کسری بودجه «آبفا» توسط شهرداری تهران تامین می‌شود

۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۰:۲۷:۱۲
کد خبر: ۱۴۳۴۰۹
کسری بودجه «آبفا» توسط شهرداری تهران تامین می‌شود

آب بها احتمالا تا  ۱۵ درصد افزایش می‌یابد

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

روز گذشته مدیرعامل شرکت آبفای تهران مهمان شورای شهر بود و گزارشی از وضعیت آب و فاضلاب شهر تهران ارایه کرد. همچنین در این جلسه کلیات اصلاحیه و تمدید مصوبه تأمین اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب شهر تهران با 18 رأی موافق و یک رأی مخالف به تصویب رسید که بر اساس آن قرار است شهرداری 2 هزار و 500 میلیارد تومان از کسری بودجه شرکت آب و فاضلاب را تامین کند.

ابتدای جلسه، محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران به ارایه گزارش خود پرداخت و با اشاره به اینکه وضعیت بارندگی استان تهران از ابتدای امسال خوب بوده است، گفت: میزان بارندگی از ابتدای امسال ۳۶۳ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد و نسبت به ۴۰ سال گذشته ۶۲ درصد بهبود یافته است. درنتیجه بارندگی‌ها حجم مخازن سدهای استان تهران بهبود یافته است و به غیر از سد لار بقیه سدهای استان تهران در وضعیت نرمال هستند. با توجه به پیش بینی باران، مدیریت وزارت نیرو در استان تهران به گونه‌ای بود که با وجود حجم بالای بارش‌ها مشکلی برای استان تهران پیش نیامد.

بختیاری درباره اصلاحیه تمدید مصوبه تأمین منابع مورد نیاز اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب تهران گفت: در مدت زمان ۸ سالی که تبصره 3 برای کمک به پروژه‌های آب و فاضلاب تهران تأمین اعتبار شده است، 2هزار و ۲۶۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل تبصره 3 بودجه دریافت کرده‌ایم. همچنین از سال گذشته که ماده ۷۷ برای این پروژه‌ها تعریف شد ۵۹ میلیارد تومان بودجه دریافت کرده‌ایم که درخواست داریم از اول مهر ۹۸ این بودجه تمدید شود.

او با اشاره به اینکه از محل بودجه تبصره 3 و ماده ۷، ۲۷ درصد برای پروژه‌های آب و ۲۱ درصد برای فاضلاب هزینه شده است، اعلام کرد: برای اتمام پروژه‌های آب و فاضلاب با وجود هزینه‌های انجام شده ۸ هزار میلیارد تومان دیگر بودجه نیاز است و انتظار داریم 2 هزار و 500 میلیارد تومان آن از تبصره ۳ و ماده ۷ تأمین شود و 5هزار و 500 میلیارد تومان باقی مانده از منابع داخلی شرکت آبفا یا دولت تأمین شود تا بتوانیم طرح‌های مذکور را تا ۵ سال دیگر به اتمام برسانیم.

بختیاری با اشاره به اینکه طرح‌های آب و فاضلاب شهر تهران ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: تا پیش از اجرای این طرح‌ها تعداد تصفیه خانه‌های شهر تهران ۷ عدد بود که امروز این تعداد به ۱۳ تصفیه خانه افزایش یافته و در صورت نیاز امکان ایجاد تصفیه خانه جدید نیز وجود دارد. همچنین در بخش فاضلاب در شهر تهران ۷۵ درصد شبکه فاضلاب ایجاد شده است اما تنها ۴۳ درصد طرح اجرایی شده و اولویت ما این است که عملیاتی کردن تصفیه خانه‌های تهران را از ۴۲ درصد به ۶۰ درصد افزایش دهیم.

    کاهش 6 درصدی هدر رفت آب

مدیرعامل شرکت آبفا درباره هدر رفت آب نیز گفت: در سال ۸۸ میزان هدر رفت تهران ۲۸.۶۶ درصد بود که با اقدامات انجام شده این رقم به ۲۲.۵ درصد تقلیل یافته است در حال حاضر نرم دنیا برای هدر رفت آب ۱۵درصد است و تلاش داریم به این نرم دست یابیم. نکته مهم این است که برای کاهش هر درصد به ۳۷۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و برای اهمیت این موضوع کافی است به این آمار توجه کنیم که یک درصد هدر رفت در تهران ۱۰ میلیون متر مکعب آب شرب تهران است.در طرح رینگ پیرامونی آبرسانی شهر تهران در تلاش هستیم تمام مخازن ۵ سد تهران به هم وصل شود با اتصال این مخازن تهران به لحاظ تأمین و توزیع آب در شرایط ایده آلی قرار خواهد گرفت.

