین خسارت‌های جاده‌ای مربوط به استان لرستان است.

  برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که خسارات ناشی از سیل در بخش جاده‌ها و ابنیه جاده‌ای در استان‌های گلستان، مازندران، لرستان، ایلام و خوزستان 2.6 هزار میلیارد تومان است.

  در سیلاب‌های اخیر در کشور با جاری شدن آب و با توجه به تنوع خاک‌ها با ریزش‌های سنگ و رانش‌های زمین و فرونشست، شستگی و آب‌بردگی روبرو شدیم به همین دلیل تعداد زیادی پل و ابنیه فنی از بین رفت و در برخی جاها جاده به کلی کنده شد.

  سیل به بیش از ۱۰ هزار و ۹۰۰ ابنیه فنی، شامل آب‌نماها و انواع پل‌ها آسیب وارد کرد و ۷۲۵ پل بطور کامل تخریب شد و بخش دیگر از پل‌ها آسیب‌های کلی یا جزئی دیده‌اند.

 طی سیل اخیر، در مسیرها و رودخانه‌ها حجم روان آبی که داده شد بیش از 3 برابر دوره‌ بلندمدت بود به همین دلیل مشاهده کردیم که حجم سنگینی از آب از روی پل عبور ‌کرد و به آنها آسیب می‌زد.

  مهم‌ترین آسیب در بخش جاده‌ای به جاده‌ پلدختر وارد شد که از ۱۰۸ کیلومتر بیش از ۴۰ کیلومتر آسیب جدی دید که ۲۸ کیلومتر آن قابلیت بازسازی دارد اما ۱۲ کیلومتر آن باید مجدداً احیا شود.

 طول راه‌های آسیب‌دیده ناشی از جریان سیل شامل راه‌های شریانی، اصلی، فرعی و روستایی حدود ۱۲.۵۷۶ کیلومتر است و ۶۸۹۶ دستگاه ابنیه فنی آسیب دیده‌اند.

  بیشترین طول راه آسیب‌دیده مربوط به استان مازندران به‌طول ۲۰۸۹ کیلومتر و خسارت ۱۷۰ میلیارد تومان است.

 بیشترین خسارت وارد آمده به ابنیه فنی مربوط به استان گلستان است که چیزی حدود ۵۶ میلیارد تومان برآورد شده است.

  خسارات ریلی

  کمترین آسیب بخش زیرساختی در خسارت سیل اخیر مربوط به راه آهن بود و این نشان‌دهنده پایداری راه آهن در برابر بلایای طبیعی است.

  در سیل اخیر 20 کیلومتر از خط ریلی اهواز به اندیمشک زیرآب رفت.

  خط راه‌آهن جنوب کشور به دلیل «آب‌شستگی» مسدود شده است.

  مدیرکل راه آهن شمال میزان خسارت ناشی از سیل به خطوط ریلی در حوزه مازندران را حدود 50 میلیارد تومان اعلام کرد.

  به دلیل شدت بارندگی و جاری شدن سیلاب در شهر زیراب از شهرستان سوادکوه، تردد قطار در مسیر زیراب به تهران به خاطر مسدود شدن ریل متوقف شد.

  با اصلاحات زیر ساخت‌های راه آهن با رویکرد سفر ایمن با توجه به بارندگی‌های بهاره، بارش‌های سیلابی اخیر خسارتی به زیرساخت‌های راه آهن شمال‌شرق (تهران-مشهد) وارد نکرد.

  اقدامات انجام شده

  در سیل اخیر بیش از یک هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین برای نگهداری جاده‌های موجود و احداث سیل بند در مسیر جاده‌های در معرض سیلاب توسط وزارت راه و شهرسازی اعزام شدند.

  مسوولان حوزه راه و شهرسازی پس از وقوع سیل اعلام کردند که تأمین اعتبار خسارت سیل در تمامی بخش‌ها با توجه به غیرپیش بینی بودن آن بدون تردید در قالب بودجه 98 امکان پذیر نیست و دولت به دنبال تأمین اعتبار خسارت از سایر منابع از جمله صندوق توسعه ملی است.

  مسوولان در جریان بازسازی خرابی‌های سیل اعلام کردند که بر اساس اولویت‌های تعیین شده، بازگشایی جاده‌های روستایی با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

  حدود ۱۲ هزار نیروی راهدار و ۹ هزار ماشین‌آلات برای انجام عملیات راهداری و برف‌روبی و مقابله با تهدیدات سیل به خدمات پرداختند.

  سیل به خطوط ریلی، دیوار حفاظتی حاشیه ریل و سایر تجهیزات در مسیر خسارت وارد زد و بیشترین خسارت هم بر اثر ریزش نخاله از کوه‌های اطراف به شبکه ریلی وارد شده است که باید برای مرمت شبکه ریلی خسارت دیده اعتبار ویژه اختصاص یابد.

 

ارسال نظر