دست‌خالی متقاضیان مصرفی ملک در بازار

۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۹۵۴
دست‌خالی متقاضیان مصرفی ملک در بازار

افزایش ناگهانی قیمت خانه طی ماه‌های اخیر در تهران شوک بزرگی بود که تغییرات قابل‌توجهی را در بازار مسکن به وجود آورد. این موضوع باعث شده است، مخاطبان هدف بسیاری از خانه‌های لوکس و بزرگ محله‌های گران‌قیمت پایتخت ریزش کند و افراد زیادی توان مالی خرید و سکونت در چنین خانه‌هایی را از دست بدهند. این جهش قیمت همچنین موجب افزایش تعداد مشتریان خانه‌های کوچک‌تر و ارزان‌قیمت شد. به همین دلیل، در حال حاضر افراد زیادی هستند که به‌طور مدام در محله‌های مختلف تهران جست‌وجو می‌کنند و دنبال مناطق ارزان‌قیمت برای خرید خانه یا اجاره‌ آپارتمان هستند.

  ارزان‌ترین محله‌های تهران

در همین رابطه، محمدی، مدیر یکی از دفاتر معاملات مسکن در شهر تهران با بیان اینکه محله‌های جنوب شرق، جنوب غرب و جنوب به ترتیب ارزان‌ترین محله‌های تهران برای سکونت هستند، گفت: از نظر مناطق 22 گانه شهرداری مناطق 15، 16، 17، 18، 19 و 20 را می‌توان در همین گروه قرار دارد.

وی گفت: در حال حاضر مالکان این مناطق به دلیل نیاز به پول تخفیف‌های خوبی برای متقاضیان ارایه می‌دهند. اگرچه به عقیده تمامی مشاوران املاک قیمت‌های این مناطق به‌هیچ‌عنوان با زیرساخت‌ها و امکانات این مناطق همخوانی ندارد.

 محمدی گفت: هرساله راهکارهای زیادی در خصوص تنظیم بازار مسکن از سوی ارگان‌های متفاوت ارایه می‌شود، اما این راهکارها تاکنون عملیاتی نبوده و بخش بزرگی از متقاضیان مصرفی این بازار را با دست‌خالی ترک گفته و به سمت شهرهای اقماری هجوم می‌آورند.

این مدیر دفتر معاملاتی مسکن با بیان اینکه در حال حاضر شهرهای جدید مانند پردیس، پرند و هشتگرد نیز به‌واسطه این هجوم دچار نوسان شده‌اند، گفت: در ماه‌های آتی شاهد رکود معاملات به‌واسطه این هجوم متقاضیان به این شهرها خواهیم بود.وی در خصوص ارزان‌ترین مناطق تهران گفت: محله شوش یکی از قدیمی‌ترین مناطق شهر تهران است که از سال 1306رشد کرده است. در حال حاضر این منطقه رونق سابق خود را از دست‌داده و یکی از مناطق منزوی پایتخت به‌حساب می‌آید. قیمت یک‌خانه‌ نوساز 64 متری در این محله با دو اتاق‌خواب، پارکینگ، انباری و آسانسور حدود 280 میلیون تومان است. همچنین یک‌خانه‌ 80 متری 10 ساله در محله‌ شوش مجهز به دو اتاق‌خواب، پارکینگ موتور، انباری و آسانسور برابر با 400 میلیون تومان برآورد شده است. اگرچه اجاره‌بهای این منطقه نیز با رشد روبرو شده اما این محله همچنان یکی از محله‌های پررونق برای متقاضیان کم‌توان است. محمدی در خصوص قیام دشت نیز گفت: قیام دشت از دیگر محله‌های منطقه‌ 15 است که محل سکونت بسیار از مهاجران جویای کار تهران به شمار می‌آید. قیام دشت برای افرادی که حساسیت زیادی روی محل سکونت خود ندارند، انتخاب خوبی خواهد بود. خانه‌ 100 متری 20 ساله در این منطقه با دو اتاق‌خواب، پارکینگ و انباری قیمتی برابر با 400 میلیون تومان دارد. علاوه بر این، ‌یک واحد آپارتمان 200 متری با سه اتاق‌خواب در قیام دشت به قیمت 600 میلیون تومان برای فروش در نظر گرفته‌شده است. اجاره‌های این منطقه به نسبت شوش ارزان‌تر است.

وی با بیان اینکه اگر متقاضی نتواند در این دو منطقه ملک موردنظر خود را پیدا کند باید به شهرهای حاشیه‌ای برود، گفت: به نظر می‌رسد، مالکان به این درک رسیده‌اند که قیمت‌های کنونی املاک بسیار بالا است و بطور حتم در ماه‌های آتی شاهد کاهش قیمت در بازار ملک در دو بخش اجاره و خرید خواهیم بود.