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز در جریان بررسی«تمدید مصوبه تأمین اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب شهر تهران» در مخالفت با کلیات این مصوبه صحبت کرد و گفت: هزینه‌های توافق شده نباید از جیب مردم پرداخت شود؛ امسال، سال افزایش هزینه‌ها خواهد بود و ما نیز نباید در افزایش هزینه‌ها به مردم نقش داشته باشیم.پیش‌بینی می‌شود در سال جاری هزینه‌های احتمالی شهروندان، افزایش سرسام‌آوری داشته باشد .به‌طور مثال گفته می‌شود قیمت بنزین دونرخی شده و همین افزایش بر هزینه‌های شهر از جمله هزینه‌های حمل و نقل عمومی مانند تاکسی تأثیرگذار است، ما نیز بر اساس مصوبه امروز، هزینه‌ای که مردم باید طی 5 سال بدهند را چندین‌ برابر می‌کنیم زیرا در اصل، این هزینه‌ها از جیب مردم می‌رود: برای من جای سوال است که اجرای این پروژه‌ها از چه محلی تأمین مالی می‌شود و اگر می‌خواهید این هزینه‌ها را از مردم بگیرید، من مخالف هستم..بنابراین باید محلی برای تأمین اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه‌ها پیش‌بینی شود.

زهرا صدر اعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه بررسی این لایحه توسط دو کمیسیون انجام شده است، گفت: ما در حوزه‌ آب در دنیا با چالش‌هایی مواجه هستیم که حتی لازم است اردکانیان، وزیر نیرو را به شورای شهر دعوت کنیم تا در مورد سیاست‌ها و برنامه‌هایشان در خصوص وضعیت نیرو به خصوص آب در تهران توضیحاتی را ارایه کنند. 5 منبع برای تأمین منابع مالی سازمان آب تعریف شده است که عبارتند از منابع داخلی، کمک‌های دولت، استفاده از تبصره ۳  استفاده از ماده ۷ و فاینانس.

حسن رسولی خزانه‌دار شورای شهر تهران نیز در این باره گفت: بر اساس تبصره 8 مصوبه «اصلاحیه و تمدید مصوبه تأمین اعتبار موردنیاز اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب شهر تهران»، دو نفر از اعضای شورای شهر تهران به نمایندگی از شورا به عنوان عضو ناظر در هیات‌مدیره شرکت آب و فاضلاب شهر تهران با هدف کنترل و نظارت بر روند پیشرفت پروژه‌ها و هزینه کرد منابع حاصل از تبصره 3 و ماده 7، حضور خواهند داشت. مصوبه در دو کمیسیون برنامه‌وبودجه و کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بررسی شده است. در تبصره‌های مصوبه «اصلاحیه و تمدید مصوبه تأمین اعتبار موردنیاز اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب شهر تهران» به تمامی دغدغه‌های اعضای شورای شهر پاسخ داده شده است.

خزانه‌دار شورای شهر تهران ادامه داد: 33 درصد از سهام شرکت آبفای استان تهران متعلق به شهرداری تهران است، اما تاکنون شورا و شهرداری هیچ حضوری در مدیریت و راهبری آبفا نداشته است. برای همین در تبصره 8 مصوبه اصلاحیه، به‌منظور کنترل و نظارت بر روند پیشرفت پروژه‌ها و هزینه کرد منابع حاصل از این مصوبه در قالب تبصره 3 و ماده 7، دو نفر از اعضای شورای شهر تهران به نمایندگی از شورا به عنوان عضو ناظر در هیات‌مدیره شرکت آب و فاضلاب شهر تهران معرفی خواهد شد.

رسولی با تأکید بر اینکه ما مصر هستیم که شرکت آبفا منابع حاصل از این مصوبه (تبصره 3 و ماده 7) را صرف هزینه‌های جاری شرکت نکند، اعلام کرد: در قالب تبصره 9 قیدشده تمامی مبالغ حاصل از این مصوبه پس از دریافت باید در حساب‌های جداگانه‌ای در دفاتر مالی شرکت‌های آب و فاضلاب مناطق شش‌گانه شهر تهران و شرکت فاضلاب تهران ثبت شود و حسابرس معتمد شورای شهر گزارش عملکرد مصوبه را هر سه ماه یک‌بار به شورا ارسال کند.

وی همچنین درباره حق انشعاب آب در برخی از ایستگاه‌های مترو، گفت: برای حق انشعاب در ایستگاه‌های مترو، آبفا 4 تا 5 میلیارد تومان هزینه اعلام کرده بود. در تبصره 11 این مصوبه تأکید شده شهرداری تهران با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان تهران ظرف سه ماه از زمان اجراشدن مصوبه، توافقنامه مشترک برای اختصاص بخشی از منابع مالی حاصل از اجرای مصوبه در راستای تأمین آب شرب ایستگاه‌های مترو و اماکن عمومی تأمین آب و نصب تجهیزات موردنیاز برای اطفای حریق شهر تهران به‌ویژه حریق پس از زلزله و غیره ارایه کند. در صورت عدم تصویب این اصلاحیه، شرکت آبفا با شهرداری تهران همانند سایر دستگاه‌های متقاضی رفتار خواهد کرد.

