ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۰:۲۹:۱۶
کد خبر: ۱۴۳۴۱۱

تعیین قیمت مسکن برعهده اتحادیه املاک نیست

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه طبق بخشنامه جدید بنیاد مسکن از اواسط خرداد ماه سال جاری قیمت مسکن با افت ۳۵ تا ۴۰ درصدی مواجه می‌شود و هرگونه خرید و فروش ملک از سوی کارشناس رسمی دادگستری قیمت‌گذاری می‌شود و امکان انتقال سند بدون نامه کارشناسی قیمت وجود ندارد و رییس اتحادیه مشاوران املاک به این خبر واکنش نشان داد و گفت: اگر مجلس، قانونی مصوب کند که تعیین قیمت به عهده اتحادیه املاک گذاشته شود موظف به اجرا هستیم، اما تاکنون چیزی در این زمینه به اتحادیه اعلام نشده است و تعیین قیمت مسکن بر عهده اتحادیه املاک نیست. مصطفی‌قلی خسروی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: کسی نمی‌تواند مالک را مجبور به فروش واحد خود با قیمت تعیین شده کند، بلکه ایجاد تعادل در بازار مسکن به توازن عرضه و تقاضا مربوط می‌شود. خسروی تصریح کرد: با این حال اگر مجلس، وظیفه‌ کارشناسی ملک را به اتحادیه املاک واگذار کند از آن استقبال می‌کنیم در صورت ارایه این پیشنهاد می‌توانیم کارشناسانی را آموزش دهیم و آنها را به مناطق بفرستیم تا قیمت واحدها را بررسی و اعلام کنند.  او ادامه داد: البته نباید هیچ اجباری برای مالک ایجاد کنیم بلکه فقط می‌توانیم او را از قیمت ملک خود مطلع‌سازیم .

راه خانه‌دار شدن مردم پس‌انداز است نه بلیت بخت‌آزمایی

وزیر راه و شهرسازی از عملیاتی شدن کارت اعتباری مصالح ساختمانی خبر داد و با اشاره به اینکه وظیفه این وزارتخانه تعادل بخشی به بازار مسکن است، گفت: راه خانه‌دار شدن پس‌انداز است، مردم نمی‌توانند با بلیت بخت‌آزمایی صاحب‌خانه شوند. به گزارش تسنیم، محمد اسلامی اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم وزارت راه و شهرسازی فراهم کردن محیط زندگی مطلوب برای مردم در پروژه‌های مسکن مهر است و در این رابطه هم به وظایف قانونی خود عمل خواهیم کرد. او با بیان اینکه وضعیت کنونی بازار مسکن متاثر از شرایط اقتصادی است، افزود: باید زمین آماده را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم تا جریان تولید مسکن آغاز شده و شتاب بگیرد. اسلامی با تاکید بر اینکه سیاست تولید مسکن را به صورت مستمر اجرا خواهیم کرد، به بحث کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین برنامه وزارت راه و شهرسازی در این حوزه تعادل بخشی به قیمت تمام شده است، برای این کار زمین را در اختیار سازندگان قرار می‌دهیم، صدور مجوز را تسهیل می‌کنیم و به سازندگان نیز وام پرداخت خواهیم کرد. او با یادآوری افزایش سقف وام ساخت در پایان سال گذشته، ‌اظهار کرد: این وام به سازنده پرداخت می‌شود وقابلیت انتقال به خریدار را دارد؛ این وام در شهری مثل پردیس 60 تا 65 درصد قیمت واحد مسکونی را پوشش می‌دهد. وزیر راه و شهرسازی با تاکید دوباره بر اینکه وزارت راه و شهرسازی تسهیل‌کننده تولید و عرضه مسکن است، افزود: اگر در بیابان خانه بسازیم و خدمات آن را تامین نکنیم برای مردم جذاب نخواهد بود و احتیاج اول مردم غیر از سرپناه سرانه‌های زیربنایی و روبنایی است.

تکذیب توقیف کشتی ایرانی در لیبی

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با تکذیب خبر توقیف کشتی ایرانی در لیبی، گفت: هیچ کشتی توقیف نشده است. محمد سعیدی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا، ادامه داد: در مورد یک کشتی اختلاف‌هایی با دولت لیبی وجود دارد که در حال مذاکره و حل و فصل آن هستیم اما آن کشتی توقیف نشده است. او تاکید کرد: این خبر درست نیست و یک خبرگزاری آفریقایی به اشتباه آن را منتشر کرده است. پیش از این، برخی سایت‌های خبری در ایران خبری مبنی بر توقیف یک کشتی ایرانی در لیبی را منتشر کرده بودند؛ خبرها حاکی از آن بود که این کشتی ایرانی با نام شهرکرد در لیبی توقیف شده است. هنوز از محتویات این کشتی و مقصد احتمالی آن خبری در دست نیست.

افزایش نرخ کرایه‌ حمل و نقل عمومی از فردا

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: احتمالا از سه شنبه نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. به گزارش فارس، دیروز محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در ارتباط با نرخ جدید کرایه‌ وسایل حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: احتمالا طی 24 ساعت آینده کرایه‌های جدید اعمال می‌شود. قیمت‌های جدید شورای شهر مصوب و پس از آن برای تایید به فرمانداری ارسال شد، فرمانداری یک مرحله اشکال لحاظ و اعلام کرد که سقف کرایه‌ها نباید بیش از 20 درصد تعیین شود.  معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: این در حالی است که قرار بود افزایش نرخ کرایه‌ها براساس افزایش نرخ تورم باشد و این مساله در اتوبوس، مترو و تاکسی تفاوتی نداشت که البته فرمانداری قبول نکرد و قرار شد این میزان به 20 درصد برسد. شورا مجددا موضوع را بررسی و لیست نهایی سرانجام به تایید فرمانداری رسید.  پورسیدآقایی اظهار کرد: قصد داشتیم که نرخ‌های جدید کرایه اتوبوس، تاکسی و مترو را از اول اردیبهشت اجرایی کنیم ولی این مساله به دلیل انجام هماهنگی نهایی با دولت به تعویق افتاد که امیدواریم طی 2 روز آینده نرخ‌های جدید ابلاغ و اجرا شود. البته در جزییات نرخ کرایه‌های تاکسی از آنجایی که باید اعدادی گرد شود متوسط 20 درصد در نظر گرفته شده و ممکن است در یک خط میزان نرخ کرایه کمتر یا بیشتر از 20 درصد باشد که همه به تایید شورای شهر و فرمانداری رسیده است.

 

 

ارسال نظر