در همین رابطه، عباسی مباشر دفتر معاملات مسکن با بیان اینکه در حال حاضر قیمت‌های واحد مسکونی هیچ توازنی با دارایی و اندوخته مردم ندارد، گفت: در سال‌های گذشته فایل‌های مشاوران املاک مملو از واحدهای کوچک متراژ بود، اما به علت گرانی‌های پی‌درپی این املاک بسیار محدود و کمیاب شده است.وی گفت: در حال حاضر واحدهای کم متراژ تنها در مناطق جنوب تهران وجود دارد، بطور مثال، یاخچی‌آباد مملو از این واحدها است. اگرچه قیمت این واحدها نیز افزایش داشته اما همچنان برای بسیاری از متقاضیان مصرفی منطقه مناسبی محسوب می‌شود.

عباسی گفت: در حال حاضر، خانه‌ای 4 ساله با متراژ 61 متر در این محله مجهز به یک اتاق‌خواب، پارکینگ، انباری و آسانسور به مبلغ 450 میلیون تومان برای فروش در نظر گرفته‌شده است. همچنین خانه‌ای 25 ساله به مساحت 135 متر در این محله با 3 اتاق‌خواب، حیاط ماشین‌رو و انباری حدود 550 میلیون تومان قیمت دارد.

وی همچنین گفت: کهریزک نیز جزء مناطقی است که مالکان تخفیف‌های متعددی برای متقاضیان ارایه می‌دهند، این منطقه ‌گرچه از نظر شهرداری بخشی از تهران محسوب می‌شود، اما در عمل باید گفت، در حومه‌ تهران واقع‌ شده است و خانه‌های ارزان‌قیمتی دارد. به‌طوری‌که خانه‌ای 80 متری و نوساز در این محله با دو اتاق‌خواب، پارکینگ، انباری و آسانسور حدود 310 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. خانه‌ نوساز دیگری هم با متراژ 100 متر در این محله دارای دو اتاق‌خواب، پارکینگ، انباری، آسانسور و حیاط اختصاصی 20 متری مبلغی برابر با 410 میلیون تومان دارد.

عباسی با بیان اینکه اگر تورم 30 درصدی اعلام‌شده بانک مرکزی بر بازار اعمال شود، این مناطق نیز برای اقشار کم‌درآمد دست‌نیافتنی خواهد بود، گفت: برخی از کارشناسان معتقدند اگر مردم توانایی مالی برای زندگی در کلان‌شهرها ندارند باید از این شهرها به سمت شهرهای ارزان‌تر مهاجرت کنند؛ اما متأسفانه دولت‌ در شهرهای دیگر زیرساختی برای این شهروندان آماده نکرده است.

وی گفت: نیاز است دولت برنامه عاجلی برای حمایت از متقاضیان مصرفی مسکن نهادینه کند.در همین رابطه، راد، مدیر یکی از دفاتر معاملاتی مسکن بابیان اینکه در حال حاضر مالکان تخفیف‌های خوبی برای فایل‌های فروش و اجاره دو منطقه عبدل‌آباد و خانی‌آباد ارایه داده‌اند، گفت: محله‌ عبدل‌آباد تهران سطحی متوسط و پایین دارد و در گروه مناطق ارزان‌قیمت تهران قرارگرفته است. این منطقه نسبت به اغلب مناطق شهر از نظر امکانات شهری محدودیت‌های قابل‌توجهی دارد.

وی گفت: یک‌خانه‌ 50 متری 8 ساله در این منطقه با پارکینگ، انباری، آسانسور و سیستم‌ سرمایشی گرمایشی مناسب حدود 280 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. در همین منطقه خانه‌ای 87 متری، دو خواب، سال ساخت 90 با پارکینگ، انباری و آسانسور به قیمت 504 میلیون تومان برای فروش در نظر گرفته‌شده است.

راد در خصوص خانی‌آباد نیز گفت: پایین‌تر از منطقه‌ 12 محله خانی‌آباد قرار دارد که از جنوبی‌ترین مناطق تهران است. این خیابان در جنوب خیابان مولوی قرارگرفته است و خانه‌های ارزان زیادی در آن وجود دارد. این منطقه خانه‌های قدیمی زیادی دارد که با قیمت مناسب برای فروش در نظر گرفته‌شده‌اند. به عنوان‌مثال، قیمت یک‌خانه‌ 15 ساله 48 متری در خانی‌آباد با پارکینگ، انباری و آسانسور حدود 240 میلیون تومان و خانه‎ای با متراژ 80 متر، مجهز به دو اتاق‌خواب، انباری و پارکینگ برابر با 580 میلیون تومان است.وی با بیان اینکه باید دولت برنامه‌ای برای خروج دلالان از بازار مسکن داشته باشد، تأکید کرد: در کنار این مورد نیاز است دولت با ارایه برنامه‌های منسجمی حامی متقاضیان مصرفی بازار مسکن باشد.وی گفت: در صورتی‌که امکانات رفاهی، آموزشی، بهداشتی و شرایط فرهنگی منطقه‌ محل سکونتتان در اولویت بالایی قرار ندارند و به‌جای آن ترجیح می‌دهید مالک خانه باشید، صاحب‌خانه شدن در تهران چندان سخت و غیرممکن نخواهد بود. اما سوال اینجاست آیا این همان شعاری است که حقوق شهروندی ارایه می‌دهد؟

 

ارسال نظر