 نایب‌رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه بابیان اینکه تمامی پروژه‌ها تعریف‌شده است، تأکید کرد: برای تصفیه‌خانه ششم تاکنون 2 هزار میلیارد هزینه شده و تنها 20 درصد پروژه باقی‌مانده است. اگر شورا این مصوبه را تصویب نکند با نرخ تورم 20 درصد سالانه 40میلیارد تومان به مردم تهران ضرر وارد خواهد شد.ما از شرکت آبفا خواستیم که برای زمان 4 ساله برنامه‌ریزی و اصلاحیه به شورا تقدیم کند و در تبصره 4 نیز قید شده بعد از تصویب مصوبه اصلاحیه تا سال 1402 هرساله به میزان تورم اعلامی بانک مرکزی کلیه مبالغ افزایش می‌یابد. در ادامه مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه آب در تهران به یک ابرچالش تبدیل شده است، گفت: قیمت هر لیتر برای هر تهرانی سه ریال است و ما ارزان‌ترین آب بهداشتی را در اختیار مردم قرار می‌دهیم.امروزه آب حتی از نفت هم ارزشمندتر است، به همین دلیل قیمت‌گذاری باید به شکلی باشد که مانعی برای هدر رفت آب باشد. محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه اگر می‌خواهیم موضوع فاضلاب تهران برای همیشه حل شود باید انشعابات را افزایش دهیم، گفت: به نظر می‌رسد می‌توانیم در قالب تبصره ۳ بخشی از هزینه‌های اجرای این پروژه‌ها را تأمین کنیم.

احمد مسجدجامعی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه درخواست ارایه گزارش از شرکت آبفا از سوی بنده برای این بود تا مشخص شود تاکنون این پروژه در چه مرحله بوده است، گفت: انتظار بر این بود که مصوبه در سال ۹۶ به اتمام برسد اما مجددا آن را تمدید کردیم. سند تهیه شده برای این کمک نیز 4ساله تهیه شده است، ما 4 سال دیگر کجا هستیم که برای این 4 سال سند تهیه می‌کنیم؟ بهتر است تجدیدنظر کنیم. او همچنین از شرکت آبفا خواست درباره مسائل دیگر از جمله وضعیت سد لار تعیین تکلیف کند که چگونه قرار است فرار آب در این سند کنترل شود. همچنین درباره فاضلاب تهران و نشست‌های زمین نیز توضیح داده شود. نکته مهم اینکه تمام ذخیره آبی کوهپایه البرز را تهران می‌بلعد و سفره زیرزمینی نمی‌شود، سوال این است که برای این موضوع چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

مسجدجامعی با اشاره به مشکل مدیریتی در مقوله آب و فاضلاب گفت: شهرک اکباتان تصفیه خانه دارد اما بعد از تصفیه آب مجددا آب تصفیه شده به آب‌های آلوده اضافه می‌شود، بهتر است برای این مسائل نیز تصمیم مدیریتی اتخاذ شود.

در ادامه محسن هاشمی در جمع‌بندی اظهارنظر اعضای پس از ارایه گزارش مدیرعامل آبفا گفت: این اصلاحیه مساله مهمی است که دو کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون سلامت به دقت آن را بررسی کردند و ماحصل آن تهیه یک ماده و ۱۲ تبصره است. از اعضا می‌خواهم نسبت به کلیات این اصلاحیه رأی دهند.در نهایت اعضای شورای شهر تهران به کلیات پیشنهاد سازمان آب و فاضلاب در مورد تأمین کسری بودجه از محل تبصره ۳ (حق انشعاب) رأی مثبت دادند. این لایحه دارای یک ماده و ۱۱ تبصره است که در جلسه بعدی به جزییات آن و تبصره آن رسیدگی خواهد شد.

    احتمال افزایش آب بهای تهران تا ۱۵ درصد

رییس شورای شهر تهران همچنین در پایان جلسه علنی دیروز این شورا در پاسخ به اینکه آیا با تصویب این لایحه، قیمت آب در شهر تهران افزایش پیدا می‌کند یا خیر گفت: در حال حاضر نمی‌توان قیمت قطعی اعلام کرد اما بین ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه آب در شهر تهران اضافه خواهد شد و این درآمد صرف سیستم آبرسانی زیر زمینی شهر تهران می‌شود  و البته درباره اعلام قطعی در جلسه بعدی تصمیم‌گیری خواهد شد.

 

 

ارسال نظر